Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva ville du valgt?

Startet av html, søndag 24. august 2014, klokken 10:27

« forrige - neste »

html

Har prøvd litt mer. Har litt lyst til å tenke ny bil, men er åpen også for å sjekke nærmere på brukte.
Hvorfor det bare er to valg er fordi jeg forsøker å legge meg på en lav pris, dvs. mest mulig bil for pengene, uten at bilen blir for liten og trang eller klumpete.
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

emil

For meg er det kun brukt Leaf som er alternativet hvis man skal ha bil til under 200.000. Senest på fredag hadde jeg med meg 4 pasasjerer med mat, drikke og bagasje for et par dagers hyttetur.

Rav4_EV

Valgene blir litt lettere om du beskriver hva du skal bruke bilen til, distanser, lademuligheter osv.
Skal du bare kjøre i en radius 50 km fra hjemmet kan du kjøpe hva som helst.
Det er først når du ønsker funksjonalitet utover dette at noen biler faller ifra.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

html

Bilen skal brukes til kjøring til/fra jobb, ca. 25 km hver vei samt en del kjøring til butikken (6-7 km). Kan hende jeg vil prøve meg på å kjøre til f.eks. Horten (ta fergen fra Moss til Horten, bor i Ås).
De fleste leverandørene oppgir en range på ca. 160 km på fulladet bil. Om dette stemmer, vet ikke jeg. (med unntak av Tesla, men den koster jo hinsides mye penger).
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

telecaster

____________
Kia Soul EV

elektrolux

Oppgitt rekkevidde og reell rekkevidde stemmer skjeldent. Vår e-Up ser f. eks. ut til å kjøre max 140 km.

Ellers burde du lagt inn Renault Zoe i listen din. Den er også relativt liten, og konkurranse dyktig priset. Og så kan den hurtiglades fra et hvilket som helst 400V industristikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

html

"Ellers burde du lagt inn Renault Zoe i listen din. Den er også relativt liten, og konkurranse dyktig priset. Og så kan den hurtiglades fra et hvilket som helst 400V industristikk."

OK, men hvor finner jeg disse 400V industristikkene da?
Når jeg i utgangspuktet sammenlignet i-MiEV og Zoe, så spurte jeg om Zoes ekstra størrelse og komfort var verdt 80.000 ekstra, hvilket det helt sikkert er delte meninger om, men jeg valgte den bort og valgte inn e-upen i valggrunnlaget mitt isteden. Den ligger kun 40.000 over i-MiEVen og har en klart mer vanlig bil-look.

Jeg synes alle jeg har prøvd er rimelig gode å kjøre, og er derfor i tvil om hva jeg skal velge. Tenker litt at e-upen er fra VW, og selv om jeg i utgangspunktet ikke er en VW-fan, så vet jeg at jeg ikke er i flertall, og at annenhåndsverdien på en e-up muligens vil være høyere på grunn av fabrikat/merkevare. Men jeg vet ikke. Det var litt av bakgrunnen for å legge ut en poll for å se hva andre ville valgt. Men med så få stemmegivere blir det vanskelig å trekke en signifikant konklusjon ;-)

Men artig lesning uansett, så takker for engasjement. Veldig glad for at jeg fant dette forumet, slik at jeg kan hente litt inspirasjon når jeg skal vurdere. Kikker jo selvsagt også på andre tråder i forumet, mye kloke innspill her.
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

timingbeltkiller

Kia Soul er odd-man-out here. Bilen er i samme klasse som Leaf og eGolf.
Enten må du ha med alle tre. Eller sløyfe alle fra valglista.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Jeg er vel på samme nivå som html....har prøvd i-Miev og Zoe, samt Leaf for noen måneder siden.....

Synes også Kia Soul ser interessant ut, men problemet/årsaken til at jeg er/blir? i tenkeboksen er rekkevidden. Jeg skulle ønske å kunne kjøre totalt 60km x 2, altså 120 km uten mulighet til å lade på vinterstid med endel høydemetre, og det er det bare Tesla som i dag kan garantere...
Så jeg vurderer faktisk hybrid i stedet....lurer på om jeg har hatt min siste dieselbil! Bortsett fra bobilen da....

html

OK, enig i at alle bør være med, bare at jeg synes 250.000 var litt i meste laget, med mindre man får det ekstra slik at det blir verdt det. La inn flere valg, men heller nå mot e-up, selv om Soul fikk nesten like mange stemmer. (madammen syntes Soul ser klumpete ut, og hun har også stemmerett - sukk.....  :) )
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

Brorson

Jeg har en Leaf og en Rav4/ tesla
Leaf'en er ekstrem sport å kjøre til hytta  i Uddevalla og Oslo T/R ,men Rav4EV/Tesla
funger veldig bra.

Electrix

#11
Sitat fra: K S på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:33
Jeg skulle ønske å kunne kjøre totalt 60km x 2, altså 120 km uten mulighet til å lade på vinterstid med endel høydemetre, og det er det bare Tesla som i dag kan garantere...
Så jeg vurderer faktisk hybrid i stedet....lurer på om jeg har hatt min siste dieselbil! Bortsett fra bobilen da....
Hvor vanskelig er det å ordne lading? Når du kjører så langt kan du koste på deg en del kroner for tilgang til lading og likevel gå I pluss med de mindre elbilene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Visste ikke om Kia sin kommende elbil når vi kjøpte LEAF'en. Nå er jeg ikke sikker på hva jeg ville valgt, men Kia ville blitt grundig sjekket. Valget ville stå mellom LEAF og Kia. Zoe ville vært et alternativ dersom den fungerte i alle stikkontakter. Jeg er uansett veldig godt fornøyd med LEAF'en, rekkevidden er grei nok, og vi kommer oss langt p.g.a hurtigladere.

Brorson

Hvem spurte du om lading?
Min Rav går Fredrikstad/ Oslo T/R uten lading ca 20 mil.
Fredrikstad -Uddevalla er 14, 5 mil så da er det mye strøm igjen, men lader på hytta og tar med litt svensk strøm hjem, men den er ikke billigere enn i Norge da!

Electrix

Sitat fra: Brorson på tirsdag 02. september 2014, klokken 10:31
Hvem spurte du om lading?
Min Rav går Fredrikstad/ Oslo T/R uten lading ca 20 mil.
Fredrikstad -Uddevalla er 14, 5 mil så da er det mye strøm igjen, men lader på hytta og tar med litt svensk strøm hjem, men den er ikke billigere enn i Norge da!
Det var egentlig rettet mot K S som trengte minimum 120km på vinteren, fikk ikke med sitatet så det er lagt til nå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA