Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Soul EV prøvekjørt, med hjelmkamera

Startet av MikkeBoomBoom, søndag 31. august 2014, klokken 21:48

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Jeg og madammen er storfornøyde med E-UP!, men nå som bensinbilen er i ferd med å gå i oppløsning ser vi oss etter en litt større bil. E-up! blir i så fall solgt.

Soul'en var super den, liker utseendet, men jeg synes selv at materialvalgene var litt dårligere, ble aldri klok på navigasjonsenheten og savnet bla. realtime forbruk. Den fremsto som litt treigere enn up, og det var en del mer støy, i alle hastigheter.

Til slutt testet vi mekanismen som åpner luka til lading foran, jeg er ganske sikker på at den slo inntil lakken på dekselet til venstre.

Resten er sammenfattet i en ekstremt lite gjennomtenkt video med meg og madammen som bare skravler mens vi kjører med hjelmkameraet fra motorsykkelen.


http://youtu.be/0q5isir9P0w

Geir81

Dere nevnte høy regenerering når dere tok foten av gasspedalen - Var dette girspaken i D eller B?

nagela

#2
Sitat fra: Mikalv på søndag 31. august 2014, klokken 21:48
Den fremsto som litt treigere enn up
Kjøre dere da Soul'en i normal eller "Eco" mode?
(Den står alltid i Eco når du starte bilen, og du må skru av Eco mode med knappen rett ved håndbrekket for å få full effekt)
Ang støynivå har jeg ikke testet eUp, men synes Soul'en er mere stille enn eGolf i alle situasjoner.
Ellers takk for en morsom testkjørings video  :D
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Geir81 på søndag 31. august 2014, klokken 22:44
Dere nevnte høy regenerering når dere tok foten av gasspedalen - Var dette girspaken i D eller B?

Den stod i "D"

MikkeBoomBoom

Sitat fra: nagela på søndag 31. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Mikalv på søndag 31. august 2014, klokken 21:48
Den fremsto som litt treigere enn up
Kjøre dere da Soul'en i normal eller "Eco" mode?
(Den står alltid i Eco når du starte bilen, og du må skru av Eco mode med knappen rett ved håndbrekket for å få full effekt)
Ang støynivå har jeg ikke testet eUp, men synes Soul'en er mere stille enn eGolf i alle situasjoner.
Ellers takk for en morsom testkjørings video  :D

Aha! Da har vi forklaringen. ECO var sikkert på. Likevel skuffet/overrasket over 14kw/100km når jeg sjekket loggen.

Takker og bukker for hyggelig feedback :)

Ona IX

Utrolig festlig video!

Vil tro at de demobilene har ganske høyt forbruk siden veldig mange prøver å gi litt ekstra gass for å se hvor mye kraft den har. Prøver å se hvor sporty bilen er etc.
Jeg vil også leke litt med bilen når jeg prøvekjører, prøve air condition, gassrespons, kjøling/varming i sete/ratt etc. Dette er jo ting jeg ikke kommer til bruke/gjøre i hverdagen, og derfor er det jo bare å forvente at reelle forbruket i hverdagen vil være lavere! Men 14kw/100km er vel ikke så altfor ille? Bilen har jo tross alt et ganske stort batteri disponibelt.

Leo

Jeg ble skuffet over responsen på den, og hadde lest tidligere at den var kvikk osv. Helt til jeg skrudde av ECO, da ble det andre boller  8)

moby666

Morsom video :)  Du har nok glemt å slå av eco (gjorde samme tabbe selv første gang jeg testet Soul). Regenereringen er meget kraftig i eco modus, samt mye av effekten er borte.
Kjører relativt ofte eUp, da vi har noen slike på jobben. eUp er helt OK, ikke noe mer enn det. Har c-Zero privat og føler den er ganske lik eUp. eGolf og Soul er en klasse over eUp og trilling, når det det gjelder kjørekomfort, støy, størrelse, utstyr, opplevd kvalitet etc.

pottle

#8
Oppdaget at ladekabel ikke kan låses til bilen. Stemmer det?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

K S

Må si jeg var fornøyd etter prøvekjøring, så vi ville ha og har bestillt. Levering Sandnes i begynnelsen av oktober, hvit/blå.....
For meg er den sammenlignbar med Leaf, en klasse eller to over Zoe, Golf har jeg ikke prøvd, da jeg ikke orker å krype inn/ut av bilen, og de fleste turene er relativt korte, sjelden mer enn 10-20 km...
Så nå gleder vi oss som barn  :D

230V

Takk for titten! :)
Hvordan er lyden fra anlegget i denne? Og den har vel DAB+?

Kianus

Den har DAB+ som standard (hvertfall på Exclusive).
Lyden syns jeg var grei. Ikke noe BOSE akkurat, men det fungerer helt greit.

moby666

Testet anlegget ganske grundig. Litt bedre enn standard i eGolf og litt bedre enn anlegget i ledd tekna.  Skal du ha bedre må du opp i EGolf med Dynaudio

Hanzo

Bilradiospesialisen i Sandnes skal se hva de kan gjøre her, men jeg må få bilen før jeg kan stikke innom :)

K S

Sitat fra: 230V på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:35
Takk for titten! :)
Hvordan er lyden fra anlegget i denne? Og den har vel DAB+?

Det lille jeg hørte på radioen var helt greit, men jeg var mest opptatt av høre på stillheten, synes bilen er riktig så grei jeg! :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA