Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testing av batteri

Startet av Trygve B, søndag 31. august 2014, klokken 22:53

« forrige - neste »

Trygve B

Jeg har også en Citroen Saxo der jeg må bytte batterier til stadighet, ser at Elmo nevner reacc, ser på batteriene som står i bilen min at det er klistremerker fra reacc på dem, hvordan virker denne recondisjonereingen deres?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Elmo

Sitat fra: Trygve B på onsdag 26. november 2014, klokken 20:44
. . . . klistremerker fra reacc på dem, hvordan virker denne recondisjonereingen deres?

Jeg vet ikke hvordan de utførte recondisjoneringen, men jeg har bare observert at ALLE batteripakker jeg kjenner til at har vært der (enten ved at bilen har vært der eller at Enviro på Nesbru har sendt batteriene til dem) har fått ytterligere problem med flere batterier før det har gått ett år.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Recondisjonering fungerer ikke, eller i beste fall gir det noen ekstra ut og oppladinger.

Kjøpte en bil fra Oslo med Reacc klister. Svært mange av disse blokkene var defekte. Ikke nødvendigvis som følge av rekondisjoneringen, men som følge av at blokkene allerede var skadd.

De beste blokkene er de som aldri har blitt rekondisjonert. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. november 2014, klokken 17:18
Kjøpte en bil fra Oslo med Reacc klister. Svært mange av disse blokkene var defekte. Ikke nødvendigvis som følge av rekondisjoneringen, men som følge av at blokkene allerede var skadd.
De beste blokkene er de som aldri har blitt rekondisjonert. ;)

Jeg er i alle fall ganske sikker på at prosedyren REACC brukte i recondisjonering var dekader mere skadelig enn prosedyren du og Boogie "utvikler" og anbefalte tidligere.  "REACC = NiCd dødaren" er min påstand.
Jeg kjører fremdeles med minst 10 av de blokkene Boogie recondisjonerte for meg i 2007.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pera L

Hi! I have done rehabilisations now over 6 years. First two years gone with studiyng the subject and find friends which have knowledge about it. But now the results are excellent. Best individual car has driven now some 65.000km after rehabilisation and we have few over 30.000km cars. I have noticed that there is no "last using day" in NiCd flooded batteries and can be drive well over 200.000km. Or it is some 30 years... Rehabilisation must do again after some 7 years period. Of course it depends also kilometers. Batteries must be in ok with mechanical side gefore rehabilisation, no 5V batteries. It does not matter with Ah:s; can be some 70% or more. Also there can not be glygol effective meaning that some cell getting empty much before others. It's possible repair also kind of battery but it is lot more work.
Some of my swedish friends have been happy with rehabilisation still after many years and kilometers.

And then the bad things. Rehabilisation at correct way takes a lot of time and thinking about commercial way does not give "bread for living to the table".  It's complicated and need some strange tools and lot (LOT!) of time. Normal human can not do rehabilisation, instead you must be mad propellerhat with unlimited time and interested from crazy things.

Whole thing is somehow sad because these batteries are really excellent creatures. But without rehabilisation they will die between 8 to 15 year... everyone of them.

Regards
Pera L
Finland

Mateusz

I find very interesting your way of reconditioning off batteries. It could be great and learnfully for me to here more details about your method.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Pera L

Hi Mateusz! I was afraid this... Rehabilisation is really littlebit complicated to explain because the prosedure depending how the battery acts in discharge and charging mode. Worst cases you need a big ultrasound washer etc. Need a thin book to write down all the things. It's also very easy to do it wrong way and the results will be destroying the batteries. I have hear some horror stories about it when the peoples "watering" system with electrolyte. Consentrations gonna like s**t and batteries gone. Hope you understand... I hope to get cars out of any strange "recondision" as they are then entered the finnish line...
Instead a good way is to add some one or two extra batteries in series with others in Saxo/P106E. Or 2 to 3 for Berlingo/Partner. In the winter time 3 is too much for Berlingo but in the summertime ok. Extra voltage reduces current at the same wattpower, batteries can last longer and there is more km:s in the car. Must noticed that the low energy light will not start glow in the correct voltage so it need meter for it. Also charging voltage must get rising with suitable battery NTC modification i.e. 3,3kohm to 4,7kohm. And build up cooling with biltema's cheap 12V pump with some 6-9ohm pre-resistor, at least over 30 watts. Idea is to keep all the batteries at the same temperature. Still easy to do.

I testing the batteries normally with 600W continuous power inverter, 12V/230V. Two batteries in serial and when you have 230V500W halogens in the output then the current is about 50amps from 12V side. Checked the time and you get Ah:s for the worstest battery which is most interesting. Need two voltmeters or quick hands (heh-heh, funny way to say). If there's come even 100min 50A (83Ah) without the voltage drops under 5V in the batteries then they are usable. Keep eye the batteries temperature and check out that the batteries pockets are full of glygol.
Of course the batteries must be full before testing, about room temperature 8,3V reached in charge.

Regards
Pera L

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA