Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpt brukt Nissan Leaf, 13 dager senere er det null liv

Startet av tofu2017, tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:00

« forrige - neste »

sylwester

Førstegenerasjon viser ikke %. Jeg har kjøpt en sånn ODBII-dongle som mobilen min kobler til via Bluetooth og jeg har en app som heter LeafSpy som du kan lese av % SOC og mye annet. Jeg har kjøpt Pro-versjonen og den viser snittforbruk trip og du kan stille inn en fast Wh/km slik at den estimerer gjenværende km frem til et viss gjenværende kW (buffer) vesentlig mer konservativt enn Ali.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Powerflux

Sitat fra: sylwester på torsdag 13. juli 2017, klokken 19:49
Førstegenerasjon viser ikke %. Jeg har kjøpt en sånn ODBII-dongle som mobilen min kobler til via Bluetooth og jeg har en app som heter LeafSpy som du kan lese av % SOC og mye annet. Jeg har kjøpt Pro-versjonen og den viser snittforbruk trip og du kan stille inn en fast Wh/km slik at den estimerer gjenværende km frem til et viss gjenværende kW (buffer) vesentlig mer konservativt enn Ali.
LeafSpy er et uvurderlig verktøy på 1. gen Leaf i mine øyne :+1:
Kunne aldri ha tynet rekkevidde på den måten jeg gjør til tider uten LS ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Ole Irgens

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. juli 2017, klokken 17:56
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:03
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:08
Bra du har kjøpt av forhandler da, litt lettere med reklamasjoner. Synes du skal ringe forhandleren og fortelle at han du trenger et nytt 12 volts batteri. I tillegg trenger han å bytte bryterpanelet i førerdøra. Dette er ikke dyrt og er helt vanlig feil på Leaf. Regner med at verken batterifeil eller bryterpanel er tatt inn som forbehold i kontrakten.

Alle biler er importert til Norge så det er intet problem.



Enig i at hun bør ta dette med forhandler. Ellers synes jeg du er for lettvint når du avfeier import-problematikken. En parallell-importert bil kan ha tvilsomt opphav (gjenoppbygde vrakbiler fra USA) eller være modeller som ikke er beregnet for Norge  med for svakt varmeapparat. Det har definitivt en verdi at en Leaf er importert til Norge gjennom merkeforhandler, da vet man hva man får og er også sikret garanti og oppfølging.

mvh

Ole Irgens

Gjenoppbygde vrakbiler kan du også få med "norske" biler. Aldri hørt om noen modeller som har svakt varmeapparat. Tull og tøys ;)

Til trådstarter: Ingen grunn til å være bekymret med hensyn til forhandler. Du har 5 års reklamasjonrett på kjøpet uansett.  At forhandler ikke har sjekket bilen godt nok før utlevering er ikke ditt problem. Derimot må du la forhandler få mulighet til å rette feilene ellers vil du ikke ha grunnlag for heving av kjøp dersom man havner der.

I Norge er forhandler pliktig til å opplyse deg som kunde at bilen han selger deg er en gjenoppbygget vrakbil. En parallellimportert bil fra utlandet med ukjent historikk kan være risikabelt, særlig dersom den har hatt større karosseriskader og ikke er reparert på fagmessig måte.

Og jada, forhandleren skal selvsagt gi deg fem års reklamasjonsrett, men dersom Kåre Knalls Kebab og Elbiler går konkurs i morgen, har du ingen å rette kravet mot. Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Til informasjon har det blitt importert ganske mange Leafer til Norge fra varmere land som ikke var vinterutstyrt, se f eks http://www.tv2.no/a/4163150/


Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Sele

Min 2015 Leaf Tekna er prikk lik en "norsk" bortsett fra fravær av lyktespylere og et solcellepanel bak på taket som får bilen til og gå 50 meter lenger. Den kommer sågar fra samme fabrikk som den "norske."

TorC

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 14. juli 2017, klokken 10:24

Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Mvh

Ole Irgens

Hvorfor kommer du med dette våset igjen? Har ikke du blitt forklart dette flere ganger nå? Pan-Europeisk garanti gjelder hele Europa. Så enhver Nissan forhandler som har EV-mekaniker har plikt til å ta reparasjonen hvis det er en garantisak.

Som om ikke det er nok å passe på når man kjøper brukt LEAF så bidrar du til at det blir enda mer forvirring.  Du kommer med tøv som "svakt varmeapparat" på importbiler. Jeg skjønner ikke motivasjonen din for å stadig advare mot importbiler og andre forhandlere enn merkeforhandler. Det er ingen grunn til å skremme folk unødvendig.

Folk må få lov til å prioritere selv. Ønsker de å kjøpe en billigere importbil så må de være klar over forskjeller og risikoer, ikke svartmaling slik du bedriver.

Og det er ikke slik at Norske biler utelukkende er en dans på roser og det er ingenting man må passe på ved kjøp. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Det finns mye import fra USA og de bilene vil ikke norske Nissan-verksted ha noe med å gjøre garantimessig. Skjer det noe og forhandlerens garanti ikke kan brukes pga konkurs så må bilen fraktes tilbake til nærmeste amerikanske Nissan-verksted for garanti-reperasjon...

En Norsk Leaf er en europeisk Leaf med minimale tilpasninger. Batterivarmepakka som skal holde batteriet lunk ved veldig lave temperaturer er nok viktig hvis bilen står parkert ute i lavere temperatur enn -18. De som har bilen parkert i garasje om natta vil ikke bruke den og det tar litt tid for batteriet å bli kaldt. Importøren vil selvfølgelig snakke opp de tilpasningene de har gjort for å se mer positivt ut i markedet, men legg merke til at de nevner varme i ratt og seter flere ganger enn varme i batteriet. Det er nok ikke en tilfeldighet. Merkelig nok finner du løsninger på Biltema for under 100-lappen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ole Irgens

#21
Sitat fra: TorC på fredag 14. juli 2017, klokken 12:29
Sitat fra: Ole Irgens på fredag 14. juli 2017, klokken 10:24

Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Mvh

Ole Irgens

Hvorfor kommer du med dette våset igjen? Har ikke du blitt forklart dette flere ganger nå? Pan-Europeisk garanti gjelder hele Europa. Så enhver Nissan forhandler som har EV-mekaniker har plikt til å ta reparasjonen hvis det er en garantisak.

Som om ikke det er nok å passe på når man kjøper brukt LEAF så bidrar du til at det blir enda mer forvirring.  Du kommer med tøv som "svakt varmeapparat" på importbiler. Jeg skjønner ikke motivasjonen din for å stadig advare mot importbiler og andre forhandlere enn merkeforhandler. Det er ingen grunn til å skremme folk unødvendig.

Folk må få lov til å prioritere selv. Ønsker de å kjøpe en billigere importbil så må de være klar over forskjeller og risikoer, ikke svartmaling slik du bedriver.

Og det er ikke slik at Norske biler utelukkende er en dans på roser og det er ingenting man må passe på ved kjøp.

Det er fint at du forvalter sannheten. Jeg foreslår at du også svarer på følgende:

Hvilken norsk merkeforhandler vil gi deg garantireparasjoner på en amerikanskimportert bil?
Hvem vil gi deg garantireparasjoner når forhandleren du kjøpte bilen av er gått konkurs?

Om du googler litt, vil du se at det er mange importerte Leafer som ikke er utstyrt for kalde, nordiske forhold. Se f eks http://www.bilinfo.no/artikkel.php?aid=40771

Jeg skjønner at alt var greit med din egen US-importerte Leaf. Spørsmålet er om man skal basere seg på flaks når man kjøper bil, eller om man skal ta en mer nøktern risikovurdering og si at det faktisk kan være lønnsomt å kjøpe en bil gjennom ordinære kanaler, slik at man er sikret en bil som har historikken i orden, er utstyrt for norske forhold og som kan repareres på garanti dersom det behovet skulle oppstå.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

sylwester

Sitat fra: Ole Irgens på lørdag 15. juli 2017, klokken 18:10
...
Hvilken norsk merkeforhandler vil gi deg garantireparasjoner på en amerikanskimportert bil?
Hvem vil gi deg garantireparasjoner når forhandleren du kjøpte bilen av er gått konkurs?

Nå er ikke all paralellimporterte biler amerikanske, ergo kan du ikke dra alle over samme kam og si det er likt med en Fransk Leaf som en fra USA. Jeg tror både jeg og TorC er eng i at du ikke får noe hjelp fra Nissan med en amerikansk bil, men de vil fikse en hvilen som helst europeisk bil som om den var norsk. Ergo er det helt feil å skrive:

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 14. juli 2017, klokken 10:24
Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Du må spesifisere at du mene andre enn europeisk parallellimport når du kommer med slike påstander.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tofu2017

Sitat fra: sylwester på torsdag 13. juli 2017, klokken 19:49
Førstegenerasjon viser ikke %. Jeg har kjøpt en sånn ODBII-dongle som mobilen min kobler til via Bluetooth og jeg har en app som heter LeafSpy som du kan lese av % SOC og mye annet. Jeg har kjøpt Pro-versjonen og den viser snittforbruk trip og du kan stille inn en fast Wh/km slik at den estimerer gjenværende km frem til et viss gjenværende kW (buffer) vesentlig mer konservativt enn Ali.

Takk, nå har jeg bestilt en sånn dongle, så skal jeg prøve det. :-)

Rav4_EV

Selv om Knut Moberg d.e. skriver at varmeapparat er svakere på importbiler så blir det ikke mer sant for det. Dette er reinspikka tøv som han sikkert har fra fossilbiler. Varmeapparatet på Nissan Leaf er klin likt på alle verdens modeller. For de som har vannvarmer finner du det samme elementet fra Eberspächer som brukes i flere andre elbiler som Toyota Rav4 med Teslapakke osv. Ellers er det varmepumpe med et elektrisk element som spisslast. Helt likt.

For garantijobber er det ikke det lokale verkstedet som styrer det. Samme garanti over hele Europa, og stopper din Leaf i Danmark på ferie får du den samme service som andre dansker.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA