Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fastnøkkel - See manual...

Startet av Svenn78, fredag 29. august 2014, klokken 21:45

« forrige - neste »

Svenn78

Jeg opplever tidvis at bilen gir feilmeldinger vha. å vise en nøkkel og beskjeden See manual....
Det er aldri noe faktisk galt som jeg har funnet. Har andre opplevd samme greiene, og evt. funnet ut hva bilen faktisk reagerer på?

Stort sett har jeg kunnet slå av bilen, og så sette den på igjen - og skiftnøkkelen har forsvunnet. Noen ganger henger den igjen - og jeg kjører en tur. Stopper bilen - starter den igjen - og så er meldingen borte. Jeg blir utrolig frustrert over at dette skjer...

Jeg opplever at både bilselgeren og forsåvidt verkstedet sjelden har kunnskaper og løsninger når det kommer til denne bilen. Det er en Ford Focus Electric.
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Focus

Jeg har ikke hatt noen problemer av noen art. Jeg ville i hvert fall ha informert forhandler grundig om det. Gjerne og fått en kvitering på at du har klaget, slik at du har garantien i orden.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Svenn78

Fant en beskrivelse av dette i manualen:

Indicates a powertrain or
high-voltage charge system fault
has been detected. If the indicator
stays on or continues to come on,
contact your authorized dealer as
soon as possible.

Dette skjer fra tid til annen. Må få en gjennomgang av dette.
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

LA3UX

På min Ford Focus 2013 er det på vinteren akkurat samme meldingstype som Svenn beskriver, dvs gul fastnøkkel og beskjed om å lese håndboken. Meldingene opptrer ved temperaturer under +4C, gjerne sammen med en anbefaling om å lade. Dette skjer ofte like etter start på morgenen, og er åpenbart knyttet til at bilen trenger mye effekt i væskesystemet ved oppstart. Jeg starter alltid med full-ladet batteri, så det er ikke mangel på energi, men effekt. Dette er nok en vesentlig mangel ved bilen som åpenbart ikke liker seg i kaldt klima (nordisk vinter). Men problemet kan tydeligvis løses ved å ettermontere varmer for væskekretsen, slik en annen bruker av Ford Focus har forklart her på elbilforum. For øvrig er jeg veldig godt fornøyd med bilen.

Svenn78

Det lønner seg uansett å levere bilen på verkstedet for å få lest ut feilmeldingene. De ligger lagret i bilen på tross av at nøkkelen kommer og går.

Det var et eller annet med kjølesystemet som er galt hos meg - men Fords hovedlager har visstnok ikke flere deler tilgjengelig - så jeg skulle bli kontaktet av forhandler når delen igjen var på lager og de skulle få den.

Jeg har fått fantastisk god oppfølging fra verkstedet og Ford lokalt. :)
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Anders Jensen

Hei:)

Til dere som får opp skiftenøkkel. Sett bilen på verksted asap. Det er sannsyneøigvis et problem med høyspent nettet i bilen. Dette er noe som går på garanti. Leverte min bil i dag på hrunn av dette. Om det mangler effekt har bilens sikkerhetssystem koblet ut en av batteripakkene på grunn av feil.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

LA3UX

Dette gule fastnøkkel symbolet kommer også ofte opp på min bil, oftest når det er kaldt i været. Det er noe jeg har vent meg til, alle typer signaler fra en eller annen sensor et sted ser ut til å trygge dette signalet. F eks så fikke jeg ikke ladet bilen i en uke pga minusgrader, mens når det igjen ble plussgrader så er det ingen advarsler. Det ser ut til at litt kondensvann som fryser til is et sted er nok til å skape problemer med f eks lading. Så denne bilen trives nok egentlig best på sommerføre eller i en oppvarmet garasje. Da er den til gjengjeld veldig grei å ha med å gjøre.

Anders Jensen

Sitat fra: LA3UX på mandag 14. november 2016, klokken 11:19
Dette gule fastnøkkel symbolet kommer også ofte opp på min bil, oftest når det er kaldt i været. Det er noe jeg har vent meg til, alle typer signaler fra en eller annen sensor et sted ser ut til å trygge dette signalet. F eks så fikke jeg ikke ladet bilen i en uke pga minusgrader, mens når det igjen ble plussgrader så er det ingen advarsler. Det ser ut til at litt kondensvann som fryser til is et sted er nok til å skape problemer med f eks lading. Så denne bilen trives nok egentlig best på sommerføre eller i en oppvarmet garasje. Da er den til gjengjeld veldig grei å ha med å gjøre.

Dette  gule symbolet som du snakker om krever tilsyn på verksted.

Hvor langt har bilen din gått?

Hvor i landet kjører /pendler du med bilen?

Om du ikke oppsøker verksted og batteriet ditt havarerer så kan du bli sittende med regninga på nytt batteri selv.. Det er ikke billig.. Det stemmer at  bilen er bygget for det amerikanske klimaet som innebærer stort sett tørre veier. På vinteren er det lite eller ingen form for salting av veier der borte.

Bilen min fikk dette problemet da jeg kjørte fra Follo til Oslo hver dag på jobb. det viste seg å være intrengning av saltvann i kontakter/kontaktorer på batteriet i bilen. dette kan med føre alvorlige kortslutninger i batteriet.

Jeg satte bilen på verksted, der ble den i nesten 6 uker.. Fikk nytt ledinings nett mellom motor og batteri samt alle komponenter som var berørt av saltvannet. De har et rep kit til dette nå.

Forøvrig ble bilen aldri helt god.. Stadig en eller annen feil som dukket opp nesten daglig i displayet.

Slik at den bilen er nå byttet ut i noe som er litt mer stabilt og bygget for norske forhold. :)

Jeg var kjempe fornøyd med bilen før disse problemene oppstod. Men når bilen står mer på verksted i løpet av sommer halvåret enn den er på veien.. Så vet man jo at vinteren fort kan bli veldig kald..

Bilen hadde gått så vidt over 25000 km når problemet kom opp.



Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

LA3UX

Min Ford Focus Electric 2013 ble kalt inn til serviceordre fra importøren i 2017, og verkstedet har derfor jobbet med å utbedre kontaktene ved venstre bakhjul som er utsatt for korrosjon pga fukt og salt. Så langt har det ikke fjernet problemet med at bilen ikke liker kuldegrader. Men nå har jeg snart rundet 50.000 km og at bilen ikke er så glad i kulde er jo noe som preger bilhold generelt i Norge. Så jeg skal fortsatt kjøre Ford Focus for bilen er jo bra bortsett fra noen små mangler. Og så venter jeg på min Tesla Model 3 som blir neste bil i rekka. Elbil er uansett fremtiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA