Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skoda Octavia Green-e-line

Startet av E_S, lørdag 23. august 2014, klokken 17:17

« forrige - neste »

E_S

Tro om det blir noe av Skoda Octavia Green-e-line.. Drivlinjen er identisk med e-Golf (samme plattform som Octavia), men er en stasjonsvogn på nesten Passat-størrelse. Det er bygget ti konseptbiler av forrige generasjon, men så ble det stille. Dessverre sikkert ofret og aldri gått videre enn som prototype/konsept av markedsføringsgrunner fordi VAG-konsernet nok tjener mye mer på "statusbilene" VW og Audi enn på Skoda, men jeg tror en stasjonsvogn i denne størrelsen som elbil kunne blitt en storsuksess. Her er barnevogner og greier null problem, og prisen er innen rekkevidde for folk med normal økonomi..

Så en av konseptbilene på veien i Mlada Boleslav (Skoda-byen) tidligere denne uken og måtte finne ut nærmere hva dette var..

http://new.skoda-auto.com/en/experience/concepts/octavia-green-e-line


:)

Gizmo

#1
Definitivt drømmebilen i mine øyne, hvis kapasiteten hadde blitt ca 40kWh og oppover. Men jeg ville blitt veldig overrasket om VAG slapp en Skoda el-bil før de ble nødt, altså før el-/hybridbilen ble standarden for biler. Enn så lenge er jo el-biler dyrere enn samme bil i fossil variant, så det blir nok en el-Passat før en Octavia, tror jeg. Lite salgbart med en elektrisk Octavia stasjonsvogn som er dyrere enn en Passat eller A4 stasjonsvogn.

Men teknologien må jo uansett på plass, så jeg tror de holder på med testing ganske lenge. Slik BMW gjorde med Miniene, og Toyota/Honda holder på med hydrogenbilene sine.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

maxmekker

26,5kWh batteri er litt snaut gett' . En stv (golf / passat / Octavia str) med 'minimum' 25 mil hadde vært helt konge.

emil

Sitat fra: maxmekker på søndag 24. august 2014, klokken 16:41
26,5kWh batteri er litt snaut gett' . En stv (golf / passat / Octavia str) med 'minimum' 25 mil hadde vært helt konge.

Som jeg sa til VW pusheren da jeg var inne og prøvekjørte eGolf:

I det øyeblikket noen kommer med en bil på størrelse med Golf Stasjonsvogn, med 30mil realistisk rekkevidde og hengerfeste til fornuftig pris, kommer de til å slite med å produsere nok biler til markedet her.

E_S

Problemet er nok at det er for mye "big business" i dette her. Om de lager en Octavia (eller Passat, for den saks skyld) stasjonsvogn med 30 mil rekkevidde og hengerfeste - dette klarer de uten problemer om de vil - da stuper salget av fossil-Passat, fossil-Octavia og alt det der, da selv med kontinentale strømpriser en elbil er mye rimeligere å kjøre enn en fossilbil. Derfor er nok dessverre bilkonsernene best tjent med å lage elbiler som er så små og har så kort rekkevidde at de ikke kan erstatte en fossilbil, og slik får de (tror de ihvertfall..) solgt to biler - en fossilbil som nr. 1 og en el-bil som nr. 2..
:)

nofuelno

Det står ikke noe om hurtiglading i omtalen, men kommer den med det så er det salgbart.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

E_S

Siden dette bare er en bil på prototypestadiet står det nok lite om det, men det er i hvert fall 99,9% sikkert at en evt. Skoda el-bil vil bruke samme hurtiglading som VW, da det er akkurat samme greiene under skallet.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA