Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe/fikse 6V batterier til ZAZ Tavria

Startet av Goggen240, lørdag 30. august 2014, klokken 15:09

« forrige - neste »

Goggen240

Jeg har en ukrainsk/sveitsisk/tysk ZAZ-1102 Tavria som har kommet såpass langt i godkjenningsprosessen at jeg kan egentlig få den på veien, hvis jeg kan få fikset batteriene på den. (Pluss litt småting.)
Slik ståa er nå, så registrerer ladeindikatoren at den er på 0%, selv etter noen dager med lading. Med multimeter så virker det som de fleste batteriene er greie, men ihvertfall ett ser dårlig ut.
Når de funker som de skal, er visst rekkevidden 80-90 km. For øyeblikket er rekkevidden 80-90 m, så noe er jo galt. Det er ikke så viktig for meg at jeg får full rekkevidde på de, halvparten er forsåvidt mer enn nok til daglig bruk, så lenge de ikke blir for dårlige om vinteren da.

Batteriene som er i er Sonnenschein GF-06 180V, 6V 180Ah bly-gel deep-cycle traksjonsbatterier, og det er 14 av de. Batteriene var i god stand da bilen ble kjøpt, men det er noen år siden nå. Ifølge klistremerkene som står på hadde de sist service i mai 2007, bilen ble kjøpt i 2009 og har ikke blitt kjørt siden da, men den har blitt forsøkt holdt oppladet. Med multimeter (som er omtrent det jeg kan få til av elektrikerarbeid) så viser de fleste batteriene etter lading cirka 6,5V, et par viser ~6,3V, og én viser 5,9. Den siste der mister også spenningen veldig fort etter prøvekjøring; regner med at denne er syk og ødelegger for resten.

Det jeg lurer på, er følgende:
Kan batteriene fikses opp? Isåfall, hvordan gjør jeg det?
Må jeg kjøpe nye batterier? Isåfall, må jeg kjøpe alle 14, eller kan jeg for eksempel bytte bare de dårligste batteriene? Er det noen greie plasser å kjøpe batterier?

Har sett på tilsvarende batterier; Sønnak har noen Exide-batterier (til båt) som er deep-cycle bly-gel, og passer i størrelse; ES1000-6 og ES1100-6. Varta sitt 91801 ser også ut til å være rett størrelse (244x190x275mm).
Det ser ikke ut til at Sonnenschein sine er lette å få tak på.

Takk for eventuelle svar; dette prosjektet har dratt ganske mye ut, og så får vi se om jeg kan få den på veien før opphavslandet kollapser for tredje gang siden jeg kjøpte bilen (og åttende gang siden den ble bygd, heh).
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

elektrolux

Det kan være verd et forsøk å koble alle i paralell, og tilføre 8V helt til strømmen er nesten 0A. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Goggen240

Noen anbefalinger på hva slags ladeapparat jeg burde bruke til dette, og hvor jeg kunne kjøpt et?
Batteriene er koblet i serie nå, så jeg regner med at det eksisterende ladeapparatet leverer 84V, ikke 6-8.
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

Rio

Det er samme batterier som i mine VW Golf CityStromere, originalt.

Jeg fikk nye batterier til en av dem for en del år siden, kjøpt gjennom Bergen Batteriservice (eller Bergen Batteri Service, som de insisterer på å kalle seg!), men levert i Oslo hos Exide.

Hvis du ikke er ferdig med godkjenningsprosessen ville jeg forsøkt å få den godkjent med LiFePO4 eller LiFeYPO4, for det er mye bedre hvis du likevel må bytte batterier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Slike celler kjører i dag lovlig rundt i 2 CV, Mini, Citroen C1 og Tazzari, og ulovlig i en rekke Think Classic. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA