Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

rapport fra autobahn

Startet av Teslanewbie, fredag 15. august 2014, klokken 22:20

« forrige - neste »

flux

Så du noen gang redusering av effekt pga. varme i batteri/motor? Feks ved lengre strekk med snitt over 160kmh?

El-boy

#16
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 17. august 2014, klokken 09:50

Husker ikke helt eksakt men rundt 200, jeg lå rundt på 213 på autobahn og da kjørte jeg 140-150 . Ved ene SC var det en teslaansatt med lånebil , vi sammenlignet middel forbruk på siste strekning ved Kassel ( veldig mye fjell med store opp og nedoverbakker ) han hadde 183 og jeg hadde 213 .  Da kjørte jeg kjappt ..

Hjemme er forbruket mer pga av alle opp og nedbremsninger , variasjon i hastighet et.. På autobahn steller du innhastigheten og kjør jevnt i 140-160...

Kan kanskje være lurt å referere reelt forbruk ved motorveishastigheter/autobahn imot Rated Range eller Typical Range, slik en kan beregne hvor lang rekkevidde en egentlig har i disse hastighetene...

Min erfaring fra Danmark i distansen fra Horsens til Hjørring en distanse på 210km, var at blien forbrukte ca. 215w/km og Typical Range reduksjon på 285km. Dette ved en gjennomsnittshastighet på noe over 100km/t, brukte ca. to timer akkurat. Det var fin flyt i trafikken, og var sjelden oppe i 130km/t (det er ikke mange som kjører fortere en dette med det jeg registrerte).
Min erfaring fra Danmark er et en må dividere "Rated Range" med 1.35 for å få "Real Range" så lenge en er på motorveiene der.

Jeg synes ditt forbruk kan sees litt lavt i forhold til hva eg hadde forventet fra min erfaring. Hvor lange distanser holdt du egentlig 140-150km/t, og gjennomsnittsfarten ved endt måling?

Amoss

#17
Sitat fra: TorAtle på søndag 17. august 2014, klokken 09:52
Ca 30% av tiden på veien har vært brukt til lading. Det er neppe noe som andre enn entusiaster vil akseptere.

Vel, ut i fra beskrivelsen av turen virker det som om han hele tiden har ladet den langt opp mot toppladning, og hatt rikelig ladning igjen ved ankomst neste lader. Ved å kjøre med lavere ladning, og kommet frem til neste lader med mindre marginer, så tror jeg nok  han kunne kjørt samme turen med betraktelig mindre tid bruk på lading.

... men på den andre siden forstår jeg godt at han heller velger å ha sikkerhetsmarginene på sin side :)

Edit: + så klart, dersom en bensinstasjonkjede hadde reklamert med "få en liter gratis for hvert minutt du står parkert her før du begynner å fylle" så hadde nok parkeringsplassen til den stasjonen fort blitt full - og ikke bare av "entusiaster" ;) 
Model S 85D

cairnz

Sitat fra: TorAtle på søndag 17. august 2014, klokken 09:52
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. august 2014, klokken 22:34
Har totalt nå Vært på vei i 30 timer . Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11
Ca 30% av tiden på veien har vært brukt til lading. Det er neppe noe som andre enn entusiaster vil akseptere. Problemet er å få brukt disse timene meningsfylt. Man kan sikkert spise av og til, men å stå stille fordi bilen krever det og ikke av andre årsaker blir fort irriterende. Den mest kravstore ungen i familien er bilen, for å si det slik ;-)

Det er sjeldent nødvendig å stå over 40 minutter på SC, autobahn eller ikke

Ett eksempel er turen min 29. juni - med meg og femåringen på tur uten autobahn.

09:20 - avreise
12:30 - ladestart Lillehammer (Kopp kaffe, tissepauser, en vaffel, og det tok fort 30 minutter)
13:00 - ladestopp Lillehammer, avreise
15:07 - ladestart Dombås (Middagsmat, tissepause, småhandel, oi, over en time)
16:17 - ladestopp Dombås, avreise
21:39 - ladestart Steinkjer, ingen flere avreiser denne dagen.

Her er en tur på 12 timer og 19 minutter, eller 739 minutter.
Av disse 739 ble 30 + 77 benyttet til lading, altså 107 minutter.

Med andre ord rett under 15% av turen ble brukt til lading, mens vi likevel gjorde andre ting.
Antall minutter vi VENTET på lading: 0.

Sånn forøvrig tror jeg de fleste undervurderer hvor lang tid bare et lite stopp gjør. Å stoppe mindre enn ett kvarter, når flere skal gjøre sine ærender er veldig optimistisk. At man stopper en halvtime-time par-tre ganger i løpet av dagen er bare sunt.








Elbilist

Amoss

Sitat fra: cairnz på søndag 17. august 2014, klokken 14:44
Sånn forøvrig tror jeg de fleste undervurderer hvor lang tid bare et lite stopp gjør. Å stoppe mindre enn ett kvarter, når flere skal gjøre sine ærender er veldig optimistisk.

Nettopp. Joda, det er mulig å stoppe i <= 5 minutter for å fylle (forutsatt ingen kø, og bruk av kortautomat og ikke for stor tank). Men "normalen" er nok for mange når man er på langtur at det blir 15->30 minutter, noe som er ikke ulikt en "normalstopp" på en superlader.
Model S 85D

Anew

Som 60kWh-kusk er neg nysjerrig på det samme, men fra en litt annen vinkel. På hvor mange av etappene var forbruket mer enn 50kWh?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Teslanewbie

#21
Hei .

Jeg ska loggføre forbruk på veien tilbake .
Er forresten I Budapest nå. Besøker venner. Blir tatt bilder av og folk peker .. kjørte fra wien med topplading (497km range) det er noen få gratisladere I sentrum . Det var 350km dit jeg skulle , hadde 150km igjen når jeg kom frem . Jeg har maksladet 3 av 12ggr ved SC . Ellers har jeg ladet til 70-80 % da det var kort vei mellom mange ladere ... det tar også veldig lang tid å makslade men bare ca  30min til 70% ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: flux på søndag 17. august 2014, klokken 11:00
Så du noen gang redusering av effekt pga. varme i batteri/motor? Feks ved lengre strekk med snitt over 160kmh?

Hei , merket ikke nedgang i effekt , forventet meg det men det kom aldri og jeg har presset bilen godt .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

flux

#23
Bra! Jeg har lurt litt på det med maks kontinuerlig effekt angivelsen til model S og hvor reell den egentlig er for kjøring i Tyskland.

Mange tyske premiumbiler holder ofte snitthastigheter mellom 160 og 200 på Autobahn, og jeg lurer på om model S kan klare det samme på litt kortere kjørestrekk som f.eks Stuttgart-Munchen (230 km)

Hvor høy effekt så du ved kjøring i feks ca. 180 kmt?

God tur hjem, og kjør forsiktig ;)

snurrehue

Sitat fra: flux på søndag 17. august 2014, klokken 22:04
Mange tyske premiumbiler holder ofte snitthastigheter mellom 160 og 200 på Autobahn, og jeg lurer på om model S kan klare det samme på litt kortere kjørestrekk som f.eks Stuttgart-Munchen (230 km)

Ikke bare premiumbiler som holder de snitthastighetene. Leide en Opel Astra i Munchen i fjor. A9 nordover til Leipzig. Snitthastighet på 173 km/t på autobahn.

jazzwheel

Da kan man jo fundere på hvor høyt drivstofforbruket blir hvis snitthastigheten er 160 - 200. Blir fort en og annen stopp da også.

Trøndertesla

Min forbrukserfaring fra Autobahn er som følger:
- Ligge i snitt ca. 90-100 km/t = ca. 155 wh/km = ca. 500 km range (rated)
- Ligge i snitt ca. 110-120 km/t = ca. 190 wh/km = ca. 400 km range (typical)
- Ligge i snitt ca. 160 km/t = ca. 300 wh/km = ca. 260 km range
- Ligge i snitt ca. 180 km/t = ca. 380 wh/km = ca. 200 km range
Forøvrig så merker jeg ingen stor forskjell fra Autobahn og resten av veiene i Europa, bortsett fra veiene i Norge da...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

toppi

Det finnes strekninger og tider på døgnet du kan oppnå 160 + i snitthastighet i Tyskland
Jeg har kjørt mye i Tyskland tidligere, og min erfaring er at det er så mye trafikk og veiarbeid, at snitthastigheten blir stusselig. Blir gjerne høyere snitthastighet i Danmark og Sverige..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

flux


Sitat fra: Trøndertesla på søndag 17. august 2014, klokken 22:16
Min forbrukserfaring fra Autobahn er som følger:
- Ligge i snitt ca. 90-100 km/t = ca. 155 wh/km = ca. 500 km range (rated)
- Ligge i snitt ca. 110-120 km/t = ca. 190 wh/km = ca. 400 km range (typical)
- Ligge i snitt ca. 160 km/t = ca. 300 wh/km = ca. 260 km range
- Ligge i snitt ca. 180 km/t = ca. 380 wh/km = ca. 200 km range
Forøvrig så merker jeg ingen stor forskjell fra Autobahn og resten av veiene i Europa, bortsett fra veiene i Norge da...

Takk, det var oppklarende. 130-150 er vel gjerne en fornuftig Autobahn hastighet da for en model S.


flux


Sitat fra: jazzwheel på søndag 17. august 2014, klokken 22:15
Da kan man jo fundere på hvor høyt drivstofforbruket blir hvis snitthastigheten er 160 - 200. Blir fort en og annen stopp da også.
Jeg tror du kan kjøre gjennom hele Tyskland på 2 70l diesel tanker, selv med slike snitthastigheter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA