Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lønner elbil seg?

Startet av NegativeElectrode, fredag 22. august 2014, klokken 08:02

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sammenligning mellom elbil og bensin til 270000 og elbil til 700000??? Snakk om epler og bananer. Halve artikkelen er verdiløs.
http://www.nettavisen.no/na24/lnner-elbil-seg-her-er-svaret/8477496.html
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

emil

Og hva slags kjørelengder er det de har som eksempel?

Hvis noen kjøper bil til 700.000 for å kjøre 6000km/år bryr de seg ikke veldig mye om prisen på bilen uansett om den er fossil eller elektrisk.

Det er vel heller ingen tvil om, og man trenger ikke lage dårlige artikler om det, om at elbil lønner seg mest når man kjører mye og har høye bom/fergekostnader og knapt lønner seg hvis man ikke kjører.

Enkelte ser kanskje verdien av spart reisetid ved å kunne fly forbi køen i kollektivfeltet som mye mer verd enn det som er målbart i kroner og øre.

Er også generellt sett merkelig at man i elbilverden sammenligner og setter biler opp mot hverandre man aldri ville funnet på i fossilverden (som f.eks Leaf vs Tesla), men det må vi vel leve med så lenge det er få elektriske modeller på markedet.

NegativeElectrode

Det viser seg også at kalkulatoren på smartepenger.no har en feil i beregning av strøm/drivstoffutgifter. Da faller hele artikkelen i fisk.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

emil

Det regnestykket jeg satte opp før kjøp av Leaf sa at jeg ville komme ut i pluss etter 5 år hvis Leafen da hadde en verdi på kroner 0, altså ikke engang noen verdi som delebil sammenlignet med gratis fossilbil som brukte 0.5L/mila til 15kr/L mot at jeg betalte for vanlig vedlikehold/servce.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 22. august 2014, klokken 09:12
Det viser seg også at kalkulatoren på smartepenger.no har en feil i beregning av strøm/drivstoffutgifter. Da faller hele artikkelen i fisk.
Jeg kan ikke se at det er noe spesielt feil med utregningene på elektrisitetsforbruket. Ca 0,22 kWh/km og 0,25 kWh/km er greie tall for henholdsvis Leaf og Model S, i gjennomsnitt over året, inklusive forvarming, ladetap, osv. Med 1000 km/mnd og 80 øre/kWh blir kostnadene for disse to bilene 176 og 200 kroner. Artikkelen brukte 175 og 192 kroner, altså er dette ett avvik på -1 kr og -8 kr. Jeg vil si at utregningene var overraskende nøyaktige. De har tydeligvis satt seg inn i dette.

Der artikkelen er på bærtur er verdifall. Nå er det riktignok veldig vanskelig å si noe konkret om verdifallet, da vi ikke har veldig mye grunnlag for å si noe konkret, men uansett burde de ha vært mye mer forsiktige. For det første kunne de ha inkludert betrakninger på verdifall for både 3, 5 og 8 år, slik at man kunne se litt lengre frem i tid, der elbilen vil komme enormt mye bedre ut av sammenligningen, selv med 0 verdi. For det andre burde de vært veldig klare på at verdifallet er ren gjettning, og det er store usikkerheter inne i bildet.

Nå nærmer de første Model S i Norge seg 1 års alder. Utifra artikkelen skal P85 ha falt fra ~700k til ~585k. Stemmer dette? På ingen måte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ganton

Enig i siste innringer. Dobbelt så stort verditap på elbil som bensinbil?!!   Hvilken forskning er det som ligger bak der? Er det prisfallet siste årene på andre elbiler etter at bla Tesla kom på markedet?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

tomrh

Trillingene har hatt stort verditap. 2011-modellene faktisk ca. 28% pr. år fra 260.000 til ca. 100.000. Leaf 2012 ligger på ca 19% pr. år (fra 260.000 til 170.000). Hva fasiten blir for Tesla S gjenstår å se.

Verditapet på elbiler vil følge normal kurve så lenge det ikke kommer konkurrenter med bedre teknologi til lavere pris. Men det gjør jo det hele tiden. Det var først Leaf og deretter e-Up som senket trillingene. Vi ser ingen konkurrent til Tesla S enda, så den vil nok følge normal kurve på 15% tap pr. år helt til det kommer et bedre teknologisk alternativ. Sånn sett er verditapet på 700.000 kroners elbil altfor pessimistisk i artikkelen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

NegativeElectrode

Om man forsøker å endre pris på drivstoff og strøm skjer det ingenting. 14 kr gjennomsnittlig pris på bensin de neste 5 år er vel optimistisk.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

#8
Samtidig skaper elbilen større usikkerhet for bruktbilprisen på fossilbiler. På et tidspunkt vil disse bli lite attraktive i forhold til hybrid/elbil og eventuelle andre teknologier.

Redigert:
Det er veldig mange parametere som virker inn på bruktbilprisen for en elbil, og sammenligning med diesel og bensin er ganske fåfengt. Momenter som godt utbygd ladeinfrastruktur generelt og for ulike bilmerker, batteriets levetid, slitasje på motor og drivverk, fordeler for elbil og ulemper for diesel/bensin (forbud mot bruk i byer på vinter f.eks.), ny teknologi som gjør dagens elbiler avlegse eller overpriset.

Når folk er vant til elbilen tror jeg det vil oppleves som et tryggere kjøp enn biler med mer kompliserte diesel og bensinmotorer hvor det venter alskens vedlikeholdsoverraskelser rundt hver sving: Selve motoren, drivverket og eksosanlegg for å nevne noe. Prisen på drivstoff kan også ventes å bli mer uforutsigbar med nye avgifter og uroligheter i oljeproduserende land.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ganton på fredag 22. august 2014, klokken 10:53
Enig i siste innringer. Dobbelt så stort verditap på elbil som bensinbil?!!   Hvilken forskning er det som ligger bak der? Er det prisfallet siste årene på andre elbiler etter at bla Tesla kom på markedet?

Det er vel antatt verdifall på fossilbilene som er mest på bærtur. Hvem her tror at om man kjøper en Golf til 270k så får man igjen over 200k for den etter 3 år?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 22. august 2014, klokken 11:25
Trillingene har hatt stort verditap. 2011-modellene faktisk ca. 28% pr. år fra 260.000 til ca. 100.000. Leaf 2012 ligger på ca 19% pr. år (fra 260.000 til 170.000). Hva fasiten blir for Tesla S gjenstår å se.

Verditapet på elbiler vil følge normal kurve så lenge det ikke kommer konkurrenter med bedre teknologi til lavere pris. Men det gjør jo det hele tiden. Det var først Leaf og deretter e-Up som senket trillingene. Vi ser ingen konkurrent til Tesla S enda, så den vil nok følge normal kurve på 15% tap pr. år helt til det kommer et bedre teknologisk alternativ. Sånn sett er verditapet på 700.000 kroners elbil altfor pessimistisk i artikkelen.

Men de som kjøper ny trilling til 140k i dag vil nok oppleve et meget hyggelig verditap. Jeg tipper rundt 1200,- pr. måned de 5 første årene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klykken

Nå spekuleres det jo på lik linje som i artikkelen. Kanskje litt mer realistisk, men likevel. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

NegativeElectrode

Hvis man ser på bilkjøp i 2014 som et kortspill, så deles det vel nye kort ut nå. Vanskelig å forutsi akkurat hva som vil skje, men en skal ikke være rakettforsker for å skjønne at dagens bensin og dieselbiler på ett tidspunkt kan få dramatisk fall i bruktbilprisen.

Med den utviklingen elbilen har hatt siste par årene rykker dette tidspunktet nærmere.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Småfly

#13
Prøvde kalkulatoren her. Intresant for meg som hadde en eldre bil med høyt(!) forbruk.

Har prøvd å være realistisk med tallene her. Reprasjonsutgiften ville antagelig være høyere enn de 5000 jeg har satt i året, selv om jeg skrur selv. En toppakning eller gearkasse drar fort opp budsjettet, noe som ikke er usannsynelig på en eldre bil. Men det vet man jo aldri. Nå skal det sies at jeg lader på jobben også og har i realiteten nesten 0 strømutgifter, men la det inn som jeg skulle betalt strømmen selv.

Usikker på restverdien på en elbil etter 5 år, vet ikke om 50% er for mye å håpe på. Uansett her er tallene jeg kom frem til, ca 144.000 mindre utgifter på 5 år ved 15.000km i året. 187.000 hvis man øker til 20.000km i året :)

Lurer på om det er noen feil med kalkulatoren. Ganger man opp månedskosten med 60 eller årskosten med 5 får man helt andre tall enn kolonnen med sum kostnader? Noe jeg ikke har skjønt, eller en feil?

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 22. august 2014, klokken 10:51
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 22. august 2014, klokken 09:12
Det viser seg også at kalkulatoren på smartepenger.no har en feil i beregning av strøm/drivstoffutgifter. Da faller hele artikkelen i fisk.

Nå nærmer de første Model S i Norge seg 1 års alder. Utifra artikkelen skal P85 ha falt fra ~700k til ~585k. Stemmer dette? På ingen måte.

Jeg tør påstå at pris/verdiutviklingen på Tesla har dette året vært "noe" atypisk og vil vise seg å være svært lite representativt for "veien videre". Årsak? (U)Balansen mellom tilbud og etterspørsel, og jeg kan vanskelig se at ikke det er et svært forbigående fenomen. Vi har vært gjennom en periode hvor omtrent 20% av Teslas produksjon har endt opp i Norge og det er helt utenkelig at det vil fortsette på samme måten.
De siste 3-4 årene har pris/verdiutviklingen på f.eks trillingene vært noe underlig med et prisfall på nybil på hva? 40% eller noe slikt? Liten grunn til å tro at vil fortsette.
Min spådom er at verdien på en Tesla vil falle raskere enn hva vi (ikke) har sett mens verdien på en trilling vil nærme seg en normal utvikling med halvering av verdien etter 4/5 år som betyr fall i verdi fra rundt 140' til 70', og det kan jeg leve veldig greit med. Litt verre da med en Tesla som trolig vil falle fra 700' til 300/350' eller kanskje enda lavere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA