Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

verdens første bil- og passasjerferge på batteri

Startet av Griffel, tirsdag 09. september 2014, klokken 18:53

« forrige - neste »

Griffel

Lang artikkel om fergen som blir færdig om ca 1 mnd.

http://e24.no/energi/slik-blir-verdens-foerste-bil-og-passasjerferge-paa-batteri/23291088

"Fergen skal drives av litiumionebatterier, satt sammen til en 10 tonns batteripakke på til sammen 1000 kWh."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Burde ikke være noe problem å ha ei sveletakke i gang på hver fergekai, og fylle på i kafeteriaen mens ferga laster/losser. Da kan man også selge til de som står og venter på ferga. Det er for min del mer sannsynlig at jeg kjøper noe på fergekaia enn ombord i ferga.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Liker forøvrig konseptet med batteribank på land som "jevner ut" strømforbruket fra en ellers litt for dårlig strømtilførsel. Slike løsninger må da være ypperligere for å muliggjøre hurtiglading av elbiler på steder med knapp tilførsel, og det burde også vøære mulig å bruke slikt som en del av "smart grid", som f.eks. nødstrøm ved strømbrudd etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 10. september 2014, klokken 11:03
Liker forøvrig konseptet med batteribank på land som "jevner ut" strømforbruket fra en ellers litt for dårlig strømtilførsel. Slike løsninger må da være ypperligere for å muliggjøre hurtiglading av elbiler på steder med knapp tilførsel, og det burde også vøære mulig å bruke slikt som en del av "smart grid", som f.eks. nødstrøm ved strømbrudd etc.

Tesla bruker det samme systemet på flere ladestasjoner. Ikke i Norge foreløpig, men en i Danmark (var det København?) skulle ihvertfall få batteribank.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. september 2014, klokken 11:10
Sitat fra: cra på onsdag 10. september 2014, klokken 11:03
Liker forøvrig konseptet med batteribank på land som "jevner ut" strømforbruket fra en ellers litt for dårlig strømtilførsel. Slike løsninger må da være ypperligere for å muliggjøre hurtiglading av elbiler på steder med knapp tilførsel, og det burde også vøære mulig å bruke slikt som en del av "smart grid", som f.eks. nødstrøm ved strømbrudd etc.

Tesla bruker det samme systemet på flere ladestasjoner. Ikke i Norge foreløpig, men en i Danmark (var det København?) skulle ihvertfall få batteribank.

Er ikke det som også har vært tanken bak Salto sitt forsøk på Skøyen?

svingen

Kan dem ikke ha gass kjøkken da? Jeg har da ikke med strøm på fjelltur men lager da mat med gass/bensin (vinter og sommer?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på onsdag 10. september 2014, klokken 15:25
Kan dem ikke ha gass kjøkken da? Jeg har da ikke med strøm på fjelltur men lager da mat med gass/bensin (vinter og sommer?

Men da er jo ikke ferga utslippsfri :P

Strømforbruket for å lage til litt røre og steke noen sveler er minimalt sammenlignet med drift av ferga så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem.

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 17:04
Sitat fra: svingen på onsdag 10. september 2014, klokken 15:25
Kan dem ikke ha gass kjøkken da? Jeg har da ikke med strøm på fjelltur men lager da mat med gass/bensin (vinter og sommer?

Men da er jo ikke ferga utslippsfri :P

Strømforbruket for å lage til litt røre og steke noen sveler er minimalt sammenlignet med drift av ferga så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem.

Det er det nok heller ikke. Jeg tror nok heller dette var et påskudd fra driftsselskapet for å bli kvitt en kostbar arbeidsplass i kiosken...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. september 2014, klokken 17:11
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 17:04
Sitat fra: svingen på onsdag 10. september 2014, klokken 15:25
Kan dem ikke ha gass kjøkken da? Jeg har da ikke med strøm på fjelltur men lager da mat med gass/bensin (vinter og sommer?

Men da er jo ikke ferga utslippsfri :P

Strømforbruket for å lage til litt røre og steke noen sveler er minimalt sammenlignet med drift av ferga så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem.

Det er det nok heller ikke. Jeg tror nok heller dette var et påskudd fra driftsselskapet for å bli kvitt en kostbar arbeidsplass i kiosken...

Bare å automatisere sveleproduksjonen det.

Denne kan kanskje brukes som inspirasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=KL0Sx88hI0k

cra

Kioskdrift er gjerne satt bort til eksterne som leier lokaler og driver kiosk selv. Slin var detninalle fall på Aursnes - Magerholm, men leia var så høy at de ikke klarte å drive det, med nedlagt kiosk og null sveler som resultat. Det tar ca 15 minutter å krysse fjorden, så de fleste sitter i bilene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Selchiev

Her på Valestrand hadde vi pilot konseptet til batteri ferge, fikk enova støtte, banklån samt egenkapital. Men Hordaland fylkeskommune stemte det ned med 1 stemme to ganger, da det ble søkt om driftstilskudd i noen år (6 år eller noe, husker ikke helt)

PerBear

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA