Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eco-driving - mitt laveste forbruk på reiseruten...

Startet av hma, torsdag 24. juli 2014, klokken 15:33

« forrige - neste »

hma

Litt inspirert av sykkel/løpe-appen Strava setter jeg opp en litt uhøytidelig konkurranse om hvem som kjører med lavest forbruk langs de mest trafikkerte laderutene.

Vi kan kalle disse rutene for segmenter, for eksempel mellom SC-Lillehammer og SC-Dombås, mellom eRoute/TOCN- semihurtigladere (som under), eller andre ladepunkt.

Forbruket er lett å lese av, da bilen alltid viser forbruk siden siste lading. Resultatet kan gjerne dokumenteres med foto/skjermdump.

--------
Her er mitt beste segment fra i sommer:
Segment: Saltdal Turistsenter "blå kontakt", Storjord (106moh) - eRoute71 Mellomvia 13, Mo i Rana (4 moh)
http://goo.gl/maps/Gd3RB
Forbruk: 152wh/km
Distanse: 114km
Forbrukt energi: 17,3kW
Kjøretøy: S85 med originale 19" felger og Goodyear Eagle dekk. Startet med 95% SOC.
Effektiv kjøretid: Ca 1t:30min (glemte å notere tid, men bruker Google-maps sitt estimat)
Hastighet: Fartsgrense (forøvrig svært lite trafikk)
Høyeste punkt: 696moh over Saltfjellet.
Temperatur: fra 18-24 grader
Veibane/føre: Tørr
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tønsberg

Sitat fra: hma på torsdag 24. juli 2014, klokken 15:33
Litt inspirert av sykkel/løpe-appen Strava setter jeg opp en litt uhøytidelig konkurranse om hvem som kjører med lavest forbruk langs de mest trafikkerte laderutene.

Vi kan kalle disse rutene for segmenter, for eksempel mellom SC-Lillehammer og SC-Dombås, mellom eRoute/TOCN- semihurtigladere (som under), eller andre ladepunkt.

Forbruket er lett å lese av, da bilen alltid viser forbruk siden siste lading. Resultatet kan gjerne dokumenteres med foto/skjermdump.

--------
Her er mitt beste segment fra i sommer:
Segment: Saltdal Turistsenter, Storjord (106moh) - eRoute71 Mellomvia 13, Mo i Rana (4 moh)
http://goo.gl/maps/Gd3RB
Forbruk: 152wh/km
Distanse: 114km
Forbrukt energi: 17,3kW
Hastighet: Fartsgrense (forøvrig svært lite trafikk)
Høyeste punkt: 696moh over Saltfjellet.
Temperatur: fra 18-24 grader
Veibane/føre: Tørr
Artig tiltak. Effektiv kjøretid kan være greit å ha med, for sammenligning med andre.
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

cairnz

Bør kanskje spesifisere modell og dekk også? 60 med 19" vil jo ha endel lavere enn 85 med 21" :)
Elbilist

hma

@cairnz og Tønsberg: Gode innspill. Har oppdatert mitt segment med info. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Bjoris

168 kw/km, 1591 km fra STORD til SANDTORG! 19 toms, 48 psi, 85S. Kjorte Tyin-Ardal, Tindevegen, Sognefjell, Dovre, saa E6 straka vegen... utover aa ta det litt rolig i motbakkene, har vi kjort i fartsgrensene. klima paa 19g, hele veien, range mode brukt

RaBalder

P85, standard goodyear 19" 46psi, varmt, tørr vei, flere stopp og lading.
Range-mode-på, forsiktig med AC, lav-regen, "egg på pedalen" stort sett   ;) , men holdt fartsgrensene.

154 Wh/km,Oslo-R4-Gjøvik-E6-Trondheim, ca 500km

164 Wh/km, Oslo-........-E6-Bjerkvik, ca 1450km

Djur1

Jeg startet ved Nesbyen, riktignok er det nedover fra gol og til Hønefoss men kjørte ikke spesielt eco vennlig. Dekkene mine er helt rå i forhold til rsa eagle dekkene som jeg hadde i fjor. Nå er det 21 tommer med Michelin dekk. De har gradvis blitt mer og mer eco.  20 grader aircon resirk. Litt regn og varmt.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

frosken

Fornøyd med snitt på 182wh/km i fjell, daler og langs fjorder.

Oslo - Vinje SC - Haukeliseter - Odda - Skjeggedal (startpunkt for Trolltunga) - Voss - Gol SC - Oslo (Kart: https://goo.gl/maps/r1O1w)

Forbruk: 182wh/km
Distanse: 858,4km
Forbrukt energi: 155,9kW
Hastighet: Ca. fartsgrense
Høyeste punkt: Uvisst. Fra nesten 0 til over 1000moh flere ganger
Temperatur: fra 18-28 grader
Veibane/føre: Variert, for det meste tørt.
Kjøretøy: P85 med 21" Michelin Pilot Sport PS2


Amoss

Sitat fra: Djur1 på lørdag 26. juli 2014, klokken 15:27
... riktignok er det nedover fra gol og til Hønefoss men ...

Apropos ja, burde kanskje også hatt med høydeforskjellen mellom start og stopp om disse tallene skal ha noen mening?
Model S 85D

ELbilist1

I dag hadde jeg mitt laveste forbruk.
Er i Poznan i Polen og hadde bestilt Hotell, men var redd for aa ikke naa frem.
Kjorte forsiktig uten aa se noe videre foer jeg kom frem, med. 97km igjen....
Forbruk kun 144w/km
Skal sies at det er paddeflatt og ca 60 - 70km/h
S 85 org 19 Nypolert  8)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Bjørn

Dette er min beste til nå.. Riktignok bare over drøye 5 mil.. Da klarte jeg ikke å kjøre i 65km't lenger.. :P ca 2' og hakka8, ingen høydemeter.. :)

Djur1

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. juli 2014, klokken 20:00
Sitat fra: Djur1 på lørdag 26. juli 2014, klokken 15:27
... riktignok er det nedover fra gol og til Hønefoss men ...

Apropos ja, burde kanskje også hatt med høydeforskjellen mellom start og stopp om disse tallene skal ha noen mening?

Stemmer det!! er ifølge green race et dropp på ca 600 høydemeter!! Likevel sier green race at jeg også ville ha brukt 31 kWh på turen. Hadde 2 passasjerer og endel baggasje.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

noto

Høyere vekt gir faktisk lavere forbruk (mer regen) i nedoverbakke.

OddB

#13
Ved tom bil (2,2 tonn) tilsvarer 100 høydemeter 3 Typical km (190Wh/km) rekkevidde eller ca 0,6 kWh
Ved fullastet bil (2,6 tonn) øker det til 3,7 km (0,7 kWh).
Dombås ligger på 650 m og da utgjør forskjellen fra havnivå  ca 3,9-4,5 kWh, eller 2- 2,5 mil kortere/lengere rekkevidde...alt etter som.
Det betyr at jeg trengte 30 mils rekkevidde for å kjøre Dombås -Steinkjer, men vil trenge 34 mils rekkevidde for å klare returen.
Eller sagt på en annen måte, om forbruket på flat vei er 190 Wh/km vil jeg få 177 Wh/km fra Dombås til Steinkjer, og 203 Wh fra Steinkjer til Dombås.
Fra/til Trondheim blir tallene 170 Wh/km og 210 Wh/km.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

Kjører med standardekkene og 51 psi, alle tester på tørt føre, CC mye brukt, rolig med aks og coaster av og til. Alltid 2 voksne i bilen pluss litt bagasje.
Levanger - Værnes 139 Wh/km
Levanger - Steinkjer 148 Wh/km
Levanger - Namsskogan tur retur 156 Wh/km
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA