Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.

Startet av EV - Driver, mandag 04. august 2014, klokken 20:51

« forrige - neste »

kringon

Sitat fra: moby666 på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:54
Fått bekreftet prøvekjøring førstkommende torsdag. Gleder meg ;)

Om 2 dager altså? Hvor?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

SoulEv

Sitat fra: moby666 på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:54
Fått bekreftet prøvekjøring førstkommende torsdag. Gleder meg ;)

Lyst til å dele erfaringer med forumet når kjøringa er gjennomført?

moby666

Skal dele mine inntrykk så snart jeg har fått testet den. Har så si testet alle elbiler på markedet. Favoritter til nå er EGolf og Tesla. Skal prøve bilen i Oslo

Panduck

Dumt at dette kom etter at jeg kjøpte LEAF'en. Mulig jeg fremdeles hadde kjøpt LEAF, men denne ser spennende ut. Liker ikke "girspaken", synes det er dumt at noe så avlegs fremdeles får så stor plass i en helt ny bil. Den plassen kunne brukes til helt andre ting, eller være helt "fri", slik det er på Tesla.

Uansett, håper KIA lykkes med denne. Det sies hvordan VW egolf blir en vanskelig konkurrent for LEAF. Gitt pris og utstyr, kan nok KIA bli værre. Jeg tror nok heller alle disse bilene veldig snart blir vanskelige (umulige) konkurrenter for små bensinbiler.

moby666

Prøvekjøringen ble utsatt til tirsdag. Mekanikerne var ikke ferdig med bilen :(

kringon

:(

Bra de tar seg tid til å bli ferdige da :) Har enda ikke sett en privat test-video på youtube av denne bilen. Blir spennende å se hva man har kjøpt :D
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Sitat fra: moby666 på torsdag 21. august 2014, klokken 19:20
Prøvekjøringen ble utsatt til tirsdag. Mekanikerne var ikke ferdig med bilen :(

Kommer ikke bilen ferdig sammenskrudd fra fabrikk?  :o

nagela

Snakket med en av selgerne hos Kia Ensjø idag ( En av de som hadde vært på presentasjonen tirsdag hos Kia Norge, hadde fin "Soul Electric" skjorte  :) )
Han hadde ikke så mye nytt å komme med, men sa de senere skal kunne levere 32A Type2 til Type1 kable til ca 1700.-. Standard følger det med 10A Schuko ladekladd.
Deres "klargjøringsmekaniker" skulle på kurs 28.08, så han regnet ikke med at de hadde biler å vise frem/teste før tidligst fredag 29.08
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

moby666

#24
Da har jeg vært og kikket grundig på bilen. Testet den ikke i dag, men brukte en god time og gikk igjennom det meste.

Bilen er (som alle andre som har kommet) blå og hvit. Den så bedre ut i virkeligheten enn på bildene. Litt rart at parkeringsensorene ikke var lakkert (de er sorte). Felgene er hvite og ikke spesielt pene.

Grillen med ladeluke ser helt OK ut, og det er lys i ladeluken. Kjekt!

Interiøret er grått. Var litt redd for det skulle være for lyst, men synes gråtonen er helt OK. Det som ikke er veldig pent, er de hvite detaljene i dørene og rundt girstangen. Ser ut som "Fisher Price". Skinnsetene ser også litt plastikk ut. Kjølingen i setene funket bra. Imponert! Navi'en mangler Google Carplay :( Lyden i anlegget er helt ordinært.
Plassen i bilen er veldig god, inkludert baksete. Er du 190, så får du fint plass i baksetet. Har vært litt snakk om gulvet er hevet 6-7 cm, men dette har ingen praktisk betydning. Ihvertfall ikke hvis det er barn som sitter bak. Litt skuffende at de har tatt bort armlene med koppholdere i baksetet. Bagasjerommet er som en ordinær Soul. Det er mulig å ta ut isoporkassen for å få ende større bagasjerom, men da må det legges noen klosser i bunn, slik at det bevegelige gulv må heves 3-4 cm for å ikke komme i konflikt med varmevifta til batteriet (tåler kanskje ikke så mye vekt)

Gordon Retriever

Interessant å lese førsteinntrykk. Takk for det.

Sitat fra: moby666 på mandag 25. august 2014, klokken 14:01
Det som ikke var veldig pent, var de hvite detaljene i dørene og rundt gir stangen. Ser ut som "Fisher Price". Skinn setene ser også litt plastikk ut.

Flere detaljer ved bilen vitner vel om at den primært er laget med tanke for de markedene som syntes fargevalget i interiøret til Nissan Figaro bare var helt supert.  :)

Leo

Må si jeg ble positivt overrasket igjen. Var skeptisk første gang jeg skulle ned å se Soul i bensin utgaven, men denne bilen må bare ses. Bilder lyver!! :P Tenkte egentlig å kjøpe den i grå, da jeg var skeptisk til blå/hvit fargen, men denne blåfargen var RÅ! :) Er enig at det er snodig at parksensorene ikke er lakkerte, men er greit med noe avbrekk også, og de henter opp igjen det sorte rundt grillen. Ellers liker jeg fronten på bilen veldig godt, den ser sint/aggressiv ut, dessverre lever ikke bakenden opp til dette. Får litt samme følelse som på Rolls Royce Phantom, den ser stor og hissig ut men dette forsvinner liksom når en ser bilen bak - selv om en ikke bør sammenligne disse bilene....  ::) Ellers synes ikke jeg heller noe om felgene, de "lyser" for mye opp. Testet heller ikke bilen, selv om jeg fikk tilbudet (og angrer nå!). Avtalt prøvekjøring imorgen, og gleder meg som en unge!!

Makro

Bilen er også på plass i butikken hos Kia Ensjø i Oslo. Skal også kunne prøvekjøres fra Torsdag etter lunsj!

Hanzo

Da har jeg hatt meg en god kjøretur, og testet bagasjerom, kjøring på både landevei, by og motorvei. Jeg må si at jeg er veldig imponert og fornøyd. Bilen føles veldig stor og romslig, jeg har med meg en god del utstyr når jeg stikker ut, og Soul'en svelget alt og med god plass til mer. Bilen føles veldig sporty og kjekk, men mister litt moment når du passer 60-70. Fortsatt langt sprekere en noen bil jeg har eid, og virkelig kjapp ut i krysset eller rundkjøringer. Det er liten eller ingen støy, selv med volumet ganske langt nede hører ikke jeg noen ting når jeg raste nedover motorveien. Bilen oppleves også som behagelig og god på dårlige veier og asfalt. Satte ratt til sporty og tok meg en kjøretur i grei fart på svingete vei, og det føltes veldig artig. Varm eller kald luft blåst i ryggen var en grei ting, den funksjonen blir nok brukt mye. Med varmepumpe spyr jo bilen ut god varm luft etter første minutt også, ikke som fruen sin dieselbil som først begynner å produsere varme etter 15 minutt. Det virker som du får ekstremt mye utstyr i eksklusiv versjonen, en Golf eller i3 med samme utstyrspakke blir 50-100 tusen dyrere.

Skjermen i hovedenhenten/navi var veldig stor og god, og du har veldig bra kontroll når du rygger. Kjekt med sånne detaljer som at speilene slår seg inn når du låser, og follow me home funskjon der lyktene lyser et halv minutt eller så etter du går ut av bilen. Jeg er ganske kresen på lyd, og her ble jeg imponert over Soul'en. Til å være et helt standard anlegg uten noen form for "lydpakke" var det veldig bra, på høyde med flere av de som tar ekstra betalt for oppgradert fabrikkanlegg. Jeg har dog en avtale med Bilradiospesialisten for å se hva de kan gjøre med bilen, men for de fleste er dette mer en godt nok.

Kort oppsummert, jeg er veldig godt fornøyd med alt egentlig. De kunne spart seg for den hvite plasten rundt navi og i dørene, men det er omtrent det jeg klarer å finne av negative ting. At Kia Sørvest også har vist seg som en veldig positiv og hyggelig forhandler er også et stort pluss.

Leo

Sier meg enig med Hanzo. Som jeg skulle sagt det selv. Men er noe uenig i at den hvite plasten er en negativ ting, jeg synes det var tøft, og liker at den henter opp fargen fra speil og tak. Det hadde nok blitt mer "krasj" om interiøret var mørkt og hadde denne hvite rammen, men i og med at interiøret er lyst så er det ikke så gale :)

Skal jeg trekke frem noe negativt vil jeg si felgene; design og farge, men har en idé her som jeg tenker å prøve i photoshop... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA