Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer - stopper opp etter kort stund

Startet av Ompakim, torsdag 24. juli 2014, klokken 20:23

« forrige - neste »

Ompakim

Heisann!

Jeg har hatt min e-golf nå i tre uker og er stort sett fornøyd, men de siste par dagene har jeg hatt problemer med å lade bilen.

Batteriet lades bare med noen få kilometer (fra 31 til 49 og 16 til 28 de to gangene jeg har testet) og stopper deretter helt opp. Jeg må manuelt gå ut og starte ladingen igjen.

Jeg lurte på om det var noen andre som hadde opplevd liknende problem, og om dere eventuelt tror det kan skyldes den sterke varmen vi opplever for tida (over 30 grader i sterk sol)?

EV - Driver

Hva med å vente med lading til utpå kvelden?  Da får  verifisert om din teori stemmer.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Ompakim

Jepp, oppdaget først i dag tidlig at den ikke hadde ladet i natt, så har ikke fått testet det enda.
Sola har nettopp gått ned og jeg har startet ladingen for ca. 30 minutter siden, så får vi se hva som skjer. :)

Elmo

#3
Hvis lading stopper fordi det er for varmt så skal vel ladekladden blinke rødt etterpå, men allikevel fungere neste gang. Bildet sakset fra side 160 i instruksjonsboka (riktignok for eUp, men kladden er den samme).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Råde

Hadde lånebil hele forrige helg (så ikke det største erfsringsgrunnlaget), med 30 på gradestokken. Ingen problemer med lading da, hverken på dagen eller gjennom natten.
e-Golf | X75D

Hyperstress

Er det bilen som stopper ladingen, eller er det sikringen som går?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

d386yv

Jeg har samme problem på min e-up. Jeg har forsøkt å isolere kilden, men opplever problemet på forskjellige ladepunkter og forskjellig utetemperatur. Lader f.eks. fast på jobb, trening og hjemme og det er helt tilfeldig hvilke som feiler på forskjellige dager. Opplevde også feilen i vinter, på våren og nå om sommeren. Det hender dog hyppigere nå om sommeren så det kan ha noe med ekstern varme å gjøre. Men en av gangene det skjedde i vinter kom jeg med såvidt hjem i eco+ modus og -10 grader og solen kan ikke ha vært oppe lenge i og med jeg kommer på jobb tidlig den hadde ikke ladet en time engang før den kuttet ut.

Da synes jeg det i så til felle er dårlig design da det er både Tesla S, Roadster, Nissan Leaf, Think, Buddy og trillinger på jobb som aldri har hatt problem. Jeg er eneste med e-up. Og hvordan skal man unngå lufttemperatur?!!? Selv sollys er nær umulig med mindre man lader inne.

Ved å resette ladekladden og prøve å lade overalt hvor jeg drar får jeg etterhvert ladet og jeg har ikke orket å ta kontakt med Møller før i går, men da var selvfølgelig verkstedet stengt, selv om åpningstidene tilsa at de skulle være åpne en time lenger enn de var. Skal kontakte de igjen, men regner med de tar minste motstands vei og bare bytter kabelen uten å finne ut av problemet. Snakket kort med selgerne og de begynte umiddelbart å skylde ladepunktet...

Frustrasjon ut.

Ompakim

#7
Sitat fra: Elmo på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:12
Hvis lading stopper fordi det er for varmt så skal vel ladekladden blinke rødt etterpå, men allikevel fungere neste gang. Bildet sakset fra side 160 i instruksjonsboka (riktignok for eUp, men kladden er den samme).

Da er det nok det som er årsaken - ladekladden blinket rødt, serru.
Men vettug nok til å lese instruksjonsbok, det er jeg ikke!  ;D

Uansett enig i at det er frustrerende å måtte prøve å beregne ladingen etter lufttemperatur..

Elmo

Sitat fra: Elmo på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:12
Hvis lading stopper fordi det er for varmt så skal vel ladekladden blinke rødt etterpå, men allikevel fungere neste gang. Bildet sakset fra side 160 i instruksjonsboka (riktignok for eUp, men kladden er den samme).
Sitat fra: Ompakim på fredag 25. juli 2014, klokken 13:42
Da er det nok det som er årsaken - ladekladden blinket rødt, serru.
Men vettug nok til å lese instruksjonsbok, det er jeg ikke!  ;D
Både på jobbens eUp og eUp'n til en kollega så vises den temp-alarm blinkingen på kladden kontant, men begge fungerer allikevel uten ladeproblem. Er vel på tide å få rapportert det til Møller før vi får ladeproblemer :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Jan-Børre Olsen

Det kan være at ladekladden merker høy temperatur i støpselet og stopper opp med ladingen? Her på jobben så blir stikkontakten grisevarmt med bare 10A lading, ja faktisk så er det kun hjemme hvor det står en hvit Elko IP44 utestikk at stikkontakten/støpselet ikke blir varmt, selv med 16A lading. Jeg har nå byttet to støpsel på jobben siden de som er blitt brukt til motorvarmer har stått der i 13 år uten noe form for vedlikehold. Kontaktflatene inni støpselet var helt sort av veistøv, irr og annet morro. Glad jeg ikke smeltet stikkontakten på originalkladden.
Nissan sin originalkladd har tempføler i stikkontakten og reduserer ladestrømmen men stopper ikke opp, hva VW har på sine ladekladder  vet jeg ikke.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

d386yv

Vel, jeg fikk til slutt kontakt med møller og det viser seg at det er 3 oppgraderinger merket for bilen min, alle på elektrosystemet. Blant annet skulle de bytte jordingskontakt og noen andre skruer så de antok at dette ville løse problemet. De skal også ta en titt på ladekabelen for sikkerhetsskyld.

Møller melder ikke fra om disse oppgraderingene før man er i kontakt med dem ang. service eller andre ting, så kanskje det er liknende kjente problemer på e-golfen til trådstarter. Verdt å spørre Møller sikkert.

Elmo

#11
Sitat fra: d386yv på fredag 25. juli 2014, klokken 17:36
Vel, jeg fikk til slutt kontakt med møller og det viser seg at det er 3 oppgraderinger merket for bilen min, alle på elektrosystemet. Blant annet skulle de bytte jordingskontakt og noen andre skruer så de antok at dette ville løse problemet. De skal også ta en titt på ladekabelen for sikkerhetsskyld.

Møller melder ikke fra om disse oppgraderingene før man er i kontakt med dem ang. service eller andre ting, så kanskje det er liknende kjente problemer på e-golfen til trådstarter. Verdt å spørre Møller sikkert.

Hvilken Møller?  Ryen innkalte jobbens bil for oppgradering.
23N3 0099 omprogrammere styreenhet og de skruene (på batteriet).

EDIT: jobbens bil = eUp, og ikke eGolf
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sinamics

Sitat fra: Elmo på fredag 25. juli 2014, klokken 21:16
Sitat fra: d386yv på fredag 25. juli 2014, klokken 17:36
Vel, jeg fikk til slutt kontakt med møller og det viser seg at det er 3 oppgraderinger merket for bilen min, alle på elektrosystemet. Blant annet skulle de bytte jordingskontakt og noen andre skruer så de antok at dette ville løse problemet. De skal også ta en titt på ladekabelen for sikkerhetsskyld.

Møller melder ikke fra om disse oppgraderingene før man er i kontakt med dem ang. service eller andre ting, så kanskje det er liknende kjente problemer på e-golfen til trådstarter. Verdt å spørre Møller sikkert.

Hvilken Møller?  Ryen innkalte jobbens bil for oppgradering.
23N3 0099 omprogrammere styreenhet og de skruene (på batteriet).

Når kjøpte dere bilene deres? Fikk min for 1 uke siden.. Vil disse oppgraderingene være aktuellt for min bil?

Råde

#13
Sitat fra: d386yv på fredag 25. juli 2014, klokken 17:36
Vel, jeg fikk til slutt kontakt med møller og det viser seg at det er 3 oppgraderinger merket for bilen min, alle på elektrosystemet. Blant annet skulle de bytte jordingskontakt og noen andre skruer så de antok at dette ville løse problemet. De skal også ta en titt på ladekabelen for sikkerhetsskyld.

Møller melder ikke fra om disse oppgraderingene før man er i kontakt med dem ang. service eller andre ting, så kanskje det er liknende kjente problemer på e-golfen til trådstarter. Verdt å spørre Møller sikkert.

Ja, hvilken møller? Min har kalt meg inn ved to anledninger helt utenom service og andre kontakter (fossilbiler). Verkstedet tjener penger på disse tilbakekallingene, så det er nok ikke noe de glemmer med vilje.
e-Golf | X75D

d386yv

Møller Ryen her og. De samme to oppgraderinger som Elmo nevnte pluss en på jordingen så vidt jeg forsto på tlf.

Og nei, Møller Ryen tjener ingen penger på slike oppgraderinger, de er dekket av garanti på bilen så det koster Møller utelukkende ekstra å gjøre det utenfor service. Hvis du har betalt for dette ville jeg bedt om pengene tilbake... (gitt at du kjøpte nybil etc.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA