Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testing av batteri

Startet av Trygve B, søndag 31. august 2014, klokken 22:53

« forrige - neste »

Trygve B

Er det noen som har en enkel måte og teste batterier på?  Jeg har fått tak i 5 brukte batterier som jeg gjerne vil sjekke tilstanden på, jeg tenkte at hvis jeg lader dem opp, og kobler til f.eks en H4 lyspære, og måler volten på batteriet f.eks hver halvtime, og sammenligner dette når jeg har testet alle 5 batteriene, så får jeg en pekepinn på hvilke som er best, noen som har forslag til bedre metoder så mottas disse med takk :)  hvilken lader må man bruke på disse batteriene, kan man bruke en vanlig 6 volts lader fra Biltema, eller må man ha en annen type?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Elmo

I mangel av mere avansert testutstyr så er målemetoden din OK. Men egentlig bør du ha høyere strøm (flere pærer). Og Mål med belastning.
Men for ladingen er ikke 6v lader er ikke godt nok. Spenningen går opp imot 8v før de er fulladet. En strømforskyning (som holder konstant strøm) på feks 12v er bedre. Da kan du anslå ladeprosenten med tid*strøm. De skal har minst 100Ah fra tomt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trygve B

Takk for svar :)  hvor mange pærer bør jeg bruke?  og kan jeg bruke en vanlig 12 volts lader?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

elektrolux

Du kan bruke 12V lader, gjerne en på 10A og lade tomme batterier i 13,5 timer.

Ellers har jeg brukt 5 halogen pærer der begge filamentene brukes i parallell. gir ca 35A om jeg ikke husker feil. Bør lyse intenst minst 2 timer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trygve B

Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Mateusz

Hei. Eg har prøvd å lade 2 svake baterier som hade knapt over 5v. Eg kobla dei i serie og lada i 48 timer med 3,2A (Bosch C3 lader). Batterier var godt varme etter et døgn og det var mulig å høre gassing (koking?). Spenning økte fort til 12,8v men dat ned etter et døgn til 12,3v. Etter frakobling fra lader spenning dat fort til 11,9v.
Betyr det at batterier kan bare kasseres? Var dette godt nok lading?
PS.Hvor man kan kassere batterier?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

Det er laderen som stopper på 12,8 fordi den er beregnet på blybatterier. SAFT batteriene skal over 8V i ladeprosessen så du bør forsøke å lade bare ett batteri (med laderen satt til 12V). Om laderen har "supply" modus (som store Ctek ladere har) så er det egentlig enda bedre. 
Jeg er egentlig litt overrasket over at de gasset, fordi det trodde jeg ikke de gjør på så lav spenning.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Skader det ikkje 6v batteri ved å lade den med 12,8v spenning?
Min lader velger sjølv 6/12v (mc/bil).
Kanskje det gasset fordi en celle i kvar batteri er ødelagt og dei andre gode celler var ladet med stor nok spenning at de gasset? Varmen bekrefter at de gasset (stor indre motstand på grunn av defekt)?
Ute temp var 14grader. Batterier var sikkert over 25 grader. Eg kjente det med bare hånd :) De var varme.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

Sitat fra: Mateusz på søndag 07. september 2014, klokken 11:25
Skader det ikkje 6v batteri ved å lade den med 12,8v spenning?
Batteriet holder spenningen nede, så hvis noe blir skadet så er det vel heller laderen. Derfor bør man helst bruke er konstant strømforskyning (powersupply) til å lade NiCd batterier "manuelt".

Sitat fra: Mateusz på søndag 07. september 2014, klokken 11:25
Kanskje det gasset fordi en celle i kvar batteri er ødelagt og dei andre gode celler var ladet med stor nok spenning at de gasset?
Jeg tenkte det samme, men er usikker.

Sitat fra: Mateusz på søndag 07. september 2014, klokken 11:25
Varmen bekrefter at de gasset (stor indre motstand på grunn av defekt)?
Ute temp var 14grader. Batterier var sikkert over 25 grader. Eg kjente det med bare hånd :) De var varme.
Varmen tyder forsåvidt på at de er full-ladet, men jeg syns det er rart med den laderen.

Sitat fra: Mateusz på søndag 07. september 2014, klokken 09:56
Etter frakobling fra lader spenning dat fort til 11,9v.
11,9 kan tyde på én defekt celle, men ikke to tror jeg. Hva målte de hver for seg? (med litt belastning) ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Hver for seg var det 5,3v og 6,6v. Det er litt overasket for meg. Eg trude at begge er døde. Eg prøvd å lade dem hver for seg med same lader (6,8v og 0,8A) men ingen av dem nådd 6v etter ladding.
Er det håp for den ene batteri som har no 6,6v?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Trygve B

Jeg har en elektronisk 12 volt lader på 8 amp,  det klarer ikke å starte lading av helt tomt batteri, kan jeg bruke kabler fra et 12 volt batteri, og ha laderen på 12 volt batteriet?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Elmo

#11
Sitat fra: Mateusz på søndag 07. september 2014, klokken 14:21
Hver for seg var det 5,3v og 6,6v. Er det håp for den ene batteri som har no 6,6v?

Enkel matte skulle tilsi at det ene mangler en celle selv fullt oppladet.  6,6v/5*4=5,28v
Om det andre er ok er ikke så lett å avgjøre. Det er gjerne først nede på 40% eller under at en celle "faller ut" på dårlige batterier. Så du bør lade ut med så høy strøm som du klarer (ref Elektrolux sine 5 pærer) og måle spenning for her 10% (10Ah).
   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Svesa

Hvor bor du Mateusz? Jeg har komplett test-utstyr i Fredrikstad. Ring meg evt på tlf 90126600.
Er ofte i Oslo og kan evt. hente og bringe batteriene.

Mateusz

Hei, eg bor "dessverre" i Møre og Romsdal. Eg endå ikkje begynt å teste dei batterier. Mangler litt tid, utstyr og peiling korleis skal eg belaste dem. Gjerne kom med forslag.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Mateusz

Hei, eg kjøpte meg nylig en biltema lader:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-37724/
Den lader helt greit i min mening. Ladestrøm viser heleveien mellom 8 og 6A. Spenning var over 7V i høyeste punkt.
Eg lada en dårlig batteri i 18 timer. Eg sluttet når temp på batteri var 20grader og spenning falt til 6,5V. Temp i garasjen er 11 grader.
Etter lading spenning på batteri er 5,6 V.
Dette er bare bekreftelse at batteri er ødelagt og det er ingen håp for den. Kan bare kasseres og ikkje bruke mer tid på den? Eller.?
Men hva gjør det at et celle blir dårlig. Er det kortslutning der (krystaler som bygde seg opp)? Var den reversert og derfor ødelagt? Eller andre ting som gjør det?
Har noen prøvd noe triks med dårlige batterier til å rede dem? Kortslutning for kort tid? Andre forslag?
Eg er ny i elbil verden og vil lære mest mulig om batterier fordi det er veldig spennende :) mye spenning :)
Eg har også 5 dårlige batterier med litt over 5v spenning og vil bare bekrefte at dei er ødelagt og kan bare kasseres.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA