Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner å hope seg opp problemer som Tesla ikke klarer å finne løsninger på...

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:24

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Opplever:
1. Fukt i lite lys bak (fra dag 1)
2. UMC-knapp åpner ikke ladeluke (fra dag 7)
3. 3G faller stadig ut (spesielt de sjeldne gangene jeg skal skru på AC med appen...)

De to første er riktignok ganske bagatellmessig, men den 3. er jo en vesentlig del av bilens funksjon.

Fukt i lykter: Jeg synes det er mildt sagt utrolig, at det ikke skal gå an å få ordnet det første. Dette burde ta en ingeniør 1 dag å fikse, eventuelt en tilfeldig person på gaten en uke å finne en 100% løsning på. Nå har det gått et halvt år minst uten at de har fått fingen ut.

Når det gjelder UMC-en så holder de vel på med en helt ny, men de må da ha tapt store summer på å bytte ut alle UMC-ene, i stedet for å kommer med en fiks på den eksisterende UMC-en. Det er neppe den store endringen som skal til.

3G-en er jeg muligens litt tidlig ute å klage på, men jeg synes uansett dette begynner å ta i overkant lang tid. Selv om det først ble antatt at problemet oppstod i firmwareoppdatering, så tyder jo ting på at det ikke stemmer og at det er problem med operatør. Jeg skal gi de en måned til på å løse dette problemet, men er det ikke løst da begynner jeg å lure på om de tar problemet seriøst. Internetten er jo en helt essensiell del av bilen, så det burde akkurat nå være førsteprioritet hos Tesla.

Noen som vet om flere ting som det er kjent at flere opplever, Tesla er klar over, men likevel har brukt mange måneder uten å komme med en fiks på?

Muffinman

Tja, dørpakninger som kryper og avdekker kanten av taktrekket, trekk/vannlekkasje trekantvindu, skader på panser, dugg i frontlykter, riper i alle sidevinduer.

Dette er bare et utvalg. Det meste har jeg hatt fra ganske tidlig, og en del oppstod før jeg rakk å kjøre bilen hjem. Innser nok at det er mye som aldri vil bli fikset.

For øvrig ble jeg fortalt av en Tesla-representant i mai 2013 at dugg i baklyktene var fikset allerede på bilene som ble levert i USA da når jeg bemerket dette på flere av demobilene. Og bilen kunne allerede da lade på Chademo...

De ordner nok opp det viktigste, men utfordringene har nok hopet seg opp i et slik tempo at de ikke rekker å ta unna. Tålmodighet er en dyd.

Torpedo Ted

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:31
Tja, dørpakninger som kryper og avdekker kanten av taktrekket, trekk/vannlekkasje trekantvindu, skader på panser, dugg i frontlykter, riper i alle sidevinduer.
Jeg opplever ingen av disse problemene og har ikke sett disse har blitt nevnt så voldsomt ofte, i denne tråden tenker jeg helst på problemer som nesten absolutt alle opplever - noe jeg tror er tilfelle med de jeg nevnte (siden jeg stadig ser folk skrive om det).

Muffinman

Vent til høst eller vinter og følg godt med frontlyktene dine da. Eller får kraftig sidevind i minusgrader, da blir det kaldt oppover venstrearmen. Og sett deg inn i bilen og sjekk alle dørpakningene over vinduer.

Alt dette er feil som Tesla direkte eller indirekte har bekreftet at alle biler har. De jobber visst med forbedrede pakninger ved trekantvinduet. Duggen i frontlyktene hevder de er normalt. Og at kanten på taktrekket kommer fram over vinduene - vel, her fikk jeg rett ut at det ikke er bedre på disse bilene. Og jeg jeg ser det fremdeles på nybiler. Man kan legge pakningen på plass, men den kryper tilbake over tid. Jeg har fått byttet begge sidevinduene foran pga riper, men de kom tilbake etter kort tid. Og nederste del av bakvinduene har dype riper i det området som går ned når dørene åpnes. Fikk beskjed om at de ikke bytter flere vinduer før de har en fiks, og det er nok også en bekreftelse på typisk feil. Og mobilen som slår inn på anlegget på alle biler fra midkonsoll eller dørkel like ved fikk jeg ingen tilbakemelding på om de hadde tenkt å gjøre noe med når jeg reklamerte på det i vinter.

Det er nok flere typiske feil på disse bilene enn de fleste er klar over. Skyldes kanskje at mange er ferske eiere enda.

Torpedo Ted

Du har kanskje rett i at dette er noe som først blir synlig i vinter.

Men i likhet med det jeg nevnte er jo disse problemene så utrolig enkle å fikse at det er smått utrolig at de ikke har fått ordnet det enda. Heldigvis ligger ikke det an til å bli noen gigangkostnad for Tesla å bytte disse småtingene, da er jeg mer bekymret for drive-unit problemene som kan bli DYRT om det skal vise seg å bli et svært utbredt problem.

sn0le

Dugg i baklykten, er ikke det bare dugg bak den gjennomsiktige delen av kromlisten som går på tvers?
Mente jeg leste her inne at det er ikke en del av lykta, men noe som ligger utenpå selve lykta.
Selvfølgelig burde det ikke være sånn, men det er i alle fall godt at det ikke er fukt inni baklykta hvis dette er tilfelle.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066


Foleson

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:50
Vent til høst eller vinter og følg godt med frontlyktene dine da. Eller får kraftig sidevind i minusgrader, da blir det kaldt oppover venstrearmen. Og sett deg inn i bilen og sjekk alle dørpakningene over vinduer.

Alt dette er feil som Tesla direkte eller indirekte har bekreftet at alle biler har. De jobber visst med forbedrede pakninger ved trekantvinduet. Duggen i frontlyktene hevder de er normalt. Og at kanten på taktrekket kommer fram over vinduene - vel, her fikk jeg rett ut at det ikke er bedre på disse bilene. Og jeg jeg ser det fremdeles på nybiler. Man kan legge pakningen på plass, men den kryper tilbake over tid.

Det er nok flere typiske feil på disse bilene enn de fleste er klar over. Skyldes kanskje at mange er ferske eiere enda.

Jepp, sidevind over Hardangerbrua opplevde jeg som en kald opplevelse fra trekantvinduet. Og i likhet med deg fikk jeg beskjed om at når det gjalt pakningene over taktrekket så måtte jeg bare legge de på plass der de hadde krøpet utenfor. Ikke noe fiks på den, ganske dårlig egentlig. Kikket på en bil med alcantara trekk, og der går trekket rundt kanten på takplaten og ser mye bedre ut enn på min med stofftrekk. Skjønner ikke at ikke de kunne lagt stofftrekket på samme måte.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Muffinman

Jeg har alcantara, samme problem...hvis pakningene får være i fred en måneds tid oppstår dette på mange steder over alle dører.

Harlex

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:24
Opplever:
1. Fukt i lite lys bak (fra dag 1)
2. UMC-knapp åpner ikke ladeluke (fra dag 7)
3. 3G faller stadig ut (spesielt de sjeldne gangene jeg skal skru på AC med appen...)

De to første er riktignok ganske bagatellmessig, men den 3. er jo en vesentlig del av bilens funksjon.

Fukt i lykter: Jeg synes det er mildt sagt utrolig, at det ikke skal gå an å få ordnet det første. Dette burde ta en ingeniør 1 dag å fikse, eventuelt en tilfeldig person på gaten en uke å finne en 100% løsning på. Nå har det gått et halvt år minst uten at de har fått fingen ut.

Når det gjelder UMC-en så holder de vel på med en helt ny, men de må da ha tapt store summer på å bytte ut alle UMC-ene, i stedet for å kommer med en fiks på den eksisterende UMC-en. Det er neppe den store endringen som skal til.

3G-en er jeg muligens litt tidlig ute å klage på, men jeg synes uansett dette begynner å ta i overkant lang tid. Selv om det først ble antatt at problemet oppstod i firmwareoppdatering, så tyder jo ting på at det ikke stemmer og at det er problem med operatør. Jeg skal gi de en måned til på å løse dette problemet, men er det ikke løst da begynner jeg å lure på om de tar problemet seriøst. Internetten er jo en helt essensiell del av bilen, så det burde akkurat nå være førsteprioritet hos Tesla.

Noen som vet om flere ting som det er kjent at flere opplever, Tesla er klar over, men likevel har brukt mange måneder uten å komme med en fiks på?
1: Vi venter alle på fiks og beskjeden er at vi skal få nye lykter til høsten alle mann... Kjent problem hos alle inkl. Tesla.
2: UMC åpner ikke ladeluken. Vi skal alle få ny ladekabel så snart den er klar. Mange av oss har allerede fått ny (gammel) ladekabel i påvente av den nye... Kjent problem hos alle inkl. Tesla.
3: 3G faller stadig ut. Kjent problem hos de aller fleste inkl. Tesla. Fix? Jeg fikk installert 5.12 under sist besøk og har gått fra ha daglige problemer til å ha ingen problemer overhode.... Vet ikke hvilken programvare du har?
Uansett... Slapp av... Det baller ikke på seg... Dette føyer seg inn i rekken av småplukk som jeg er overbevist om at Tesla kommer til å fikse på en overbevisende måte... Vil tro de jobber på spreng med problemstillingene.... Alt annet er utenkelig....
Ting tar tid... Spesielt hvis det er snakk om redesign.... Designet er en ting, så har man produksjonen og logistikken. Det var vel sikkert ikke meningen å gjøre det feil ved første forsøk tenker jeg...
Jaja... Jeg forstår at det er lett å bli utålmodig men jeg har basert på erfaring med Tesla og servicen der god tro på at de med litt tid fikser disse småproblemer.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Høgis

Har også problemer med dugg i ryggelyset. Var inne for en fix for dette i våres, men det ble en dårlig løsning. Fra å lekke litt, så ble resultatet likt som om de fjernet pakningene. Ser at listen ikke sitter skikkelig i endene (der de hvite glassene er), ved vaskingspyling er det omtrent som og se inn i vinduet på vaskemaskinen når den går, fukten tørker opp i løpet av et par dager, MEN er nok ikke ideelt når høsten/vinteren kommer. Hadde mye problemer med 3G, etter at bilen var inne på service for litt over 14 dg. siden, fikk jeg innstalert 5.12... etter dette har jeg ikke hatt problemet  :), mere spent på om de finner en god løsning på "slakke i transmisjonen". Noen snakker om forsterket/utbedret drive-unite..... vi får se, jeg får ny i starten på Sept. Dette er jo en alvorlig og dyr feil dersom garantien ikke dekker dette.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Jeg stiller meg fortsatt i det tålmodige hjørnet og håper på å bli positivt overrasket. Forhåpentligvis blir bilen i det minste i såpass stand at den kan beholdes i mange år utenom garantitiden uten å bli en tikkende bombe for privatøkonomien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA