Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedr rekkevidde og varmepumpe. Leaf og e-Golf.

Startet av Zattaxu, søndag 17. august 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

Zattaxu

Jeg ser på denne siden, http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning , at Leaf har kortere "minimumsrekkevidde" enn e-Golf, men at samme bil også har lenger "maksimumsrekkevide". Er kortere minimumslengde relatert til at den tidligere Leaf-modellen hadde en kortere oppgitt maksimal kjørelengde enn dagens Leaf-modell med 199 km vs e-Golf på 190 km? Eller er det slik at en 2014-Leaf på vinterstid bruker mer strøm under samme forhold og på samme strekning som en e-Golf og vil oppnå kortere kjørelengde til tross for at Leafen har lengst oppgitt maksimal rekkevidde?

Jeg har forstått det slik at Leaf-modellen med forbedringene som kom i 2013 med økt oppgitt maksimal kjørelengde bl.a. kom som en følge av varmepumpe. Er det noen som på en enkel måte kan si hvilke Leaf-modeller som har varmepumpe. Er det slik at det kun er Acenta og Tekna-versjonene som har varmepumpe eller kommer også dagens Visia-modell med dette som standard? Hva med EuroLeafene, har de fra juni 2013 og nyere varmepumpe?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1
Her er det ulike målemetoder for max rekkevidde som forvirrer veldig.
I europeisk og japansk testsyklus får elbiler ofte en overoptimistisk og urealistisk max rekkevidde fordi en bruker bare den mest optimale målingen (f.eks. jevn fart 80km/t).
I virkeligheten har man start, stopp, varmeapparat, øvrig trafikk etc.

Amerikanske EPA har en mer utfordrende testsyklus som gir et veldig realistisk bilde, men snittforbruk fra den europeiske syklusen er også ofte oppnåelig og gjennomsnitt er basert på en mix av simulert by og landeveikjøring.

Leaf oppgir max rekkevidde på 199km etter gunstigste resultat fra europeisk syklus, men snittforbruk på alle tester på eurpeisk syklus gir 150 wh/km => ca 140km rekkevidde. Amerikanske EPA gir 135km rekkevidde på Leaf.

EGolf har valgt å oppgi max rekkevidde basert på snittforbruk. Dvs en skal sammenlikne 190km for eGolf mot 140km for Leaf.

I praksis bruker også eGolf mindre energi enn Leaf. dette stemmer med uavhengige tester og min egne prøvekjøringer.

Etter min mening er kjøpeguiden veldig misvisende og gir for de fleste biler en overoptimistisk max kjørelengde som veldig få klarer å oppnå.

Zattaxu

Takk for godt svar vedr. rekkevidde!

Dersom det er noen som også har svar på spørsmålet om de ulike Leaf-modellene og hvilke som har varmepumpe mottas et slikt svar med takk. Da er det lettere å vurdere de ulike Leaf-modellene og Leaf vs e-Golf opp mot hverandre.

E_S

På Europeiske modeller er det Leaf Acenta og Tekna som har varmepumpe, på US-modellene er det Leaf SV (tilsvarer Acenta) og SL (tilsvarer Tekna). Enklest å se på om klimaanlegget har en "heat"-knapp. Har det det, er det varmepumpe.

199 km på Leaf må være medvind, nedoverbakke og 60 km/h på en fin, tørr sommerdag. Aldri vært i nærheten. De amerikansk-oppgitte 135 km er derimot ingen vanskelig sak om man kjører under 100 km/h og på sommeren.
:)

emil

Sitat fra: E_S på fredag 22. august 2014, klokken 09:18
199 km på Leaf må være medvind, nedoverbakke og 60 km/h på en fin, tørr sommerdag. Aldri vært i nærheten. De amerikansk-oppgitte 135 km er derimot ingen vanskelig sak om man kjører under 100 km/h og på sommeren.

Flat mark og jevn fart på 50-60km/t en rolig sommerdag vil gi Leaf en rekkevidde på 200km, men etter å ha kjørt 200km på den måten tror jeg at man ikke hadde villet sette meg inn i bilen igjen på en stund.

Normalforbruket mitt på landevei er ca 1.35kWh/mil som gir meg en praktisk rekkevidde på ca 135km med min reduserte batterikapasitet. En ny Leaf vil nok da kunne kjøre ca 15-16 mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA