Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Fredag 10. September 2010, klokken 05:15
Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter: Dette er forumet til Norstart -norsk elbilforening. Norstarts hjemmeside finner du her www.elbil.no
Elbilwiki: www.elbilwiki.no                                                                               Siste innlegg på elbilforum.no

+  Norstart -norsk elbilforening: elbilforum.no
|-+  Bilmerker
| |-+  "Nye" Think City produsert fra 2008 -
| | |-+  Interiørlyspærer
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Interiørlyspærer  (Lest 891 ganger)
corvette
Jr. Member
**

Vis profil
« på: Fredag 16. Januar 2009, klokken 13:20 »

Begge mine pærer har gått. Jeg besøkte minst 10 bensinstasjoner, ingen hadde riktige pærer. Think har valgt en ukurant pæretype dessverre.....
Pæren skal være 12V 3W, rund med metall i begge ender, 44 mm lang.
Røhne Selmer hadde ikke noe svar, de var dessuten totalt uinteresserte i Think og hadde ikke engang delekatalog ble det sagt. Det lover ikke godt for fremtidig service....
Nåvel, løsningen ble Automotive Services i Persveien 30 på Alnabru. De kunne fortelle at flere hadde byttet til såkalte LED-lys pga mindre varmeutvikling og bedre holdbarhet.

Jeg dro dit og kjøpte 2 pærer, kr 97,50 pr stk, og jo da, det virker som bare det! Flott lys, t.o.m. svakt lys når dørene er lukket, et slags svar på Mercedes' Ambiance kanskje, hehehe? Det slukker hvis man setter bryteren på midtstilling. Bra løsning!
For den sparsommelige med god tid kan nevnes at samme type  kan kjøpes fra www.ebay.co.uk
for ca kr 70 for 6 stk!! fritt tilsendt Norge. Søk på "led bulb 44 mm" f.eks. Da kan du også kjøpe forskjellige farger, f.eks. blå, rød osv!!

Pimp My Think!

Når du skifter, husk at det er forskjell på hvilken vei du setter pærene. Skader ikke hvis du setter feil vei, men blir ikke lys. Bare å snu. Husk å vende pærene så lyset kommer ned, og ikke opp i taket!

Mvh John
« Siste redigering: Fredag 16. Januar 2009, klokken 13:39 av corvette » Loggført

Think mod 2008 kjørt 19600 km så langt
El rayo
Gold Member

Vis profil WWW
« Svar #1 på: Fredag 16. Januar 2009, klokken 15:47 »

Det gleder meg at dere har begynt å oppgradere den nye allerede, det lover bra for fremtiden.

Webmaster: Kanskje lurt å lage en egen tråd (sticky) som omtaler bare hvilke deler dere har brukt og leverandør?
Loggført

Oslo, kjørt 2000 Th!nk siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 49.000 km
http://www.austinev.org/evalbum/794
http://www.youtube.com/watch?v=VDQ_3B9XNp4
Bygger om en gammel bil til elbil
http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Thinker
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #2 på: Fredag 16. Januar 2009, klokken 23:40 »

Hei

Nesten samme opplevelse. Men etter å ha besøkt 4 bensinstasjoner og Torsov bil, hvor alle kun tilbød 12v 5w (eller 10w), dro jeg innom Røhne Selmer på Skøyen. Hjelpsom person lette men fant kun 5w pærer, men mente at det var helt greit, bare mere løys....? Uansett, jeg fikk dem, og siden har det lyst opp godt.

Selv har jeg ingen teknisk bakgrunn til å vurdere om dette er en dårlig løsning, men uansett høres det ut til at innelysene er en svakhet i bilen.

Mulig jeg også bestiller de nevnte LED lys, men det hjelper vel lite hvis det er noe tekninsk feil i forkant av lyshlder/pære?

Mvh Thinker

PS: Ny Think fra Røhne Selmer kjøpt begynnelsen av desember.
Loggført

Think, Des 08, 700 ++ km...
corvette
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #3 på: Lørdag 17. Januar 2009, klokken 15:13 »

Jeg er langt fra teknisk begavet, men jeg forstår det slik at svakheten ved innelyset kommer av for stor varme fra pærene. Det blir nok bare verre med 5W vil jeg tro. Dessuten var de 5W pærene jeg så en millimeter eller det kortere enn de jeg skulle ha tror jeg.
Uansett, LED-pærene gir MYE bedre lys, ingen varme som jeg forsto det, og mye lengre levetid så når de koster 70 kr for 6 stk på ebay var valget lett...

John
Loggført

Thinker
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #4 på: Fredag 23. Januar 2009, klokken 11:54 »

Hei

Nå har også jeg montert LED pærer. Men.... det svake lyset som er der etter å a lukket døren (eller startet motoren) det står på lenge....., før det til slutt slukker (i løpet av natten)

Er dette en kul løsning, eller er det mere et symptom på et problem? Overledning? Eller likn?

Mvh
Thinker

PS: 3 pærer, 160 kr, kjøpt fra nettbutikk i Danmark, da alle priser jeg fant på e-bay var per stk, og ikke per 6 stk...?
Loggført

cra
Gold Member

Vis profil WWW
« Svar #5 på: Fredag 23. Januar 2009, klokken 12:15 »

Jeg tipper det kommer av at når døra åpnes så "lades" en kondensator. Denne er dimensjonert for å holde liv i ei vanlig glødepære i noen sekunder, mens siden LED-pærene dine bruker mye mindre så varer det mye lenger før kondensdsatoren er tom. Smiley
Loggført

Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand ca 44.000
Har diagnoseapparat og gjør vannfylling selv. 6 ganger så langt.
109,2km på en lading
Sunnmøre
Thinker
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #6 på: Fredag 23. Januar 2009, klokken 13:36 »

Mange takk

For en ikke elektriker/ingenør høres det riktig ut. Satser på at slik er tilfellet, og gleder meg over den utilsiktede effekten :-)

Mvh
Thinker
Loggført

corvette
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #7 på: Fredag 23. Januar 2009, klokken 13:56 »

Morsom forklaring på "stemningslyset", stemmer sikkert også! Angående pris kan jeg si at de 6 stk jeg kjøpte fra England ble kansellert av selger da de var "utsolgt"..... Mulig de hadde satt feil pris, var jo veldig billig.

John
Loggført

cra
Gold Member

Vis profil WWW
« Svar #8 på: Fredag 23. Januar 2009, klokken 14:25 »

Jeg er hverken elektriker eller ingeniør (i alle fall ikke på papiret), men har nå "fusket litt i faget" alikevel. Prøv evt. å sette tilbake den gamle lyspæra. Funker det da tviler jeg i alle fall på at det er noe feil i det elektrisk enlegget som gjør det. Smiley
Loggført

Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand ca 44.000
Har diagnoseapparat og gjør vannfylling selv. 6 ganger så langt.
109,2km på en lading
Sunnmøre
Griffel
Gold Member

Vis profil
« Svar #9 på: Fredag 23. Januar 2009, klokken 14:44 »

Mange takk

For en ikke elektriker/ingenør høres det riktig ut. Satser på at slik er tilfellet, og gleder meg over den utilsiktede effekten :-)

Mvh
Thinker

For en elektriker/ingenør høres det også riktig ut.
Loggført

Asker, Peugeot 106El  72 000km
GliX
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #10 på: Mandag 08. Februar 2010, klokken 00:20 »

Men etter å ha besøkt 4 bensinstasjoner og Torsov bil, hvor alle kun tilbød 12v 5w (eller 10w), dro jeg innom Røhne Selmer på Skøyen. Hjelpsom person lette men fant kun 5w pærer, men mente at det var helt greit, bare mere løys....? Uansett, jeg fikk dem, og siden har det lyst opp godt.

Jeg har irritert meg over mørk kupé i flere mnd. Fant kun 5w pærer, og de er 5-10mm for korte ift. orginalpærene. Klarte allikevel å feste de ved å bøye til holderen. Trengte kun en nebbtang og litt fingernemhet.

--
GliX
Loggført

Ny Th!nk City. Bestilt juli 2007, levert 18. mars 2009. Uten servo eller 2+2. Batteriet er kjøpt, betaler ingen Mobility-avtale.
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!