Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge-amp eller evselect

Startet av boma, onsdag 27. august 2014, klokken 00:12

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 13:22
Hijacker tråden litt... Må man ut med 4-5.000kr for å få en 16a Schukokabel til Leaf?

http://www.ev-institute.no/ har 8/16A kabel til 3.300, aner ikke kvalitet men han er aktiv på forumet.

Ellers er det 4-5.000kr og oppover som gjelder, kan tidvis finne noe brukt på finn.no til grei pris.

Lader du mye ute anbefaler jeg kladdløs som Charge-Amps eller EVSelect. Så noen som ladet med elbilhjelpens justerbare fra Ratio og det var først adapter schuko-CEE og så en enorm kladd. For lading fra schuko kontakt kan jeg aldri tenke meg at den løsningen er noe bedre enn Charge-Amps kladdløs med schuko. Lader du derimot nesten bare hjemme ville jeg hatt CEE og adapter til schuko de gangene det trengs uansett om det er Charge-Amps eller andre kabler.


Ebe

#16
Hmm, da spørs det om det ikke får holde med 10a så lenge, så gå over til Type 2 når det blir nok utbygd...

Lader vel nesten bare hjemme...ennå. Har ikke vært på lengre turer ennå. Tanken var å ha standarkabelen festet mer stasjonært hjemme (lader nok på natta stort sett), og så hatt en 16a liggende i bilen. Har bare hatt bilen siden feb/mars, så har ikke sett helt behovet for lading on-the-go når det blir kaldere og rekkevidden synker.

Men bor på vestlandet, så kan spare en del (ferger, bruer og bommer) om vi kan kjøre litt lengre og "tryggere" med en 16a i bilen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

For min del har mulighet for 16A lading gjort at jeg har kunnet ta Leafen og ikke fossilbilen ved flere anledninger og sparte bensin/bom kostnader der har i prinsippet betalt for hele kabelen.

En bonus for andre siden jeg mer eller mindre kun lader på offentlige stolper er kortere ladetid og mer ledig ladetid for andre siden jeg flytter bilen når den er nok oppladet.

Mippen

Sitat fra: emil på fredag 29. august 2014, klokken 14:13
For min del har mulighet for 16A lading gjort at jeg har kunnet ta Leafen og ikke fossilbilen ved flere anledninger og sparte bensin/bom kostnader der har i prinsippet betalt for hele kabelen.

En bonus for andre siden jeg mer eller mindre kun lader på offentlige stolper er kortere ladetid og mer ledig ladetid for andre siden jeg flytter bilen når den er nok oppladet.


Støtter opp under det. :)
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Men kan ikke Chamrge amps låses til bilen? Det er jo litt kjipt...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

#20
De jobber med saken har jeg hørt og det skal etter hvert være mulig å oppgradere de eksisterende kablene på en enkel måte med en liten del. Har en dialog med de engående dette og skal oppdatere når jeg vet noe mer.

Ellers fungerer en liten hengelås rundt kabelen og fast i bøylen på lokket til ladeluken bra enn så lenge :)
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Ja, det er vel ikke så stor jobb de gangene man lader borte
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Hanzo

Hvor handler man Charge amps kabler? Finner ingen norske forhandlere ser det ut til.

Mippen

Det er noen norske forhandlere men de skal ha godt betalt. Billigste er å bestille på nettet fra Sverige eller å kjøpe med seg på harryhandel. Det er god kundeservice hos charge-amps. Minuset er at man må sende i posten, men det må man uansett dersom man bor langt unna den norske forhandlere. Her er en norsk som selger.

http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product
Fremtiden er elektrisk.

aaa3

Jeg har Charge-Amps kabel, og den funker fint. Fordel at det er lett å stille mellom 6, 10 og 16A.
Men det er en ulempe at stikkontakten er rett og veldig lang. Noen ladestolper kan ikke lukkes når kabelen står i, og jeg har opplevd at noen ikke funker før de lukkes.
Prøver å finne en kort skjøteledning med schuko 90 grd som tåler 16A, men har ikke lykkes foreløpig.

Mippen

Det det er ikke noe problem. Er bare å bytte støpsel (det har du lov til å gjøre selv) og nytt koster under en 50-lapp. Du kan også bruke en kort skjøteledning. Det man også kan gjøre er å putte en pinne i låsen på stasjonen. Da lader den. :)
Fremtiden er elektrisk.

BEHA

Har byttet til vinkelstøpsel på lade kabelen. Passer bedre til lade stolpene
som må være låst for å kunne lade.
Dette støpslet er for 16A/250V.

Ebe

Er det ikke dårlig IP-grad på det støpselet der?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Ser ut som et vanlig innendørs støpsel
Fremtiden er elektrisk.

BEHA

Originalt støpsel er ubrukelig i lade stolper, derfor måtte det byttes. Støpslet på bildet er på 16A og 250v og fungerer perfekt i lade stolper. Når dere ser de øvrige komponentene i lade stolpen, så er ikke støpslet noe simplere en innmaten i lade stolpen. Tilsvarende støpsel koster kr 16.90 på Biltema.
Bilde av låsing av kabelen.Forslag til den som ønsker å låse kabelen under lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA