Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering sett 48v/1000w

Startet av mohpet, fredag 08. august 2014, klokken 14:43

« forrige - neste »

mohpet

Hei, kan noen gi meg info på hvilke av disse to som er å anbefale, og evt hvorfor:

1) Magic Pie 3 sett fra Goldenmotor 48v/1000w til $388 + frakt $135 + mva ca kr 600 = ca kr 4000
http://www.goldenmotor.com/magicpie/magicpie.html

2) Rezer.no sett  48v/1000w til kr 3690
http://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000wlcd

Såvidt jeg ser mangler MP settet en LCD skjerm, mens det har integrert controller som er en fordel vil jeg tro.

Batterisett ser det ut til å være rimeligere å gå for Rezer kr 3000 vs MP $400 (+frakt og mva) for 10ah/48v?

Anyone?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

PerBear

Jeg vil anbefale norsk leverandør, aller helst en lokal butikk. Det koster vanligvis så mye å reklamere på varer kjøpt rett fra Kina at garanti i praksis faller bort. Og det er mye feil på elsykkeldeler, spesielt fra Kina.



Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Kjelli

Noen som har testet Rezer sitt ombyggingsett?
Ser det er med en LCD skjerm, kan en f.eks begrense hastighet ol her, eller er det ren infoskjerm?

Jeg handlet batteri fra Rezer, og de er håpløse å få i tale når en sender epost med spørsmål. Men de var veldig raske å sende meg batteriet jeg hadde bestilt.

mohpet

Jeg har også sendt dem en henvendelse via nettsiden deres, ingen respons og det er gått nesten 2 uker. Kan jo selvfølgelig ringe, men jeg mener leverandører må besvare henvendelser når de legger opp til det.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Sitat fra: Kjelli på torsdag 14. august 2014, klokken 10:45
Noen som har testet Rezer sitt ombyggingsett?
Ser det er med en LCD skjerm, kan en f.eks begrense hastighet ol her, eller er det ren infoskjerm?

Jeg handlet batteri fra Rezer, og de er håpløse å få i tale når en sender epost med spørsmål. Men de var veldig raske å sende meg batteriet jeg hadde bestilt.
Hvilken kvalitet er batteriet på?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Kristia

Sitat fra: Kjelli på torsdag 14. august 2014, klokken 10:45
Jeg handlet batteri fra Rezer, og de er håpløse å få i tale når en sender epost med spørsmål. Men de var veldig raske å sende meg batteriet jeg hadde bestilt.
Jeg får alltid raskt svar når jeg sender spørsmål til Rezer, enten samme dag eller neste virkedag. Prøv epostadressen tn[a]rezer.no

Kjelli

Sitat fra: mohpet på torsdag 14. august 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Kjelli på torsdag 14. august 2014, klokken 10:45
Noen som har testet Rezer sitt ombyggingsett?
Ser det er med en LCD skjerm, kan en f.eks begrense hastighet ol her, eller er det ren infoskjerm?

Jeg handlet batteri fra Rezer, og de er håpløse å få i tale når en sender epost med spørsmål. Men de var veldig raske å sende meg batteriet jeg hadde bestilt.
Hvilken kvalitet er batteriet på?

Batteriet er dette http://www.rezer.no/products/lithiumbatteri-116-ah-48volt

Batteriet virker foreløpig helt bra. Men har veldig lite erfaring med det da jeg begynte å bruke dette for noen dager siden. Fås i både hvitt og sort.

Det er en gummipropp for beskyttelse av lade hullet, denne gummiproppen løsnet med en gang. Jeg må finne på noe bedre for å beskytte dette mot vann og skitt.

Skal sykle en ca 35km tur i kveld, så jeg får testet batteriet litt mer da. Med mitt oppsett så regner jeg med ca 50km rekkevidde med dette batteriet.

Kjell

Kjelli

Har syklet en god uke nå. 160 km.
Batteriet holder fint på volten selv med 20amp strømtrekk. Kan måle hvis det er ønskelig?. Uansett så tilsvarer dette da kontinuerlig 2C strømtrekk fra cellene (ca 2650 mah celler, 3,65V samsung celler, 52 stk totalt, 4 sett i serie, 13 celler pr serie). Så jeg er fornøyd med pakken, da det ser ut som det er brukt bra celler i denne. Sikringen i pakken er  30 amp som er ca 3C.

Batteri http://www.ksreention.com/product/detail/41

Samsung celler for ebike http://www.samsungsdi.com/lithium-ion-battery/e-bike (ikke brennsikkert det er disse som er brukt i pakken).

Kjell

Cornelius70

Vil bare kommentere litt om kjemien i de cellene som ofte brukes i de sykkelbatteriene... :)

Ofte, så brukes Lithium Manganese Oxide (kort: LiMn), eller (som Kjell antar i sitt batteri) Lithium Nickel Manganese Cobalt (NMC). Begge disse typene er gode i sykkel-sammenheng med høy energitetthet og lav vekt - men ulempen er moderat levetid; rundt 200-500 ladesykluser, avhengig av bruk...

Skal man ha lang levetid; dvs., 2000+ ladesykluser, så må man ofre litt vekt (og litt størrelse), og velge Lithium Iron Phosphate (LiFePO4).

Jeg har selv en e-sykkel med 36V, 750W motor, og hadde i begynnelsen et 16Ah LiMn batteri, og det holdt ikke mér enn litt over 2 sesonger for meg. Jeg endte opp med å bygge meg et 20Ah batteri med LiFePO4 celler og en BMS, og det er nå på 3'dje sesong, uten tegn til kapasitetssvikt. :)

Ville bare si dét. ;)
Batteriet er jo noe av det dyrere med en e-sykkel, så det er jo kjipt å måtte kjøpe nytt relativt ofte...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Kjelli

God info. Og du har veldig rett. Når det er sagt er det en enorm forskjell på å kjøpe ett plug and play batteri med lader i skikkelig kasse mot å bygge en pakke selv.  En skal vite hva en holder på med med disse potensielle brannbombene.

Kjell.


jkirkebo

Sitat fra: Cornelius70 på søndag 24. august 2014, klokken 07:27
Vil bare kommentere litt om kjemien i de cellene som ofte brukes i de sykkelbatteriene... :)

Ofte, så brukes Lithium Manganese Oxide (kort: LiMn), eller (som Kjell antar i sitt batteri) Lithium Nickel Manganese Cobalt (NMC). Begge disse typene er gode i sykkel-sammenheng med høy energitetthet og lav vekt - men ulempen er moderat levetid; rundt 200-500 ladesykluser, avhengig av bruk...

Jeg har selv en e-sykkel med 36V, 750W motor, og hadde i begynnelsen et 16Ah LiMn batteri, og det holdt ikke mér enn litt over 2 sesonger for meg. Jeg endte opp med å bygge meg et 20Ah batteri med LiFePO4 celler og en BMS, og det er nå på 3'dje sesong, uten tegn til kapasitetssvikt. :)

Tja, jeg har en 5 år gammel Ezee Forza med 10Ah LiMn-batteri (og et 12V booster-batteri i serie, men det er ikke relevant for dette). Batteriet har blitt ladet 7-800 ganger, i snitt har nok hver syklus vært omtrent ned til 40% DOD. Sist jeg sjekket kapasiteten ved å tømme det helt (hadde glemt å lade...) fikk jeg ut ca. 9Ah (data fra Cycle Analyst). 10% kapasitetstap etter nesten 5 år kan jeg fint leve med ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cornelius70

Joda, ingen regel uten unntak. :)
DOD og hvor høyt i spenning laderen topplader batteriet har mye å si for levetid.
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

flux


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA