Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilpolitikk

Startet av Arnie, søndag 07. september 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

Arnie

Jeg kunne ønske meg et eget tema "Elbilpolitikk" på forumlisten, men i mangel av det (foreløpig) legger jeg det inn her.

I tiden som kommer med statsbudsjett og økende "elbilhets" tror jeg det vil være behov lufting av frustrasjoner hos Elbilforeningens medlemmer.

Mitt behov ble utløst av hovedoppslaget på Dagsrevyen i kveld (søndag 7. sept) der bl.a. finansminister Siv Jensen ble intervjuet om hvorfor leasing av elbil fortsatt ikke er fritatt for moms - snart ett år etter at dette ble bestemt av Stortinget.

Finansministeren gjorde en meget dårlig figur i innslaget. Elbilforeningens leder Christina Bu gjorde en meget god figur. Venstres Abid Q. Raja like så.

Jeg blir så frustrert over at anti-avgiftspartiet FrP som nå styrer pengesekken kryper for EU ved å spørre om lov til å la være å ta avgift! Utrolig svakt! Og Siv hadde ingen god forklaring. Jeg tror forklaringen er at det ikke er Siv som egentlig styrer finansdepartementet, men byråkratene som har vært der siden tidenes morgen.

Håper Elbilforeningen følger opp dette ved å sette trykk på i andre medier.

Jeg synes også det kunne være en god ide å lage en oversikt over de politiske partienes mening/innsats når det gjelder elbil.

En annen sak jeg vil be Foreningen om å følge opp mot myndighetene (Biltilsynet): Muligheten for bytte av batterikjemi.

I Norge har vi en viktig "elektrisk kulturarv" å ta vare på, nemlig Think og Buddy. Spesielt for Think Classic tynnes det nå fort i rekkene. En årsak er at det ikke er lett å erstatte SAFT-batteriene disse bilene bruker. Konvertering til f.eks. Lithium må gjøres lett gjennomførbart.

Vi har grunn til å være stolte av vår elbilhistorie, og den bør synes i form av at den ruller på veiene...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

elektrolux

Enig mer Arnie her.

Synd dersom verdens mest givende hobby, nemlig mekking på egne biler skal dø med nye elbiler som er både vedlikeholdsfrie og såpass avanserte at det er lite å kose seg med.

Vi trenger mulighet til må mekke på egne biler, inkludert bygge om gamle fossilbiler, eller elbiler.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Elbilen i samfunnet birde da være en grei seksjon for et slikt tema? :)

Ellers er jeg enig i at det burde gjøres enklere å ta vare på de eksisterende gamlebilene. Har selv en Think Classic som jeg må vurdere å kvitte meg med, siden det stadig blir vanskeligere å få tak i deler til den teknologien som sitter i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA