Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf batteripakke for å drive huset.

Startet av offpist, søndag 10. august 2014, klokken 13:51

« forrige - neste »

jkirkebo

#45
Sitat fra: offpist på søndag 10. august 2014, klokken 14:09
Det som er kritisk med Lithium batterier er at de trenger hjelp med å balangsere cellene, og det gjøre man med en BMS (Batteri Management System).

Syrebatterier gjør dette selv når man "overlader" de litt.. Men det kan man altså ikke gjøre med Lithium.

Nissan Leaf har så klart en BMS som følger batteripakken, men den er satt opp for å balansere 96 celler, siden alle er koblet i serie.

Nå som jeg kobler 7 moduler i serie, trenger jeg bare å balansere 14 separate celler.
Så jeg regner ikke med å kunne bruke den originale BMS`n.

Jeg har sett litt på BMS-løsninger til Leaf pakker og lurer på en ting. Du har altså 6 moduler i parallell og 7 i serie. Må du ikke da balansere 84 separate celler, siden hver modul er 2S med senter-tapp? Jeg skjønner at alle modulene som står i parallell nødvendigvis må ha samme spenning, f.eks 8.2V ved fulladet, 4.1V pr. celle i snitt. Men innen en modul kan jo 8.2V totalt egentlig bety 4.0V+4.2V på hver "delmodul"? Må ikke disse da balanseres separat, eller har du også koblet sammen alle senter-tappene i hver parallell-gruppe?

EDIT: Ser på bildene at du har koblet sammen senter-tappene ja. Er det å regne som en bedre løsning enn separat balansering av hver enkelt celle? Separat balansering gir jo spenningsinfo for hver enkelt delmodul og dermed blir det lettere å finne evt. dårlige moduler på sikt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

BMS`n balanserer 14 celler.
Ser ikke noen fordel med å balansere alle separat.
Alle cellene som er i paralell har jo samme spenning.


Har cyclet pakken 10+ ganger nå og det er minimalt med balansering som er nødvendig..
De ligger helt innenfor +/-0.01V hele tiden.

En middels grei sommerdag i mai/juni ser gjerne slik ut:
Produksjon: 38KWH.
Selvforbruk direkte 23KWH
Eksport 14 KWH
Kjøp 13,8KWH

Nå vil batteripakken kunne ta alle de 14KWH jeg normalt sett ville solgt, og erstatte de 13,8KWH som jeg normalt ville solgt.

Så svaret er ja, jeg forventer å være mer eller mindre selvforsynt fra mars til og med september neste år.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

#47
Sitat fra: offpist på onsdag 01. oktober 2014, klokken 22:15
BMS`n balanserer 14 celler.
Ser ikke noen fordel med å balansere alle separat.
Alle cellene som er i paralell har jo samme spenning.

Har cyclet pakken 10+ ganger nå og det er minimalt med balansering som er nødvendig..
De ligger helt innenfor +/-0.01V hele tiden.

Ja, når alle cellene er ok så fungerer jo det bra. Men jeg tenker endel år frem i tid, når f.eks en av cellene blir dårlig. Uten separat balansering og logging blir det kanskje vanskelig å finne ut hvilken celle det gjelder?

September har forøvrig vært ganske ok, fikk over 40kWh den 23. :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Fikk et kjempekupp på ENDA en batteripakke fra en vraket Nissan Leaf.
Så nå har jeg montert totalt 70 moduler.

Det skulle gi meg omtrentlig 30KH+ av brukbar energilager.

Måtte flytte BMS til siden av skapet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Olee

Leste at du ikke ville ut med pris på disse pakkene, men kan du si hvor du får tak i dem? Er det hos bilopphuggeren eller noen andre før den kommer dit? :) Kan jo muliggens bli et lite marked for dette om ikke så lenge! :D

offpist

Den siste var hos en lokal hugger, og jeg fikk den virkelig billig.
Problemet om de blir nedringt av kjøpere så vil prisene gå opp ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Olee

Sitat fra: offpist på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:42
Den siste var hos en lokal hugger, og jeg fikk den virkelig billig.
Problemet om de blir nedringt av kjøpere så vil prisene gå opp ;)
Okei! Men alle batterier må vel ut av både fossil og elbiler før bilene knuses? Må jo være en grei deal hvis en tilbyr seg å ta ut batteripakken pluss litt imellom :) I allefall hvis det er litt jobb..?

Erik N

Hm, kanskje skulle ringe huggern og få tak i en pakke, og siden fylle opp bagasjet i Leafen..? Namnam med 40 kWh når man skal opp till Sogn :)

Kult projekt offpist! :) Gøy at du forteller alt her!

offpist

Det er ikke bare å legge til 10-15 moduler i en Leaf.

Skal man utvide batteriet på en leaf må man inn med dobbel batteripakke.
Det er nok mulig, men for at BMS og balansering skal virke må det også strekkes 50+ kabler fra den ekstra batteripakken til den oroginale.

Det er så mange ting som kan gå galt, og med 400V DC så er ikke dette noe enhver burde hive seg på.

Kan også legge til at en batteripakke veier 300 kg, så man vil definitivt merke det om man monterer noe slikt permanent inn i bagasjerommet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85


tomrh

Offpist, studerer grafene dine for forbruk/produksjon, og legger merke til at nå i desember er det ca. 0.9 - 1,0 kWh med battery charging ca. hver 3.-4. dag. Hva skyldes dette?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

Sitat fra: tomrh på mandag 22. desember 2014, klokken 12:42
Offpist, studerer grafene dine for forbruk/produksjon, og legger merke til at nå i desember er det ca. 0.9 - 1,0 kWh med battery charging ca. hver 3.-4. dag. Hva skyldes dette?

Inverteren er satt opp til å justere tilgjengelig SOC etter årstiden.
På den korteste dagen så skal batteri ladingen være høyere enn på den lengste dagen i året.

Siden forbruket alltid er høyere enn produksjonen så går det ikke noe strøm inn på batteriet.
Dermed er den nødt til å lade litt når "tilgjengelig SOC" økes.

Når vi nå går mot lengre dager vil du se at det omvendte skjer..

Kanskje ikke så veldig nyttig funksjon men.. Det er i alle fall med på å sørge for at batteripakken ikke tømmes.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Amoss

Alle er vist ikke like begeistret for ideen om å ha batteripakker for lokal lagring av energi:
http://www.tek.no/artikler/innforer-straffeskatt-for-folk-som-lagrer-strom-hjemme/191048

SitatIkke alle imidlertid like glade for de lave strømutgiftene som de nye husbatteriene kan gi. Nettstedene Forbes og PVTech melder nå at solfylte Spania har kommet med et lovforslag om å innføre en ekstra skatt for folk som lagrer strøm via solcellepaneler hjemme.
80 kroner per kilowatt

I forslaget tas det til orde for en avgift på 10 dollar, litt under 80 kroner, per kilowatt med installert kapasitet for vanlige forbrukere. For forbrukere med større anlegg, for eksempel mindre bedrifter, vil avgiften være på 41 dollar per kilowatt, som tilsvarer cirka 320 kroner.

...

I tillegg til dette har det blitt foreslått en bot på maksimalt 68 millioner dollar, altså vanvittige 530 millioner kroner, for brudd på loven. Som PVTech påpeker er dette beløpet dobbelt så høyt som den boten man risikerer dersom man lekker ut radioaktivt avfall.

:p
Model S 85D

offpist

Spanjolene er jo gærne også da.. De krever allerede skatt på strømmen folk lager selv.

Nå er riktignok den norske stat glad i skatter også, men akkurat dette tror jeg ikke vi vil kunne se her hjemme i Norge.



Kjører:
Grå 2013 Model S P85

basar

Har du mulighet til å bygge batteribanken så du får til å ta med noen pakker i elbilen som en range-extender? A la det som er gjort nederst her: http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-bmw-3-series-touring/

Det vil jo øke verdien av en batteribank en god del og man trenger ikke kjøre rundt med hele batteriet unntatt på langtur.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA