Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jon Hustad om elbilar

Startet av Froro, mandag 01. september 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

Froro

Her er ein link til artikkel av Jon Hustad i siste nummer av Dag og Tid.
http://www.dagogtid.no/rapport-fra-eit-absurd-miljolandskap/

han er veldig kritisk til Tesla... Fyren har vel eit slags namn blant folk som skal ta staten og avsløre kor mykje dumt staten driv med. Eg trudde han hadde litt kontroll på fakta, men dette er berre dumt. Denne saka blir sjølvsagt linka til overalt på facebook... mellom anna på facebooksida til dag og tid, men også mange andre plassar.

NegativeElectrode

#1
Hustad har vel rett i symbolpolitikk når det gjelder kjøleskap og støvsugere. Politikerne bør heller konsentrere seg om renere kraftproduksjon enn flisespikking på forbruket.

Når det komme til elbiler er han ute og - sykler -. Dersom man man vil skape et reelt alternativ til fossilbilen må produsenter som virkelig satser for å få realisert det få den støtten de trenger for få ordentlig fotfeste. De små elbilene er helt OK, men de mangler egenskapene som kan erstatte de større bilene familier trenger. Å erstatte en liten fossilbil med en liten elbil er selvfølgelig bra, men miljøeffekten er mye større om man erstatter en stor fossilbil med en stor elbil.

Videre så er ingen land like, og Norge er et grisgrendt land med varierende offentlig infrastruktur. Bilen løser transportbehovet for innbyggere i Norge, og vi trenger biler med rekkevidde på ca 1 dagstur. Å ikke ta inn over seg de faktiske kravene nordmenn stiller til bilene de kjøper er å stikke hodet i sanden. Man kan gjerne prate fint om de små bilene, men de dekker ikke alle behov. Derfor trenger Norge en bilprodusent som Tesla.  De har kommet mye lengre enn de andre produsentene på veldig kort tid, og de fortsetter i et tempo mange bilprodusenter vil streve med å henge med på. Selv om elbilene og Tesla ikke er perfekte, er det nok det beste alternativet vi har for å begrense utslippene som mye som mulig her og nå.

Vi har den fornybare energien og økonomien (oljedrevet ...) som driver elbilene, og burde absolutt være med å skape et solid alternativ til fossilbilene. Dersom personer som Hustad får sette premissene vil ingenting skje fordi alt problematiseres med skylappene på. 
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

erikf

Han avslutter med
SitatMed atterhald om reknefeil var denne soga slutt.
så det er bare å se bort fra innlegget.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA