Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

doldis1

 
SitatVeibruksavgiften på drivstoff vil bli erstattet av et veiprisingssystem baset på en eller annen brikkeløsning til erstatning for det utdatert optiske nummerskiltet. Dermed blir veiprisingen uavhengig av drivstoff, og drivstoffavgift bensin og diesel blir en ren miljøavgift.

Denne gangen har du nok helt rett ja :)

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på fredag 02. desember 2016, klokken 10:44
Derfor er jeg tilhenger av at lave utgifter i lang tid skal bestemmes og gjøres kjent så raskt som mulig.

Det er jeg helt enig i, og har etterlyst flere ganger.
Model S 85D

ladov

Hvis bensin har en veibruksavgift på 5kr/literen så blir det ca 40 øre per km. Avgiftene på strøm tilsvarer at elbilen betaler omtrent 5 øre per km i dag?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

#1998
Sitat fra: ladov på fredag 02. desember 2016, klokken 15:35
Hvis bensin har en veibruksavgift på 5kr/literen så blir det ca 40 øre per km. Avgiftene på strøm tilsvarer at elbilen betaler omtrent 5 øre per km i dag?
Bensin har en CO2 avgift + en veibruksavgift.
Elektrisk strøm har ingen veibruks avgift, alt går til nettet. Men noe av prisen på strøm er en indirekte CO2 avgift.

(Kullkraftverk i EU må betale en CO2 avgift. Denne avgiften påvirker strømprisen. Det betyr at de som leverer strøm fra vannkraft får bedre betalt for strømmen de leverer. Siden Norge er eksportør av strøm fra vannkraft får produsenten bedre betalt for den strømmen som eksporteres og vi innbyggere må betale såkalt markedspris. Dermed ender vi opp med å betal en CO2 avgift som for EUmix, men det er ikke spesifisert som avgift på regningen, siden det er en følge av at prisen på strøm generelt går opp som følge av en avgift et annet sted i systemet. )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på fredag 02. desember 2016, klokken 17:20
(Kullkraftverk i EU må betale en CO2 avgift. Denne avgiften påvirker strømprisen. Det betyr at de som leverer strøm fra vannkraft får bedre betalt for strømmen de leverer. Siden Norge er eksportør av strøm fra vannkraft får produsenten bedre betalt for den strømmen som eksporteres og vi innbyggere må betale såkalt markedspris. Dermed ender vi opp med å betal en CO2 avgift som for EUmix, men det er ikke spesifisert som avgift på regningen, siden det er en følge av at prisen på strøm generelt går opp som følge av en avgift et annet sted i systemet. )

Det er en måte å se på det ja. Men siden disse pengene går til produsentene av fornybar kraft og ikke til noen myndighet, så ville jeg heller kalle det for indirekte "grønne sertifikater", med akkurat den samme begrunnelsen som du kommer med over. Men uansett hva man kaller det så har du rett i at vi betaler mer for strømmen grunnet CO2 avgift.
Model S 85D

Electrix

Sitat fra: Amoss på fredag 02. desember 2016, klokken 17:46
Sitat fra: Griffel på fredag 02. desember 2016, klokken 17:20
(Kullkraftverk i EU må betale en CO2 avgift. Denne avgiften påvirker strømprisen. Det betyr at de som leverer strøm fra vannkraft får bedre betalt for strømmen de leverer. Siden Norge er eksportør av strøm fra vannkraft får produsenten bedre betalt for den strømmen som eksporteres og vi innbyggere må betale såkalt markedspris. Dermed ender vi opp med å betal en CO2 avgift som for EUmix, men det er ikke spesifisert som avgift på regningen, siden det er en følge av at prisen på strøm generelt går opp som følge av en avgift et annet sted i systemet. )

Det er en måte å se på det ja. Men siden disse pengene går til produsentene av fornybar kraft og ikke til noen myndighet, så ville jeg heller kalle det for indirekte "grønne sertifikater", med akkurat den samme begrunnelsen som du kommer med over. Men uansett hva man kaller det så har du rett i at vi betaler mer for strømmen grunnet CO2 avgift.
Men pengene går likevel til det offentlige og tilbake til samfunnet pga så og si all norsk kraftproduksjon er eid av kommuner og staten.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: Griffel på fredag 02. desember 2016, klokken 17:20
Sitat fra: ladov på fredag 02. desember 2016, klokken 15:35
Hvis bensin har en veibruksavgift på 5kr/literen så blir det ca 40 øre per km. Avgiftene på strøm tilsvarer at elbilen betaler omtrent 5 øre per km i dag?
Bensin har en CO2 avgift + en veibruksavgift.
Elektrisk strøm har ingen veibruks avgift, alt går til nettet. Men noe av prisen på strøm er en indirekte CO2 avgift.

(Kullkraftverk i EU må betale en CO2 avgift. Denne avgiften påvirker strømprisen. Det betyr at de som leverer strøm fra vannkraft får bedre betalt for strømmen de leverer. Siden Norge er eksportør av strøm fra vannkraft får produsenten bedre betalt for den strømmen som eksporteres og vi innbyggere må betale såkalt markedspris. Dermed ender vi opp med å betal en CO2 avgift som for EUmix, men det er ikke spesifisert som avgift på regningen, siden det er en følge av at prisen på strøm generelt går opp som følge av en avgift et annet sted i systemet. )
Hvis du betaler 70 øre/kWt for strømmen så er 16 øre elavgift og 14 øre mva, begge går rett til staten. Dvs 30 øre er avgifter og 40 øre er kraftpris og nettleie. Men på regninga så er elavgiften bakt inn i nettleia.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Electrix på søndag 04. desember 2016, klokken 20:36
Men pengene går likevel til det offentlige og tilbake til samfunnet pga så og si all norsk kraftproduksjon er eid av kommuner og staten.

Sant nok, men i alle fall jeg ser på det som to forskjellige ting dersom det offentlige innfører en avgift på ett produkt som ett privat firma leverer eller om de som eier i ett privat firma mottar ett overskudd på driften av nevnte firma etter normal privatrettslig drift.
Model S 85D

doldis1

 Avgift meg her og avgift meg der  :)
Forholdet elbil/hydrogenbil må ses i et større perspektiv for å forstå hvor dette bærer hen.
Som kjent produserer hverken elbil eller hydrogenbilen noe energi selv, altså begge bruker energi som er
tilført de.
Hvor denne energien kommer fra er av avgjørende betydning for miljøet og elbilens fremtid. Ser at mange
trekker fram Norges særstilling når d kommer til
fornybar energi og også feilaktig bruker dette som et argument mot elbilen i et globalt perspektiv.
Sannheten er at i framtiden vil sgs. all energi være fornybar, over alt..
Tyskland har allerede i dag betydelig mere fornybar energi enn
den samlede effekten fra Norske fossefall !!! Hvis jeg ikke husker helt feil snakker vi sånn 160 TWH mot
den Norske vannkraften på 130 TWH ...
  og utbyggingen i Tyskland fortsetter den ..Ja d gjør den i resten av verden også, unntatt Norge da...
Men d kan jo endre seg, prisen på solceller har gått fra nesten 100 US $/W tidlig på 70-tallet til ca. 25 cent/W i dag, altså 1/400 del, og den faller fortsatt.
Betyr ikke d at vi i ganske så nær framtid får se solceller på norske tak også tro ?         I så fall kan folk
lade bilen med strøm produsert på sitt eget garagetak !
Artig tanke d.
Å produsere hydrogen i sin egen hage tror jeg blir mer uvanlig



Griffel

Sitat fra: doldis1 på mandag 05. desember 2016, klokken 11:49
I så fall kan folk lade bilen med strøm produsert på sitt eget garagetak !
Artig tanke d.
Å produsere hydrogen i sin egen hage tror jeg blir mer uvanlig
Skal du lade bilen med garasjetakstrøm i desember med solstrøm produsert i juni er nok ikke hydrogen det dummeste valg.

Det er nettopp den fornybare kraften fra tilfeldige kilder (i land som ikke har vannmagasiner) som gjør hydrogen interesant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

doldis1

 
SitatSkal du lade bilen med garasjetakstrøm i desember med solstrøm produsert i juni er nok ikke hydrogen det dummeste valg.
He he, du har et poeng der  :) Men skal du lade bilen i desember med hydrogen produsert av solstrøm i
juni kommer du jaggu ikke langt heller  :D Først taper du 2/3 av energien ved omdanning til hydrogen mens
resten lekker gjennom veggene i tanken( hydrogenmolekyl er veldig små og lekker ut gjennom d meste)
Bør kanske gjøre som Tyskerne og satse på vindmøller i tillegg til sol.
Missforstå meg rett, Hydrogen kan bli et fantastisk industrieventyr d- bare ikke for biler..

turfsurf

Det er jo ikke så dumt å ha en hydrogentank + en fuel cell i hagen som fylles opp i løpet av sommeren for bruk om vinteren. Hadde blitt ett spennende nabolag :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

doldis1

#2007
 Hydrogentank i hagen høres ut som en knallgod ide ja  :) Kan en vennlig sjel fortelle meg hvordan man poster bilder her i forumet ?

Griffel

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. desember 2016, klokken 20:59
Det er jo ikke så dumt å ha en hydrogentank + en fuel cell i hagen som fylles opp i løpet av sommeren for bruk om vinteren. Hadde blitt ett spennende nabolag :)
Spøk til alvor, for private er det lureste å selge +strømmen om sommeren og dagen til elverket, og kjøpe den tilbake om natten og vinteren.

Men for tilfeldigkraft-elverket er bildet et annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Porsgrunn

Sitat fra: doldis1 på mandag 05. desember 2016, klokken 21:19
Kan en vennlig sjel fortelle meg hvordan man poster bilder her i forumet ?

Med link fra nettet kan du trykke på sett inn bilde rett over smileyene og lime inn linken der.

Med bilde fra egen pc må du trykke på +Vedlegg og laste det opp derfra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA