Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva gjør du når du reiser bort?

Startet av afitch80, mandag 18. august 2014, klokken 20:50

« forrige - neste »

afitch80

Jobber offshore og skal i morgen på min først jobbtur etter å ha fått TMS. Så lurer litt på hva dere gjør med lading når dere er vekke? Lader dere til f.eks. 90 % før dere reiser og lar bilen stå uten å være plugget i. Eller lar dere ladekablen stå i og heller setter en lavere "chargelimit"?
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

OleJA

Plugg i og sett 70%, eller gjerne enda lavere om du ikke trenger rekkevidde straks du kommer hjem.

Gladtrd

Jeg ladet 90% i natt, kjørte 11 mil og parkerte. Bilen blir stående uten å være plugget i i 14 dager uten problemer. Kjører fint 11 mil hjem igjen når den tid kommer.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Hyperstress

Sitat fra: afitch80 på mandag 18. august 2014, klokken 20:50
Jobber offshore og skal i morgen på min først jobbtur etter å ha fått TMS. Så lurer litt på hva dere gjør med lading når dere er vekke? Lader dere til f.eks. 90 % før dere reiser og lar bilen stå uten å være plugget i. Eller lar dere ladekablen stå i og heller setter en lavere "chargelimit"?

Hvor lenge skal du være borte da? Om jeg skulle vært veldig lenge borte så hadde jeg hatt den plugget i på 50%. Om jeg skulle vært borte et par uker så hadde jeg eventuelt bare forlatt den som den var, men helst SOC mellom 30-70% ish.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Leif1

Hvorfor ikke bare la pluggen stå i da?
60-70% ladegrense. De anbefaler det på hjemmesiden også.
Konvertitt fra S til X

afitch80

Skal være vekke i 14 dager. Så lar da laderen bare stå i og setter limit til 70 %. Takk for svarene.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

shb

Lad til 90% plugg ut og reis. Hadde ca 270 km når vi reiste på ferie, kom igjen etter 3 uker da var den på 203 km.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Hyperstress


Sitat fra: shb på tirsdag 19. august 2014, klokken 15:55
Lad til 90% plugg ut og reis. Hadde ca 270 km når vi reiste på ferie, kom igjen etter 3 uker da var den på 203 km.

Hvorfor la batteriet stå med høy spenning når en ikke trenger det? Da er det bedre å la det stå med lavere spenning. Taper seg bare 10% på 14 dager uansett.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Jeg ville satt limit = 50-60% og latt kabelen stå i. Helst Mennekes om man har en.

Leif1

Hvorfor i all verden så mange triks? Om ikke utstyret de har levert virker får de bare komme hjem til deg og fikse. Helt forbannet bekymringsløst skal det være. (Og det har det vært også hos meg. Riktignok har knappen som åpner luka sagt takk for seg, men det ordner de om to teslauker når nykabelen deres er klar)
Konvertitt fra S til X

afitch80

Har reist nå. Bilen står plugget i Saltoboksen med mennekes med 70% ladegrense.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Jejl

Leste for en stund siden at noen eksperter mener at 40% er det meste ideelle for batteriet. Så å lade til 50% og så trekke ut kabelen blir da det beste for batteriet.

Øyvind.h

Såvidt jeg vet er det leeeeenge siden det var noe lade-problemer med Tesla og UMC. Ingen vits i å problematisere, men om man ønsker å gjøre det lille ekstra for batterilevetid er SOC rundt 40-50% bedre enn 90%. Sett bilen til 50%, plugg i ladekabelen din (være seg Salto, Mennekes eller UMC) og dra.
Men om du oppdager offshore at du har behov for 40 mil rekkevidde dagen du kommer hjem kan du støte på problemer, for bilen har en tendens til å miste nett-tilkoblingen slik at du ikke får justert opp SOC via mobilen. Greit å huske på til sw er fikset, men har du ikke behov for å kjøre 40 mil dagen du kommer hjem så er ikke det noe å tenke på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:57
Jeg ville satt limit = 50-60% og latt kabelen stå i. Helst Mennekes om man har en.

Hvorfor er Mennekes bedre enn UMC?

RaBalder

Sitat fra: Sense på fredag 22. august 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:57
Jeg ville satt limit = 50-60% og latt kabelen stå i. Helst Mennekes om man har en.

Hvorfor er Mennekes bedre enn UMC?

Tja.... står man ute, så tåler Mennekes-kabelen vann noe bedre enn UMC. God grunn nok det  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA