Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

rapport fra autobahn

Startet av Teslanewbie, fredag 15. august 2014, klokken 22:20

« forrige - neste »

Teslanewbie

Reiste fra Oslo i går ettermiddag/kveld . Er nær passau lader ved tesla supercharger Műhldorf. Har Vært igjennom nær alle SC på veien fra igår til idag , totalt 12 .. . Siste  ladingen nå innen Wien . Alt har gått knirkefritt .. Mange sc plasser har fossil biler parkert på ... ellers er det svært lite teslaer på veiene ..  konseptet fremstår som ennå mer genialt og bilen liker seg ij hastigheter på 150-160 km/h . Fikk prøvet topp  hastighet og avsluttet ved 215 uten problem på en hastighets fri strekke .  Middels forbruk er 216 ...   kjørte sparsomt I Danmark og forbruk lå da på ca 180  med cruise på 90 . På autobahn er cruise på 125-135.. bilen er kjapp og akselerer veldig godt og  i høye hastigheter .. Mange premiumtysker som har Vært forbauset trur jeg når jeg drar ifra..  :-)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sims

Kjørte du gjennom Sverige? Hvilken ferge tok du?

Havebigfun

Hvor mange kjøretimer ble det totalt?

Teslanewbie

#3
Kjørte denne rute (se vedlegg) , ikke tatt ferge.

Har totalt nå Vært på vei i 30 timer . Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11  og har sovet ca 6  timer

Vi er 2 som kjører. . Har kun trengt å lade med SC
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Harlex

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. august 2014, klokken 22:34
Kjørte denne rute (se vedlegg) , ikke tatt ferge.

Har totalt nå Vært på vei i 30 timer . Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11  og har sovet ca 6  timer

Vi er 2 som kjører. . Har kun trengt å lade med SC
Dårlig tid eller?  :P :P :P ;)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Teslanewbie

#5
Jepp .. :-) må tilbake torsdag ..   må si at jeg føler reisen er  meget mer behagelig enn tidligere da jeg kjørte fossil .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

#6
Da er jeg fremme ved SC i Wien nå. Kjørte 320km . Middelforbruk 145 og hadde 144km igjen på tanken og hadde 147 projected range igjen ...  holdt ca 80-90 km/h hastighet , terrenget var variert med mange opp og nedoverbakker..

Er glad for at jeg kom til Wien på natten da SC i Wien er i sentrum ... 

en rar sak er at jeg opplever bilen som mer og mer energieffektiv ju mer jeg har brukt SC . Kunde lett ha kjørt 500km på en makslading.

326.9km kjørt, total energi 53.7kwh, average energy 164 wh/km hvis jeg ser på bilens trippmeter ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

satheesh.net

#7
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 16. august 2014, klokken 04:19
En rar sak er at jeg opplever bilen som mer og mer energieffektiv ju mer jeg har brukt SC . Kunde lett ha kjørt 500km på en makslading.

Når man kjører mellom Superchargere er dette som oftest rene transportetapper. Hastighet, luftmotstand, etc. består av mindre variasjoner sånn gjennomsnittlig enn ved bykjøring og andre korte turer. Derfor klarer bilen og regne rekkevidde mer nøyaktig. Og derfor oppleves rekkevidden som lenger (og ofte er det også). ;)

Havebigfun

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. august 2014, klokken 22:34
Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11  og har sovet ca 6  timer
Er det noe effektiviseringspotentilale ved å ikke lade så høyt opp men heller akseptere lavere SOC ved ankomst SC?
Man får vel knapt tømt et fullt batteri mellom SC i Sverige såfremt man forholder seg til maks tillatt hastighet+ noen%.

Hvor langt nede var batteriet når du ankom SC?

Teslanewbie

#9
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 16. august 2014, klokken 14:28
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. august 2014, klokken 22:34
Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11  og har sovet ca 6  timer
Er det noe effektiviseringspotentilale ved å ikke lade så høyt opp men heller akseptere lavere SOC ved ankomst SC?
Man får vel knapt tømt et fullt batteri mellom SC i Sverige såfremt man forholder seg til maks tillatt hastighet+ noen%.

Hvor langt nede var batteriet når du ankom SC?

Hadde alltid 100-150 km igjen på rated  når jeg kom til en SC  ladet maks Range 2 ggr, en gang i Danmark innen Hamburg og i Tyskland innen jeg skulle til Wien ...
Jeg er veldig forbauset hvor energi effektiv bilen er .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

#10
I Tyskland er laderne så pass tett at jeg ladet opp til 400km range da dette gikk kjappest . Vi kjørte autobahn fart mellom laderne, synes det er greit med lade pause hver 2-3 time . Gjorde at man var mer uthvilt  og konsentrert .

Reisen gikk meget bra og viser at bilen kan brukes som en fullgod bil. Faktisk er bilen svært god til autobahnkjøring. Den er veldig stabil og er veldig stille i høye hastigheter . Akselerasjonen er jevn opp til maks hastighet, den sporer ikke og ligger som limt på veien, bilen er en drøm å kjøre i høye hastigheter. Dessuten er forbruket ikke så verst i hastigheter rundt 140-150, jeg ble forbauset hvor lite den egentlig forbruket.

Det eneste er at det kan bli kø ved laderne når det blir fler biler på veiene men foreløpig er dette ikke et problem .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

19quiz76

Veldig nyttig lesing, Newbie - hva slags forbruk pleier du å ligge på i Norge? Feks i 100-sone på E18/E6?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Teslanewbie

#12
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 17. august 2014, klokken 09:01
Veldig nyttig lesing, Newbie - hva slags forbruk pleier du å ligge på i Norge? Feks i 100-sone på E18/E6?

Husker ikke helt eksakt men rundt 200, jeg lå rundt på 213 på autobahn og da kjørte jeg 140-150 . Ved ene SC var det en teslaansatt med lånebil , vi sammenlignet middel forbruk på siste strekning ved Kassel ( veldig mye fjell med store opp og nedoverbakker ) han hadde 183 og jeg hadde 213 .  Da kjørte jeg kjappt ..

Hjemme er forbruket mer pga av alle opp og nedbremsninger , variasjon i hastighet et.. På autobahn steller du innhastigheten og kjør jevnt i 140-160...

Men en en gang , bilen er veldig god i høyhastigheter . Man blir ikke trett som ved andre biler, det er ikke noen risting( ikke motor som vibrerer) og den ligger som støpt på veien. Akselerasjonen er også meget god og jeg dro ifra mange MB, BMW og Audi som ville yppe seg :-)


Men en apell til Tesla , JEG SAVNER AKTIVE CRUISEKONTROLL ... MED BREMSE OG LANE ASSIST ... FÅ DETTE PÅ PLASS, OGSÅ TIL ETTERMONTERING
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TorAtle

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. august 2014, klokken 22:34
Har totalt nå Vært på vei i 30 timer . Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11
Ca 30% av tiden på veien har vært brukt til lading. Det er neppe noe som andre enn entusiaster vil akseptere. Problemet er å få brukt disse timene meningsfylt. Man kan sikkert spise av og til, men å stå stille fordi bilen krever det og ikke av andre årsaker blir fort irriterende. Den mest kravstore ungen i familien er bilen, for å si det slik ;-)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Teslanewbie

Sitat fra: TorAtle på søndag 17. august 2014, klokken 09:52
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. august 2014, klokken 22:34
Har totalt nå Vært på vei i 30 timer . Har stoppet ca 40 -60 min for lading X11
Ca 30% av tiden på veien har vært brukt til lading. Det er neppe noe som andre enn entusiaster vil akseptere. Problemet er å få brukt disse timene meningsfylt. Man kan sikkert spise av og til, men å stå stille fordi bilen krever det og ikke av andre årsaker blir fort irriterende. Den mest kravstore ungen i familien er bilen, for å si det slik ;-)

Ikke problem , tissepause, spising .. Strekke på beine.. Jeg kom til Wien noen timer langsommere enn jeg gjorde med min BMW.. Ikke verst og med 0 kr i drivstoff utgifter..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA