Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Velg el-taxi

Startet av Philip Marlowe, onsdag 10. september 2014, klokken 21:02

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Det er jo fortsatt svært få el-drosjer. En drosjesjåførs arbeidsdag består av mye venting på oppdrag. For å gjøre det mer lønnsomt for de drosjeeierne som har investert i elbiler, så bør vi velge dem istedenfor fossildrosjene.

Norges Taxiforbunds transportvilkår paragraf 3, 2.ledd sier:  "Reisende fra holdeplass er fortrinnsberettiget til ledig taxi. Publikum på holdeplass henvises til første ledige taxi, men de har selv rett til å velge taxi. Taxier som eventuelt står foran i køen, må om nødvendig flyttes for å gi plass til utkjøring."

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sn0le

Det var lurt. Da får vi flere elektriske drosjer hvis næringen ser at de blir foretrukket. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Finnes det noen "metode" for å bestille elbil-taxi (i Oslo) over telefon?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 10. september 2014, klokken 21:02
Det er jo fortsatt svært få el-drosjer. En drosjesjåførs arbeidsdag består av mye venting på oppdrag. For å gjøre det mer lønnsomt for de drosjeeierne som har investert i elbiler, så bør vi velge dem istedenfor fossildrosjene.

Oslo kommune ønsker jo å innføre så strenge miljøkrav at omtrent alle drosjer blir kjipe Prius'er.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/na-kommer-_prius-paragrafen_-1.11478350
Hadde de virkelig satset på miljøet så hadde de stimulert til el-taxi ved å sette opp 22KW ladestolper på strategisk  plasserte drosjeholdeplasser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 10. september 2014, klokken 23:09
Oslo kommune ønsker jo å innføre så strenge miljøkrav at omtrent alle drosjer blir kjipe Prius'er.

Bedre det enn Mercedeser ihvertfall. Jeg tar jo litt taxi i jobben og nesten uten unntak er turen med behagelig i en Prius. Sjåførene kjører rett og slett mykere og jevnere enn i Mercedesene. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje bilen innbyr til komfortabel fremfor sportslig kjøring?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 10. september 2014, klokken 21:02
Det er jo fortsatt svært få el-drosjer. En drosjesjåførs arbeidsdag består av mye venting på oppdrag. For å gjøre det mer lønnsomt for de drosjeeierne som har investert i elbiler, så bør vi velge dem istedenfor fossildrosjene.

Norges Taxiforbunds transportvilkår paragraf 3, 2.ledd sier:  "Reisende fra holdeplass er fortrinnsberettiget til ledig taxi. Publikum på holdeplass henvises til første ledige taxi, men de har selv rett til å velge taxi. Taxier som eventuelt står foran i køen, må om nødvendig flyttes for å gi plass til utkjøring."

Så en Tesla-taxi for første gang i går. Jeg har nesten lyst på en taxitur kun for å få kjøre en tur... Jeg vil definitift ha muligheten til å velge teslataxi neste gang!

afo

Har kjørt teslataxi i Oslo flere ganger.  Den ene gange kjørte tom. sjåføren en ekstrarunde med avskrudd takstameter. Han var velddig ivrig (det var pasasjeren også) og fornøyd med bilen, men savnet kjappere lademuligehter. Har kjørt hvit(e) og rød(e) model s.

cito13

Kjenner en som har to Tesladrosjer i Trondheim. Han opplever ofte at folk vil kjøre med ham istedenfor vanlige biler. Bilene går i to skift, ca. 40-50mil hver per dag. Hovedproblemet hans er lading som han ikke har noe tilfredstillende løsning for. Det går mot å betale for å få satt opp et kraftig uttak ved huset hans.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:59
Sitat fra: automat på onsdag 10. september 2014, klokken 23:09
Oslo kommune ønsker jo å innføre så strenge miljøkrav at omtrent alle drosjer blir kjipe Prius'er.
Her ser du grunnen til at bl.a. drosjeeierne i München og Stockholm går massivt over til Toyota hybrider:
http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html

http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/   

Man har flere feil når man har et mer komplekst system. En hybrid er vel omtrent så komplekst som noen bil per i dag, samtidig som en elbil må være det absolutt enkleste.

Toyota burde derfor kunne lage elbiler som er veldig mye mer pålitelig enn en hybrid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

#10
Sitat fra: Rio på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:58
Man har flere feil når man har et mer komplekst system. En hybrid er vel omtrent så komplekst som noen bil per i dag, samtidig som en elbil må være det absolutt enkleste.

Toyota burde derfor kunne lage elbiler som er veldig mye mer pålitelig enn en hybrid.
JA, i teorien riktig det.
Ut fra graden av enkel konstruksjon burde biltypene rangeres fra mest til minst driftsikre/feilfrie slik:
- elbil
- fossilbil
- hybrid som jo teoretisk har feilmulighetene til både elbilen og fossilbilen.

Hva er da forklaringen på at Toyota produserer hybrider som slår de to andre typene ned i støvlene mht pålitelighet?

Gjetter det er fordi evnen og viljen til å lage bilene maksimalt feilfrie teller i praksis mer enn teoretiske forskjeller biltypene imellom. T kan i tillegg ha en motvilje mot innebygget foreldelse konkurrentene mangler.

Men da burde T som du sier kunne produsere elbiler enda mer driftsikre enn hybridene sine.
JA, høres rimelig ut.
Men kanskje forelskelsen i hydrogenbilen utelukker elbilsatsing?
Eller de ikke ønsker å produsere enda en kortrekkevidde elbil,
men kun en med akseptabel rekkevidde til en konkurransedyktig pris.
Og det er de ikke i nærheten av å kunne klare.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:59

Her ser du grunnen til at bl.a. drosjeeierne i München og Stockholm går massivt over til Toyota hybrider:
http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html

http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/   
Prius kan være så driftsikker den bare vil. Det endrer ikke min subjektive oppfatning av at det er en kjip bil.

Men jeg ser at min dissing av Prius har trukket fokuset bort fra hovedponeget mitt: Tiltak som fører til utskiftning av taxier til elbil vil være et godt mijøtiltak. Med tanke på årlig kjørelengde, så vil jo hver taxi man klarer å bytte ut fort tilsvare utskifting av 4-5 privatbiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. september 2014, klokken 20:43
Sitat fra: Rio på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:58
Man har flere feil når man har et mer komplekst system. En hybrid er vel omtrent så komplekst som noen bil per i dag, samtidig som en elbil må være det absolutt enkleste.

Toyota burde derfor kunne lage elbiler som er veldig mye mer pålitelig enn en hybrid.
JA, i teorien riktig det.
Ut fra graden av enkel konstruksjon burde biltypene rangeres fra mest til minst driftsikre/feilfrie slik:
- elbil
- fossilbil
- hybrid som jo teoretisk har feilmulighetene til både elbilen og fossilbilen.

Hva er da forklaringen på at Toyota produserer hybrider som slår de to andre typene ned i støvlene mht pålitelighet?

Gjetter det er fordi evnen og viljen til å lage bilene maksimalt feilfrie teller i praksis mer enn teoretiske forskjeller biltypene imellom. T kan i tillegg ha en motvilje mot innebygget foreldelse konkurrentene mangler.

Men da burde T som du sier kunne produsere elbiler enda mer driftsikre enn hybridene sine.
JA, høres rimelig ut.
Men kanskje forelskelsen i hydrogenbilen utelukker elbilsatsing?
Eller de ikke ønsker å produsere enda en kortrekkevidde elbil,
men kun en med akseptabel rekkevidde til en konkurransedyktig pris.
Og det er de ikke i nærheten av å kunne klare.



Selv om alle ønsker seg bedre rekkevidde, så skal man huske at det selges langt flere biler i e-Golf-klassen enn Tesla S.

Jeg tipper at Prius er driftssikker pga grundig ingeniørarbeid, og Toyotas fokus på drifssikkerhet. Det gjelder jo ikke bare Prius.

Det er synd at de ikke lager elbiler. Det sagt, intet tilsier at elbiler "flest" ikke bør være like pålitelige som Prius (og mere til) når barnesykdommene er ferdig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA