Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa

Startet av Akob, mandag 28. juli 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

Akob

Hei! Går mot bestilling denne uka, og tenkte å høre litt med hva man burde ha med av utstyr.
Har veldig lyst på skinn og stor navi, og cruise control. Oppgradert HK anlegg også.
Jeg vil egentlig ha med mest mulig, men lakk gidder jeg ikke betale for - skal befinne meg mest inni bilen.
Standardfelgene synes jeg er kjipe, mulig de oppgraderes...

Fotgjenger og parkeringssensorer og kamera osv trenger jeg ikke...

LED
Cruise
Skinn
Navi
hurtiglading

so far...

Hva angrer dere MEST på at dere IKKE tok med på deres biler?

Klykken

#1
Stemningslys i bilen, som følger med i de øvrige interiørvalgene.
Jeg hadde et budsjett på 300, men havnet på 325. Acc kunne vært noe snedig å hatt, kanskje.

Edit- skrivefeil
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Hvis du allerede har bestemt deg for oppgradert interiør så MÅ DU IKKE FINNE PÅ å velge bort "5AT Driving Assistant Plus".

ACC (adaptiv cruise control), fartsgrenseindikator og alle sikkerhetsfunksjonene i 5AT gjør i3 til en HELT annen bil og kjørefølelsen går også over til å være noe HELT annet. Den pakken er sannsynligvis verdt det ti-dobbelte den dagen du skal selge bilen også - hvis kjøperen vet hva han ser etter ;)

Ellers er HiFI-anlegget noe av det beste fabrikkmonterte anlegget som finnes på ALLE biler - så det er også verdt pengene med god margin (lyden fra 24-bit FLAC-filer er helt himmelsk med Harman Kardon-anlegget).

Akob

Tror jeg dropper oppgradert interiør og den pakka...

Hvorfor er stemningslys så bra?

snakkis

Sitat fra: bromm på tirsdag 29. juli 2014, klokken 10:09
Hvis du allerede har bestemt deg for oppgradert interiør så MÅ DU IKKE FINNE PÅ å velge bort "5AT Driving Assistant Plus".

Jeg må si meg enig med broom.
Både for din egen del mens du har bilen, og ikke minst når du skal selge bilen.

For min egen del angrer jeg på at jeg droppet soltak.

Akob

altså hva er så SYKT viktig med den driving assistant plus? skjønner ikke. om man skal BO i kø inn i sentrum kan jeg forstå det, men for vanlig pendling på e6 og e18?

Jorgensen

Sitat fra: Akob på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:14
altså hva er så SYKT viktig med den driving assistant plus? skjønner ikke. om man skal BO i kø inn i sentrum kan jeg forstå det, men for vanlig pendling på e6 og e18?
Jeg pendler på E16 og synes det er behagelig å slippe å bruke gass/brems på det meste av turen og synes etter 7000km at ACC var et godt valg. Jeg er ikke spesielt glad i skinninteriør, da jeg synes det blir for varmt om sommeren og for kalde om vinteren så jeg valge ull (Lodge) .
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Akob


Roman

Angrer litt på at jeg ikke bestilte HK lyd anlegget, men når budsjettet overskriddes måtte jeg kutte noe. Forsåvidt godt fornøyd med utsyret jeg har valgt. Må si at ACC og Comfort Access er noe folk ikke burde droppe, dem VIRKELIG verd de kronene man må ut med!

pberg

Savner litt ACC, men siden jeg ikke likte de to interiørvariantene, og skinn ble for dyrt, så droppet jeg det, siden det ikke var verdt 27000.- ekstra. (for meg).
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

jkirkebo

Sitat fra: Akob på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:14
altså hva er så SYKT viktig med den driving assistant plus? skjønner ikke. om man skal BO i kø inn i sentrum kan jeg forstå det, men for vanlig pendling på e6 og e18?

Enig for min del, nå har jeg kjørt over 8000km i ferien og brukte cruise control kanskje i 200km. Jeg kunne sikkert brukt det i 4000km da det var lite biler på veiene, men jeg synes stort sett det er bedre å kontrollere bilen selv med gasspedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas81

Uansett hva man velger bort, for guds skyld IKKE velg bort Navi Pro. Den bittelille standardskjermen med diger plastramme rundt er grusomt stygg. Mener dette og ACC er det viktigste å ta med. Og oppgraderte felger.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Bmwi3

#12
Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 29. juli 2014, klokken 15:00
Uansett hva man velger bort, for guds skyld IKKE velg bort Navi Pro. Den bittelille standardskjermen med diger plastramme rundt er grusomt stygg. Mener dette og ACC er det viktigste å ta med. Og oppgraderte felger.

Har ikke ACC på min, har kjørt i3 med og uten dette og jeg ser fortsatt ikke noe poeng med det med min kjøring. Og det brune skinn interiøret ser ikke pent ut syns jeg. Men navi pro, og ryggekamera er jo et must. Har også nøkkelfri betjening og kunne ikke vært foruten.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Akob på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:14
altså hva er så SYKT viktig med den driving assistant plus? skjønner ikke. om man skal BO i kø inn i sentrum kan jeg forstå det, men for vanlig pendling på e6 og e18?

Enig for min del, nå har jeg kjørt over 8000km i ferien og brukte cruise control kanskje i 200km. Jeg kunne sikkert brukt det i 4000km da det var lite biler på veiene, men jeg synes stort sett det er bedre å kontrollere bilen selv med gasspedalen.

Du har vel verken i3 eller ACC, jkirkebo - så du angrer vel helst på at du droppa hele i3'en - siden du hele tiden melder deg på i i3-spesifikke diskusjoner som disse ;)

Og ja, Akob - man får CC uten 5AT. Dvs. den "gammeldagse" typen som ikke kan sammenlignes med ACC i det hele tatt, når det gjelder kjørekomfort. Det som er mest påtagende er at bilen oppfører seg mye mer "stakato" med den uten adaptiv kontroll (ikke så rart med det momentet og regenereringen som elbiler har), og det er derfor stor forskjell mellom de to utgavene - og spesielt på kupperte veier, der CC blir som en berg og dalbane sammenlignet med ACC som har en helt annen terskelstruktur for hastighetsreguleringen - den tillater mye mer sving i hastighet, samtidig som den alltid forsøker å "glide" så mye som mulig, noe som gjør den mye mer energieffektiv. Vi som har ACC har jo anledning til å teste begge deler siden vi kan slå av distance control, men den kommer jaggu fort på igjen ;) Tesla har jo f.eks noe jeg vil betegne som en "ubrukelig" CC med flere titals kW pådrag for hver km/t-knepp, så hvis jkirkebo klarte 200km med denne, så var det nok på HELT FLAT vei ;)

En annen, og stor sikkerhetsmessig, fordel, er at du alltid holder 3 sekunder avstand (default setting) til forranliggende bil (etter bare noen uker så forstår du fort at du neppe gjorde akkurat det før i tiden) - og dette vil du sette stor pris på, siden det alltid skjer fullt automatisk med ACC i alle slags hastigheter.

Så er det resten av 5AT da - det er nemlig langt fra bare ACC som er med i den pakken. Det er mange ulike systemer som er med i controlsystemet fra MobileEye - her er hva de lister opp selv:
BMW i3 – camera  only -  Driving assistance plus package
* camera adaptive cruise control (VO-ACC)
* Traffic Jam Assist (aktiv styring på motorvei kl. A)
* Pedestrians Protection (m/nødbrems) (viktig siden i3 fikk trekk for fotgjengersikkerhet i NCAP / andrehåndsverdi)
* City collision Mitigation (m/nødbrems hvis du holder på å kjøre inn i noe)
* Lane departure warning (muligheter for aktivering ved senere sw-releases, foreløpig deaktivert)
* Speed limit info (skiltlesing av fartsgrenser - ja du ser altså alltid nåværende fartsgrense i displayet)
kilde: http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/


Alt i alt er altså ikke dette bare snakk om ACC eller ikke - alle sikkerhetssystemene man får i tillegg gjør at pakken faktisk burde ha kostet mer enn den gjør.

Jeg ville heller ha gått ned ett eller to hakk på interiøret for å ha fått med 5AT (har selv Lodge, hvilket er helt nydelig og mye mere smussfritt enn man skulle tro) - det mørke skinnet egner seg faktisk dårlig til i3 siden den blir glovarm på sommeren (svære vindusflater og lite med metall som leder vekk varme), og på vinteren er det jo iskaldt i forhold til ull-stoff. Men det siste er selvfølgelig min mening ;)

Olemann


Interessant tråd. Klassisk psykologi dette. Nesten ingen som står fram med hva de angrer på at de droppet,  - som var spørsmålet - men metervis med lesning av hva folk er glad for at de valgte, altså hvor lure de var, ikke hvor dumme de var.... :)

Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA