Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pengesluk

Startet av elektrolux, fredag 22. august 2014, klokken 21:47

« forrige - neste »

elektrolux

Jr. har nå hatt sertifikat i litt over 2 år og har rukket å slite ut 2 sett MC dekk. Siste langtur gikk til Sainte-Croix-Du-verdon i syd Frankrike.

Stor var derfor frustrasjonen da jeg oppdaget at han hadde obligatorisk kjøretime på bil der målet var å lære å navigere etter kart og planlegge tur til Bryne.

Han mister verdifull skolegang, og spiser kraftig av studielånet på dette tullet.

Sendte brev til Samferdselsdepartementet om saken.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

er det her pga lærer streiken eller?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Sendte også klagen min til Trygg Trafikk.

De gjenkjente problemstillingen og sier dette er en del av 4 trinn for å bli trygg sjåfør.

Har en allerede sertifikat og kjørt MC har en tilegnet seg kunnskaper en billist kanskje aldri får. De skulle ta dette opp på neste korsvei.

Jeg ba dem se nærmere på kostnadsgaloppen innen kjøreopplæringen. Her i Stavanger er det omtrent umulig å finne en kjøreskole som forholder seg til opplæringsplanen. De har sitt eget opplegg som betyr enda flere timer ( Les inntekter ) enn de obligatoriske uansett hvor dyktig eleven er.

En kamerat av Jr betalte over 50 000 for sitt B sertifikat. Med studielån blir dette lett 100 000 kr før sertifikatet er nedbetalt. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Problemet er at ikke alle, selv med lapp for (lett) MC, ikke nødvendigvis har de samme erfaringene. Utdanningen må legge til grunn at man ikke har noen erfaring fra starten.

Thomas Parsli

Man har vel økt mengden teori (og praksis) som et tiltak for å få ned antall ulykker?
Da er det ikke så enkelt å lage et system som klarer å skille mellom de som kjører lite og de som kjører mye.

Når det gjelder prisen på kjøreopplæring synes jeg den har gått helt av skaftet.
Det virker som om kjøreskolene utnytter systemet for å suge mest mulig penger ut at elevene.
Når jeg tok lappen for over tyve år siden kostet det rundt 10.000,- (klasse B), justert for inflasjon blir det under 16.000,-!

Og det er lite som tyder på at en dobling av prisen gir resultater: http://www.klikk.no/motor/bil/article735990.ece
http://www.klikk.no/motor/bil/article735990.ece

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Hmmm. Håper ikke man må ut med 50K bare for å ta lappen :)
Når jeg tok lappen for 13 år siden hadde vi mørkekjøring, teorikurs, glattkjøring, langkjøring og oppkjøring. Det var alt vi måtte igjennom. Tror jeg betalte rundt 8-9.000, inkludert 2 kjøretimer.
I etterkant har vel trafikalt grunnkurs tilkommet, men er det mye annet man må bruke penger på nå om man har noen titalls timer bak rattet før man begynner med kjøretimer/oppkjøring?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Jeg tok lappen i 1999 og det kostet rundt 7000 kroner. Da hadde jeg øvelseskjørt særdeles mye på forhånd, så det var "piece of cake".

Gjør man det samme i dag klarer man å komme seg unna med mellom 15000 og 20000 for et B-førerkort. Læreplanen som ble innført fra og med 2005 gjorde mye mer obligatorisk enn tidligere, så en del ting som bl.a. den "langturen" (sikkerhetskurs på vei, som det heter) er nå obligatorisk uansett hvor mye man har kjørt.

Det man må ha er trafikalt grunnkurs med førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon, to veiledningstimer (trinn 2 og 3), glattkjøring på slutten av trinn 3 (sikkerhetskurs på bane, som det nå heter) og sikkerhetskurs på vei i trinn 4.

Om man bruker 50k på et B-førerkort er man, unnskyld at jeg sier det, totalt inkompetent, og har trolig heller ikke hatt mulighet for mengdetrening (privat øvelseskjøring), da man må ha mange titalls kjøretimer for å komme opp i slike summer selv med dagens prisnivå.
:)

Thomas Parsli

Det står i artikkelen jeg henviste til at snittpris i Norge er 30.000,-

Selv de som ikke kjenner noen med bil bør kunne ta lappen uten å måtte bruke 30.000,-
Det er et samfunnsproblem hvis bare de som har god økonomi har råd til førerkort.

Når det i tillegg ikke ser ut til å resultere i forbedring (ref. artikkelen over) blir det tullete.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Mengdetreningen min gikk ut på å "alltid" kjøre mer enn jeg hadde lov til. Dermed kjørte jeg på en måte som ikke tiltrakk oppmerksomheten til de hvite og svarte sertifikatnapperene.

Det var moped fra 14 år, lett MC fra 15 og tung fra 17 år.

Har nå hatt lappen i 35 år og kun noen småkollisjoner med bil før jeg ble 19 og fikk byttet ut en Volvo 142 som krasja annenhver måned grunnet høy fart i forhold til bremseegenskapene.

I dag kom gladmeldingen at Jr. sitt pengesluk er avsluttet. Har nå A2 og B sertifikat.  ;D ;D  Kun jentungen igjen. Planen der er 3 hjuls 4 seter elbil som hun kan kjøre helt lovlig med A1 sertifikat fra hun er 16 år.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vikingo

E-lux. 3 hjuls 4 seters elbil. Kva type er det?
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

sølv-pilen

Hvorfor i alle dager skal dagens unge lære seg analog klokke? vi er jo omringert av digitale ur som er langt mer presise og enklere å forstå...frem til strømmen er borte..

Synes det er helt greit at de lærer å lese kart og finne frem uten digitale hjelpemidler... når nivået nå tilsynelatende er blitt slik at man får store problemer når spylerveske nivået må peiles i motorrom og ikke lyser med varsellampe inne i bilen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

All læring og erfaring er bra, men det er andre måter å lære slikt på enn å bruke tid og penger på en kjøreskole.

Og så bør det jo være mulig å ta hensyn til at enkelte kanskje kan saker og ting allerede? Vi har f.eks stroppekurs på jobben siden vi pakker last som skal fraktes med lastebil. Tror du det nytter å vise til dette kurset når en skal ta hengersertifikat? Nei, da er det et spesifikt stroppekurs som gjelder.

Likeså blir det i mine øyne absurd å måtte bruke tid og penger på å navigere mellom 2 byer eller drive mengdetrening på ny førerkortklasse når en har 2 års kjøreerfaring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sølv-pilen

Nå er jo faktisk muligheten for å ta sertifikat som privatist allerde der. Forståelig nokk så vil ikke en eneste kjørelærer med vettet i behold slippe en elev inn i bilen for by kjøring ol. uten å vite at vedkommende faktisk er i stand til å kontrolere kjøretøyet.. men teorien kan man jo lese hjemme og melde seg opp for på biltilsynet for teoritest, mange gjør det, er defor strykprosenten på teorien er så stor også.

Jeg ligger noen ganger bak sjåfører, med mange års erfaring i bil, som kjører moped. De er faktisk de værste, 16 åringene har fått opplæring og de kjører moped uten å være i fare og hindre andre traffikanter - fordi de har lært det på kjøreskole. Det er med andre ord ikke en selvsagt ting at selv om noen har gjort noe i lengre tid så kan den det.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

Det er jo der oppkjøringen kommer inn. Der bør mangelfulle kunnskaper bli avslørt.

Nå er mengdetrening obligatorisk, og dermed umulig å komme utenom.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sølv-pilen

så da er din mening egentlig at når Junior stryker på oppkjøring for noe den aldri har lært, så kan kjøreskolen slippe unna med å si at den trodde elevan kunne dette fra før og utelot derfor å gå igjenom den delen... så flott da.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA