Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ER standardekkene som følger med "helårsdekk"?

Startet av kvp, fredag 22. august 2014, klokken 08:20

« forrige - neste »

kvp

...og er det noen som har kjørt på dem gjennom vinteren? Hvordan var det ?
Jeg vil gjerne ha 20" Polar som sommerdekk, og sette vinterdekk på de som følger med, men vil gjerne vente til neste vinter... det er jo synd å kaste ut/legge til side dekk som har kjørt 500 km...

bb

De er ikke egnet til norsk vinter. Du bør skaffe deg skikkelige vinterdekk, enten med eller uten pigger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Veggen

Dette er ikke helårsdekk i nordisk forståelse av begrepet, de er å betrakte som sommerdekk som i nødsfall tåler et lett snødryss.

laumb

Kjørte med dem første snøfallet i fjor.
Med unntak av at jeg holdt meg på veien var det katastrofe sammenlignet med Michelin-dekkene.

MyMuffin

Jeg forespurte min DS om dekkene var lovlige å kjøre på, da jeg i verste fall ikke har skaffet vinterdekk til dagen jeg henter ut min Tesla.

Fikk klar beskjed om at det var absolutt IKKE å anbefale bruk av disse på vinterføre.
Hun svarte dog aldri direkte på om de var lovlige for bruk på vinterforhold.

Erfaringene her fra forumet sier vel sitt, dekkene som følger med udugelig og farlige på vinterføre.

Så invester i noen skikkelig Nokian dekk, så er du godt skodd.
Har inntrykk av at de fleste model s eier i Norge har gått for Nokian dekk, enten R2 (piggfritt) eller hakka 8 (pigger).

Jeg skal ihvertfall gjøre dette og legge om ASAP på de medfølgende felgene for så å kjøpe 20' til sommeren.

Må vel beregne nærmere 10k for ett sett med skikkelig 19' nokian dekk, men som de fleste erfarer så er dette å anbefale.

Det er tross alt en diger bil (BMW 7 serie size) som veier mye.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Brede

Er de lovlige på sommer så er de også lovlige på vinter, så lenge føret tillater det.
Er du for dårlig skodd for føret så er de ulovlige.

Jeg kjørte store deler av vinteren på 21" sommerdekk, lovlig? Ja, så lenge det er tørr asfalt og 12-14 grader så vil jeg tro det..
Er det såpeglatte isveier med overvann så kan det vel være ulovlig å kjøre selv med de beste vinterdekk, føreren er ansvarlig for at kjøretøyet er skodd etter forholdene.

Så jeg skjønner godt at noen vegrer seg for å si at en type dekk er "ulovlig".

Asarin

Sitat fra: Brede på fredag 22. august 2014, klokken 10:16
Så jeg skjønner godt at noen vegrer seg for å si at en type dekk er "ulovlig".

Forsåvidt enig, men husk å presisere at piggdekk er ulovlig deler av året. Men om det skulle snø haugevis i juli, så er det altså at man er "riktig skodd" som er greia. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

E_S

Dekk merket M+S er pr. definisjon lovlig å bruke når som helst på vinteren da dette er vinterdekk, men man må være oppmerksom på at VELDIG mange M+S-merkede dekk er totalt hasardiøse på noe som helst som kan minne om vinterføre. Alle har vel sett videoer fra snøfall i USA med biler som seiler i alle retninger. Det er fordi mange i USA, av an eller annen grunn stort sett kjører på M+S-merkede "sommerdekk" og ikke dedikerte vinterdekk. Har selv leid bil nord i USA i januar på det man her til lands ville kalt sommerdekk, så at bilen blir levert med M+S-merkede sommerdekk er nok noe av "arvegodset" siden det er amerikansk bil. Anbefales overhodet ikke brukt på noe som kan minne om vinterføre!
:)

Brede

På min forrige bil, en Land Rover Discovery, vurderte jeg å kjøre med helårsdekk vinteren gjennom da vi har hatt fine vintere her.

Jeg ombestemte meg første dag med glatt føre.. Skulle inn en avkjørsel på vei til jobb og bremset i goood tid ettersom det var is på veien, 2,7 tonn seilet videre, videre og videre.. Måtte bare kjøre til neste avkjørsel og snu.
Bremseeffekten på disse dekkene var så dårlig at en tror det ikke før en har prøvd, greit å finne det ut før en står i ræva på bilen foran.

Kjøpte så nytt hjulsett med piggfrie Nokian og hadde en "skumme"l opplevelse med disse også på is, endte til slutt på pigg.

Teslaen står også på pigg på vinterstid. Ekstra sikkerhet, men du verden for et bråk...

kvp

takk for alle svar, svært klargjørende...  da blir det R2 i oktober.. da er det bare å finne den billigste leverandøren.... 19" stålfelger...det blir fint og classy

Car-El

Så lenge det er minst 3mm spor er dem lovlig. Det eneste du er pliktig i er å sikre bilen mot å gli.

Fornuft!  LA VÆRE! Kjøp skikkelige vinterdekk, og legg litt penger i dekkene. Å kjøpe billige vinterdekk fra "ukjente" produsenter er ikke å anbefale.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

Johs Bjerke i Oslo tar kr 9.990,- for 4 stk Nokian R2 245/45R19 ferdig montert på felg og montert på bil.
Blir å legge om på 19" felgene jeg fikk med bilen.
Så blir det å vurdere 3-parts felger og sommerdekk til våren.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sense

Og jeg som kjøpte R2 dekk til kr. 23100,- av Tesla (som skulle være uten moms). Går det an å bli mer idiot...

Henger meg gjerne på saueflokken her. Helårsdekk er en overdrivelse og kan ikke brukes hele året i vårt land. Kanskje det går i Sør-Europa med regn og slaps og lite is.
Var veldig fornøyd med R2 dekkene sist vinter. Også på is. Hadde bedre framkommelighet enn Michelin på min gamle fossile forhjulstrekker.

Brede

Sitat fra: Sense på fredag 22. august 2014, klokken 23:03
Og jeg som kjøpte R2 dekk til kr. 23100,- av Tesla (som skulle være uten moms). Går det an å bli mer idiot...

Henger meg gjerne på saueflokken her. Helårsdekk er en overdrivelse og kan ikke brukes hele året i vårt land. Kanskje det går i Sør-Europa med regn og slaps og lite is.
Var veldig fornøyd med R2 dekkene sist vinter. Også på is. Hadde bedre framkommelighet enn Michelin på min gamle fossile forhjulstrekker.

Må huske at det var fire felger med i den prisen.  ;)

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA