Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Stavanger/Finnøy som blodfersk elbilsjåfør

Startet av Spruck, onsdag 20. august 2014, klokken 23:36

« forrige - neste »

Spruck

Fredag går turen fra Oslo til Stavnger, eller nærmere bestemt Finnøy, i en ny Tekna. Eneste elbil-erfaring er noen kortere prøveturer. Er ganske spent, å kjenner rekkeviddeangsten begynner å komme krypende...

Har satt opp følgende rute for lading på veien:

Første lading...

Automobil-Kompaniet Hurtigladestasjon (44 kr/15 min),
Drammen,C O Lunds gate 5

91 km til...

Skagerak Arena Semihurtiglader (gratis),
Skien, Fridtjof Nansens gate 19

121 km til...

Stoa Hurtigladestasjon (Grønn Kontakt),
Arendal

54 km til...

Fortum - Sørlandets Bilsenter Hurtigladestasjon (gratis),
Kristiansand, Skibåsen 1

116 km til...

AMFI Hurtigladestasjon (Grønn Kontakt),
Flekkefjord, Jernbaneveien 1

113 km til...

Bryne Hurtigladestasjon (gratis),
Bryne, Arne Garborgs veg 30

71 km til...

Endestopp Judaberg

Noen som kanskje har kjørt denne ruta før og har noen innspill? Er det realistisk å nå 121 km på en nesten full lading?

Takknemlig for alle innspill!

Mvh
KM
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

emil

Siden Skien kun er semihurtig og kan ha kø ville jeg kanskje vurdert et stopp i Tønsberg også hvis du planegger å ta E18 nedover.

Skien - Arendal er fullt mulig med pen kjøring. Blir du urolig kan du legge inn en time saktelading på Brokelandsheia og/eller kjøre gamle E18 mellom Brokelandsheia og Sørlandsporten. Sparer litt strøm på den turen uten at det tar veldig mye lengre tid.

Fortum/Nissan i Sørlandsparken Kristiansand er det bare å glemme, den har vært defekt i lang tid. Bruk GrønnKontakt laderen i Vesterveien.

Ferden videre fra Kristiansand har jeg ikke prøvd meg på, men tror ikke det skal være noe problemer der.

Lekebil

Gratulerer me ny bil  8)
Som sakt så er fortum/nissan laderen i sørlandsparken nede å har vært det i flere mnd! >:( bare kjør til grønn kontakt sin :)
kjørte fra vennesla til stavanger før alle hurtigladerene kom å du kommer med fult batteri til flekkefjor me ca2 streker igjen hvis du kjører uten klima å cc (min erfaring). Blir du usikker er det hurtiglader både i mandal (ligger i carwings) og lyngdal.
Fra flekkefjor til sandnes kommer du til å merke litt til rekkeviddeangsten  om du ikke lader 100% er min erfaring, (ladet ca 80prosent på saktelading der å kom frem til hurtiglader i sandnes me very low battery warning) uten bruk av klima og cc aktivert.
Ønsker lykke til, gjerne si åssen turen har gått sånn at flere tør prøve;)
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

emil

En liten ting for å dempe eventuell rekkeviddeangst: Når du får første varsel om lavt batteri klarer du normalt sett fint 2 mil til med normal kjøring. Har kjørt Arendal-Grimstad med LBW i det jeg startet bilen i Arendal i tillegg til Horten-Tønsberg hurtiglader via E18 med LBW rett etter fergekaia.

knutgrr

#4
Har kjørt Stavanger - Flekkefjord t/r en gang. Utfarten med 22 grader og medvind gikk som en drøm, og hadde vel 30%+ strøm ved ankomst Flekkefjord.
Returen gikk i 13 grader og kraftig motvind. 3% strøm igjen ved ankomst Stavanger.

Kjørte i fartsgrensen/litt under.

Grønn Kontakt-laderen i Flekkefjord ligger utenfor Amfi, noe som er OK for å slå ihjel tid.
Vær obs på at Grønn Kontakt-laderen i Kristiansand ligger i en romfolkleir, med mye søppel og avføring rundt, ganske langt fra byen.

Ved panikk på vei mellom Flekkefjord og Nord-Jæren, kan man lade litt på strømuttakene ved Ålgård Coop Extra mens man handler litt.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Marecat

I stedet for Automobilcompaniet i Drammen så hadde jeg valgt stasjonen på Kjellstad,  avkjøringen fra E18 til Automobilcompaniet  er såpass lang at  når jeg kommer fra Oslo så foretrekker jeg den ved Max i lier.  Tror også jeg hadde fylt på i Tønsberg for det er asfaltarbeider på den nye veien ved Langangen,så du må kanskje kjøre på gamle E18 med mye høyere strømforbruk før du kommer til Skien.

Spruck

Hei igjen, og takk for alle svar.

Tenkte at jeg ville dele litt om hvordan denne turen gikk. Det tok sin tid, nesten 17 timer på ca. 620 km. Hadde i min villfarelse trodd at det ville ta rundt 12 timer. :o
Tenker at jeg for fremtiden ikke legger i vei på en slik tur igjen med mindre man er absolutt nødt..

Første lading var ved Gravdahls Auto i Tønsberg. Kom dit med low battery warning og 18 km igjen... Måtte vente ca. 15-20 min før det ble ledig. Turen gikk deretter til semuhurtig-laderen ved Skagerak Arena i Skien. Måtte imidlertid vente nesten 1 time før den ble ledig, deretter ca. 1 time med lading. Videre gikk turen til Arendal, men stoppet og ladet i ca 1 time ved Statoil på Broklandsheia. Stoa Hurtiglading i Arendal gikk radig, neste stopp deretter ble Fortum hurtigladestasjon i Kristiansand. Ble noe feil med ladingen der, måtte starte på nytt via telefon. 200 kroner for "full tank".  >:(  Videre til Flekkefjord med low battery warning, deretter Bryne også der med low battery warning. Var endelig hjemme på Finnøy på morgenkvisten.

Har nå kjørt bilen i snart en uke til/fra jobb i by-omgivelser, og kunne ikke vært mer fornøyd! Satser på en 7-seter e-NV200 med oppgradert batteripakke fremover, så har vi en ny familiebil med plass til alle ungen også!  ;D

KM
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

emil

Maks uflaks på turen, eller du kunne jo ha kommet til defekte hurtigladere...

Men neste sommer er det nok mye bedre dekning på hurtigladere mellom Arendal og Drammen hvis du skulle bli fristet til å ta turen omigjen. Da skal man også slippe å dra via Skien.

K S

Hvorfor hente bilen selv når det koster 3600 å få den levert?...
Stavanger - Kristiansand kunne være et interessant eksperiment, men hele veien til Oslo? :-)

Men bra du kom deg hjem, du har vel snart betalt bilen ned nå? :-)

Rolfern

Godt å lese at noen har prøvd ruta. Legger ut fra Stavern til Bryne i oktober, og synes det er greit at noen har prøvd før...

eivind85

Hei. Jeg kjørte Oslo-Mandal i sommer. Ladet kun i Skien og Arendal uten problem. Du kommer deg til Skien fra Oslo uten å lade med litt pen kjøring og om du kjører over Siljan med mye regenerering i nedoverbakkene det siste stykket. Jeg hadde 10% igjen ved ankomst Skien. Skien-Arendal går også helt fint ved normal kjøring. Arendal-Mandal er det bare å gi gass. Videre derfra har jeg ingen tips enda.

Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

eivind85

Brukte forresten 6 timer på turen Oslo-Mandal. Det at du ladet i Kristiansand kunne du spart deg for. Det er en semi hurtiglader i Mandal rett ved det nye kulturhuset. Den er sjeldent opptatt. Og Arendal-Mandal er jo en kort tur hvor du kan fint ligge i 110 på motorveien mot Kristiansand. Jeg hadde 4 mil igjen da jeg ankom Mandal med ca 90% som utgangspunkt da jeg dro fra Stoa. Du kan ha uflaks og flaks med disse hurtigladerne. Jeg hadde på min tur ingen ventetid ved noen av laderne. Riktignok fungerte ikke laderen ved Stoa da jeg skulle hjem igjen, dette grunnet torden og lyn dagen før og at det var en søndag hjalp ikke akkurat det heller. Ikke regn med hurtigladere dersom det er eller nylig har vært lyn og torden. Hvis et vern f.eks løser ut vil ikke dette nødvendigvis bli oppdaget umiddelbart. Og det er ikke alltid det står folk parat til å rykke ut og fikse problemet alle dager i uken.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA