Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Realistisk rekkevidde på soul ?

Startet av lasse.johansen.88, mandag 08. september 2014, klokken 22:07

« forrige - neste »

lasse.johansen.88

Hva er realistisk rekkevidde på soul'n? Tenker sommer og vinter . Har kjørt euro leaf 2013 men vurderer å bytte til soul'n

Ona IX

Fortsatt litt usikkert, men på sommer tenker jeg det er mellom 170-200. Spørs litt på topografi og hvor flink man er med foten etc.
Vinter vet man ikke enda. pga. batterivarming så kan det hende at det er rundt 150. Men jeg har ihvertfall håp om minst 110-120. Spørs jo også veldig på om man bruker air condition, om man bruker 1 sone etc. Eller om man overlever med jakke + teppe.
Jeg trenger ikke mer enn 70km til daglig, så jeg overlever nok fint i mange år, selv når batteriet har sett bedre dager!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Soul EV og eGolf har begge har vesentlig lengre rekkevidde enn Leaf. Jeg kjørte 155 km i går i utfordrende topografi og hadde 15% rest på batteriet. Min 2011 Leaf med 80.000km klarer bare 90km under samme forhold og ca 10% redusert batterikapasitet.

Her på Vestlandet har jeg ca 25-30% reduksjon av rekkevidde om vinteren med Leaf'en.
Med varmepumpe, varme i ratt og seter så er det et godt utgangspunkt.



K S

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 09. september 2014, klokken 14:59
Jeg kjørte 155 km i går i utfordrende topografi og hadde 15% rest på batteriet.

Er jo sykt bra!!! Det betyr at med den kjøringen (tre undersjøiske tunneller x3!!!) så blir teoretisk og praktisk rekkevidde 182 km. Da er det faktisk fullt mulig å kjøre Stavanger-Moi-Helleland og putte på noen mil ekstra før resten av returen til Stavanger.

Dette høres bedre og bedre ut. Jeg gleder meg, fiiiiire laaaaange uker igjen!  8)

Lynet

Kjørte 2x75 km i går der jeg kjørte uten varme på tur og med varme på retur. Fikk et relativt høyt forbruk på 15,5kWh/100km. På Leaf og eGolf lå det på 13,3kWh/100km.
Etter endt tur på 150km hadde jeg en rest på 11% og rekkevidde på 11km. Fikk en gul varsellampe på 20%
Men "guessometret" var edruelig på Soul  :)
Varmepumpen trakk stort sett bare 0,3 til 0,4kW med 8 grader ute og 22 inne.
Grei bil, men dessverre omtrent helt lik rekkevidde som Golf og Leaf på tross av større batteri.
Det koster nok litt ekstra energi å presse en firkantet boks gjennom lufta!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: Lynet på torsdag 11. september 2014, klokken 14:23
Det koster nok litt ekstra energi å presse en firkantet boks gjennom lufta!

Var vel også den erfaringen jeg hadde på min prøvetur. Fikk litt høyrere forbruk enn Leaf/eGolf/Zoe når hastigheten lå på 80-90, men i 40-60 fikk jeg samme eller lavere forbruk som de andre.

moby666

Forbruket på sommertemperatur er som forventet, spørsmålet  er hva skjer når det blir kaldt. Her tipper jeg Soul har et mer effektivt varmesystem enn resten av konkurrentene.

Har kjørt Leaf endel og sjeldent jeg klarer noe mer enn 15 mil under optimale forhold. Hvis Kia klarer mer enn det og tross alt er billigere enn Leaf og Golf, synes jeg det er veldig bra.

Var foresten i Nederland i helgen og så mange annonser for Soul ev og eGolf. I Nederland var prisen lik...

Gnilre

Jeg registrerte 169km rekkevidde på Soul i går. Kjørte 143km med 26 km restverdi (18 %) på batteriet. Mer enn 50 % 80 og 90 soner med innslag av 100 og 50 og 60 soner. Det hadde blitt mørkt, men var tørre veier, men såpass kjølig at jeg måtte ha en lunk på varmen. Høyder ca -200 til +200.

e-Golfen samme runde registrerte jeg 152km rekkevidde på. Kjørte 143km med 24 km restverdi på batteriet, men før det slo rekkeviddeangsten ut og ladet 55 minutter på 10A noe jeg tror ga 15 km rekkevidde. Det var lyst, tørre veier, og såpass varmt at varme og AC var uaktuelt. Kjørte dog litt mer gris de siste 3 milene med e-Golf.

En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf. Rekkeviddeindikatoren er overoptimistisk i e-Golf og egentlig langt ute på jordet, men er svakt pessimistisk i Soul noe som jeg betrakter som en mye bedre løsning.

Konklusjonen min er at Soul garantert har bedre rekkevidde opp til 100 km/t. Hvis du skal ligge i 110 km/t kan kanskje e-Golf ha større rekkevidde og ihvertfall bedre komfort.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

emil

Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.

EspenM3

Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.

Det stemmer. Den baserer seg på snittforbruk, ikke aktuelt forbruk for hver kjøretur.

Gnilre

Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.
Kunne vel tenke meg at jeg skulle nullstille noe. Men fant aldri det. Synes uansett at skjermbildet som vist nedenfor er misvisende. Jeg hadde et gjennomsnittsforbruk på 16 kWh/100km hvis jeg går ut fra at hele batteriet på 27 kWh kan brukes (korriger meg gjerne). I skjermbildet er forøvrig alle turene jeg hadde med bilen. Langturen er 41 + 101 km som tilsammen ble 143 km (!).
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

emil

Sitat fra: EspenM3 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:54
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.

Det stemmer. Den baserer seg på snittforbruk, ikke aktuelt forbruk for hver kjøretur.

Og pr idag vil ikke det historiske forbruket ha noen verdi hvis man ikke nullstiller for hver tur. Får håpe at det kommer en oppdatering som fikser det. Både ha et totalt snitt, men også et pr kjøretur.

Gnilre

Ihht til dette har Soul EV 24,3 kWh tilgjengelig på sitt 27 kWh batteri:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11119.0

Betyr det at jeg lå på 14,4 kWh/100 km på min kjøretur fremfor 16,0 kWh/100 km ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

EspenM3

Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 10:21
Sitat fra: EspenM3 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:54
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.

Det stemmer. Den baserer seg på snittforbruk, ikke aktuelt forbruk for hver kjøretur.

Og pr idag vil ikke det historiske forbruket ha noen verdi hvis man ikke nullstiller for hver tur. Får håpe at det kommer en oppdatering som fikser det. Både ha et totalt snitt, men også et pr kjøretur.

Hvorfor ikke? Jeg kjører jo en oljefyrt bil til vanlig, og der er jeg mer interessert i å se snittet gjennom en måned fremfor hver tur til butikken for å kjøpe brød og melk.
Men klart, pose og sekk hadde selvfølgelig vært det beste.

emil

Sitat fra: EspenM3 på onsdag 17. september 2014, klokken 11:37
Hvorfor ikke? Jeg kjører jo en oljefyrt bil til vanlig, og der er jeg mer interessert i å se snittet gjennom en måned fremfor hver tur til butikken for å kjøpe brød og melk.
Men klart, pose og sekk hadde selvfølgelig vært det beste.

For fossilbilen ser jeg enkelt månedssnitt ved å dele forbruk på kjørte km. Det jeg ikke like godt får svar på der er hvordan fart/vær/føre påvirker forbruket på en bestemt kjørestrekning uten å måtte fylle tanken daglig. Nå er det snart 3 måneder siden sist jeg fyllte tanken på fossilbilen, og har vel 3/4 tank igjen og før jeg kjøpte Leaf lå jeg på ca 70L/uka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA