Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garasjelader 400V 32A 22kW

Startet av elbilen, onsdag 03. september 2014, klokken 22:20

« forrige - neste »

elbilen

Jeg har ikke helt klart å finne ut hva som trengs for å lade 22kW hjemme i garasjen.

Kun en type 2 kabel fra 32A stikk til bil eller må det være noe elektronikk i tillegg?
TMX #462sig og #2582
TMS85D 790xx
TMX60D
TMSP90D
Ioniq 2018

fredag

Sitat fra: chitty på onsdag 03. september 2014, klokken 22:20
Jeg har ikke helt klart å finne ut hva som trengs for å lade 22kW hjemme i garasjen.

Kun en type 2 kabel fra 32A stikk til bil eller må det være noe elektronikk i tillegg?

For 22kW lading så må du ha en type2 ladeboks.

Feks er denne ganske populær:

http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-

Slike bokser finnes enten med kun kontakt, eller med integrert kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laumb

RCCB-B vern i sikringsskapet.
Type 2 ladeboks ("Saltoboks")
Type 2 kabel.

elbilen

Dere som har Tesla, har dere følt behov for 22kW lading eller holder det med 11kW eller eller enfas 230V?
TMX #462sig og #2582
TMS85D 790xx
TMX60D
TMSP90D
Ioniq 2018

rene

Når du står der på tur, er ikke 22 kW nok engang. Men det er ihvertfall dobbelt så raskt som 11 kW...

Øyvind.h

Sitat fra: chitty på torsdag 04. september 2014, klokken 23:13
Dere som har Tesla, har dere følt behov for 22kW lading eller holder det med 11kW eller eller enfas 230V?
Jeg gikk fra 13A 230V til 32A 230V etter en stund, og syntes det gir det lille ekstra jeg trenger. Bilen kan gå fra helt tom til helt full i løpet av natten. I enkelte situasjoner hadde 22kW vært enda bedre, men jeg har aldri egentlig hatt behov for 22kW og aldri gått helt tom for strøm.

Sitat fra: rene på fredag 05. september 2014, klokken 00:12
Når du står der på tur, er ikke 22 kW nok engang.
Helt uenig. 22kW kan definitivt være bra nok på tur, det kommer bare an på hvor lenge pausen er ment å vare og/eller hvor mye du har behov for å lade. Det er jo ingen automatikk i at en pause bare må vare 10-20 minutter, ei heller at man må lade fra tomt til fult. Noen ganger er noen få mil det man trenger.

Eller mente du "er på tur ut hjemmefra og har lite strøm på batteriet"? I så fall er det ingen hjemmeladere som kan redde deg. Står du med tomt batteri og må kjøre umiddelbart kan ikke engang Teslas SC hjelpe deg.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: chitty på torsdag 04. september 2014, klokken 23:13
Dere som har Tesla, har dere følt behov for 22kW lading eller holder det med 11kW eller eller enfas 230V?

Jeg har tilgang til 400V 32 A uten ladeboks hjemme, det vil si kan bare bruke 16A. Har testet denne en gang ni 10 minutt for å se om den virker, har ellers aldri brukt den. Har bare ladet med 13A hjemme. På hytta har jeg lagt opp egen 32A 230 v kurs som jeg så langt bare har brukt på 16A, bortsett fra en gang da jeg hadde behov for å "toppe opp" og kjørte den på 32A i en time på min ferd forbi hytta. Har kjørt 4000 km de siste 2.5 månedene, ladet 4 ganger på SC.

PS. For min del på Vestlandet så er 22 kw laderne som står rundt omkring veldig fine til å toppe opp litt for å unngå rekekviddeangst, men du skal virkelig kjøre mye for å ha behov for en slik hjemme. I helgen hadde jeg en rundtur på 446 km, forbrukte 76 kw, så det hadde gått fint uten lading. Men i slike tilfeller (er ikke SC i nærheten av denne turen) er det gått å ha dobbeltlader og kan toppe opp på disse mens en tar seg en liten pause.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sturle

Sitat fra: chitty på torsdag 04. september 2014, klokken 23:13
Dere som har Tesla, har dere følt behov for 22kW lading eller holder det med 11kW eller eller enfas 230V?
22kW var godt å ha då vi var i Berlin i sommar.  Der er det god dekning av 22kW Type2-ladarar.  Med 22kW venta vi aldri på lading.  Vi fekk lada nok berre ved å parkere ved ein slik ladestasjon når vi skulle noko i nærleiken.  22kW  fyller batteriet halvfullt på to timar.  Ei museumsrunde eller ein handletur med is- og kaffipause tek som regel nok tid til at batteriet er fullt når vi kjem attende til bilen.  Med halv effekt trur det hadde vorte meir stress og venting på lading.

Heime held det med einfas 230V.

eDooku

Siden jeg har 400V TN hjemme fikk vi installert en 16A-plugg i garasjen, og har dermed altså 11 kW lading med UMC. Det holder i massevis, selv om jeg kjører 15 mil om dagen, og vi med jevne mellomrom legger ut på en 30 mils harrytur eller bare en tur uten å besøke andre ladere på veien. Jeg mener det kun er spesielle bruksmønstre (f.eks. drosjebruk) som fordrer 22 kW-behov i heimen. Det eneste viktige (i min bok, da) er å ha en dedikert kurs til lading, og med dedikert 400V/16A unngår man også ubalanse i fasene når bilen trekker det den kan.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

GeirHM

Jeg stiller uten egen erfaring. Jeg venter på min TMS. Jeg er i gang med å lage min ladeløsning hjemme. Jeg har et 400v anlegg. Jeg har noen spørsmål.

Det virker som mange i denne diskusjonen mener det holder med 11kW løsninger hjemme. Men er det alltid det? Dette skal være vår hovedbil og i perioder av året vil den kjøre 1000 km i uka - og da tar jeg bare med kjøring i tilknytning til jobb, noen dager i uka vil det handle om 300 km om dagen. Fra det jeg har lest virker det som om flere er i samme situasjon. En 11kW ordning vil i all hovedsak dekke vårt behov, men det å ha tilgang til det dobbelte vil øke vår fleksibilitet. Tror jeg. Tilleggskostnaden handler vel i hovedsak om kjøp av en slik "saltoboks" som er nevnt i innlegg ovenfor (laumb)? Men hvorfor nevnes ikke jkirkebos 22kW semiportabel ladekabel (i byggesett) i denne sammenheng? Dekker ikke den akkurat samme behov som en saltoboks? Med den svært gunstige bonus at den også kan fraktes med bilen og brukes på rødstikk-uttak hvor 400v 3fas 32A er tilgjengelig (men hvor det altså ikke er noen slik saltoboks)?

Her er link til jkirkebos ladekabel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html

Muffinman

Største bekymringen jeg hadde før kjøp av bilen var hvor raskt jeg kunne lade den opp hjemme. Det er vel også det folk flest spør om oftest, og man får gjerne en hoderystning når de får svaret. Poenget er at spørsmålet har begrenset relevans da man som oftest har hele natta til rådighet, sjelden parkerer med flatt batteri og omtrent aldri trenger å lade maks før avreise. Og man passerer gjerne en SC på neste tur eller har stoppesteder (møter, hoteller etc) hvor man kan lade mens man gjør sitt. Jeg har kjørt 38.000km på 10 måneder og har aldri hatt bruk for over 20A lading hjemme før i går kveld. Da passet det med 24A for å få fullading fra 170tkm. Ved 32A kunne jeg fått fullading på samme tiden fra 100tkm. Med 11KW lading ville det vært gjort på 4 timer...

Selv med over 20 kjørte mil på morgenkvisten og behov for 90% soc før avreise på ettermiddagen har ikke dette vært noe stress. Tror nok du vil oppleve at 22KW lading hjemme er noe du sjelden eller aldri vil få bruk for.

MrUnderhill

11kW lader opp bilen fra 0% til 100% på under 9 timer, så i løpet av en natt vil du med 11kW alltid våkne til en fulladet bil.

Men hvis du kommer hjem etter en dag med 300km kjøring, og skal på langtur etter en 2 timers stopp hjemme vil en type 2 ladestasjon være gull verdt.

Vær klar over at jkirkebos ladeløsning skal settes sammen av en elektriker. Hvis du lader med denne hjemme og det oppstår brann i din egenmonterte ladestasjon, tror jeg du får problemer med forsikringen...

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. september 2014, klokken 10:17
Jeg stiller uten egen erfaring. Jeg venter på min TMS. Jeg er i gang med å lage min ladeløsning hjemme. Jeg har et 400v anlegg. Jeg har noen spørsmål.

Det virker som mange i denne diskusjonen mener det holder med 11kW løsninger hjemme. Men er det alltid det? Dette skal være vår hovedbil og i perioder av året vil den kjøre 1000 km i uka - og da tar jeg bare med kjøring i tilknytning til jobb, noen dager i uka vil det handle om 300 km om dagen. Fra det jeg har lest virker det som om flere er i samme situasjon. En 11kW ordning vil i all hovedsak dekke vårt behov, men det å ha tilgang til det dobbelte vil øke vår fleksibilitet. Tror jeg. Tilleggskostnaden handler vel i hovedsak om kjøp av en slik "saltoboks" som er nevnt i innlegg ovenfor (laumb)? Men hvorfor nevnes ikke jkirkebos 22kW semiportabel ladekabel (i byggesett) i denne sammenheng? Dekker ikke den akkurat samme behov som en saltoboks? Med den svært gunstige bonus at den også kan fraktes med bilen og brukes på rødstikk-uttak hvor 400v 3fas 32A er tilgjengelig (men hvor det altså ikke er noen slik saltoboks)?

Her er link til jkirkebos ladekabel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html

Det kommer en rimeligere utgave beregnet for fast montering snart også, så fort jeg får gjort ferdig monteringsanvisningen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Enig med de som hevder at 11kW lading holder i massevis hjemme. Er du imidlertid i tvil så ville jeg fått lagt opp en kabel som tåler 32A (med 16A rødplugg) dersom du først skal ha elektrikker på besøk.
Da trenger du bare å sette inn større sikring, samt koble på type2 ladeboks dersom du siden skulle ombestemme deg.

Muffinman

Sitat fra: MrUnderhill på fredag 05. september 2014, klokken 10:55
Men hvis du kommer hjem etter en dag med 300km kjøring, og skal på langtur etter en 2 timers stopp hjemme vil en type 2 ladestasjon være gull verdt.
I det scenarioet vil man ha ca. 220km på "tanken" med 11kw lading i to timer. Jeg tipper at det i de aller, aller fleste tilfeller vil være nok. Kanskje skal man ikke kjøre lengre, kanskje passerer man en superlader på turen eller man har et stoppested med lademuligheter hvor man kan lade mens man uansett skal gjøre noe annet. Men i det lite sannsynlige tilfellet at man trenger 20 mil lading på to timer er jo 22KW verdt å ha. Poenget er vel å unngå at det tilfellet oppstår.

Det handler om planlegging :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA