Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor utbredt er "slakke i tranmisjonen"?

Startet av mrm, mandag 28. juli 2014, klokken 08:26

« forrige - neste »

Leif1

12800 km.
Begynnende klunkelyd. Hørte den klart og tydelig i dag.
Har delvis hatt noe jeg skjønner mindre av; en pussig vibrasjon som kommer
og går litt. Nå har det vært fredelig noen dager, men i Danmark og i godt driv var den ganske fremtredende. Kommer fra bakstillingen tror jeg, da jeg ikke merker noe i rattet. Tror ikke det er ubalanse i dekkene, da det er litt av og på med den uavhengig av hastighet.
Flere som har merket noe sånt?
Konvertitt fra S til X

BMW850

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. juli 2014, klokken 10:37
Jepp. Hos meg startet det med økende slakke fra 19K. Deretter lagerlyd i lav fart, økende i styrke med kjørelengde. Etterhvert kom summing/sirkelsaglyd ved en bestemt hastighet. Den har økt i styrke og høres nå stort sett i alle hastigheter. Elektrisk brumming i rund 60 ved svakt pådrag. Høres nå i stort sett alle hastigheter.  "Ballongfiselyden" som er normal høres nå ved svært lite pådrag fra 50-60% soc. I tillegg høres den ofte ved regen. Tannhjulshvining fra 60 og oppover i det siste. De fleste symtomene tiltar i styrke.

Det nyeste for min del er at det såvidt høres et lite dunk i svært lav fart mellom regen og pådrag. Bilen er nå bikket 34K, men fremdeles ingen "klunk".

Er ikke "dunk" og "klunk" det samme da?!  ::)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bjoris

Sitat fra: Trustno1 på mandag 28. juli 2014, klokken 19:21
Jeg hadde klunkelyden fra rundt 3000km og fikk driveunit byttet på 15000km. Har blitt mye kjøring nå i sommer, og telleren står nå på overkant av 18000km og jeg begynner å høre antydning til den igjen allerede.

Må si dette bekymrer meg litt, spesielt siden at det mer eller mindre utelukkende har vært langkjøring siden driveunit ble skiftet, og den knapt har vært akselerert maks etter skiftet.
Tesla Trondheim nevnte for meg at nye drivunits var forsterket, vet du om du fikk montert inn en forsterket utgave? Forstod det slik at de som må bytte får bruket enheter som er oppgradert med sterkere lager, men vil tro det ble byttet noen av samme type i starten før Tesla var klar over hva som var feilen?

Trustno1

Sitat fra: bjoris på tirsdag 29. juli 2014, klokken 06:18
Tesla Trondheim nevnte for meg at nye drivunits var forsterket, vet du om du fikk montert inn en forsterket utgave? Forstod det slik at de som må bytte får bruket enheter som er oppgradert med sterkere lager, men vil tro det ble byttet noen av samme type i starten før Tesla var klar over hva som var feilen?

Jeg er usikker på hvorvidt jeg fikk ny eller en oppgradert enhet, men nå er det ikke mer enn ca 14 dager siden min ble byttet, så jeg er vel neppe av de første som har fått ny drive-unit.

Nå skal det sies at det er ikke så mye lyd at det er noe problem på min enda etter den ble skiftet, men hvis det fortsetter å bli gradvis værre er det ikke lenge før jeg må skifte igjen.

cairnz

Byttet enhet for ca 10.000 km siden, ingen problemer så langt.
Elbilist

Alfa Bergen

18000 km. Ingen ulyder. Utlevert S85 i november 2013
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Zanka

#21
21000 km ingen ulyder, P85+ levert i september.
Kjører med full regen og ganske aktivt  ;)

Har også ca.6mm igjen på bakdekkene.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA