Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter i ryfylket

Startet av odahle, onsdag 23. juli 2014, klokken 13:34

« forrige - neste »

odahle

Har sjekket diverse kart (ladekameratene og ladestasjoner.no) men finner ingen ladestasjoner i ryfylket, sett bort fra Jørpeland og Sirdal. Er det noen som har kjennskap til plasser hvor en kan lade, som ikke er nevnt på kartet? Skal kjøre Sandnes-Jelsa. Vil tro den turen skal gå noenlunde ok, men hadde vært greit om jeg visste om mulige ladepunkter underveis.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

DeadLock

Hei.

Jeg var inne i Ryfylke sist helg en snartur.

Det er ingen lademuligheter etter Jørpeland.
Det er dog 2 stykk stikk-kontakter på Coop Marked Årdal, men det var ikke strøm i de. (På baksiden av bygget)

Jeg pratet også med innehaveren av bensinstasjonen i Hjelmeland, og han hadde ikke lyst til å gi strøm til elbilister.

Jeg kjørte fra Hjelmeland med 3 streker, og kom fram til Tau med 1 strek.

God tur, og husk 10 meter skjøteledning 3x2,5mm2 fra Biltema. :)

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

odahle

Det var vel dessverre det jeg så for meg. Må nesten satse på at det holder inn. Skal vel i utgangspunktet gå fint med 125km (må vel være påpasselig med AC). Eneste problemet blir vel om det skulle oppstå problemer, det er ikke akkurat flust av hus i nærheten som kan være behjelpelige.

Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Rapid

Sitat fra: DeadLock på torsdag 24. juli 2014, klokken 00:49
Jeg pratet også med innehaveren av bensinstasjonen i Hjelmeland, og han hadde ikke lyst til å gi strøm til elbilister.


Og han var heller ikke interessert om noen var villige til å betale?  ::)

DeadLock

Nei, det virket som det var selve biltypen han ikke likte.

Vel, nok om det.  Finnes mange andre flotte steder som er mer vennlige mot elbilister jeg kommer til å besøke.

Mvh,
Thomas.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

emil

Har også møtt den holdningen på bensinstasjon. Shuko kontakt lett tilgjengelig på vegg, ikke i veien for noen andre kunder. Resultatet ble at vi ikke stuntet lunsj (~200kr) på bensinstasjonen, men et annet sted etter at bilen var hentet av NAF.

Heldigvis har det kommet noen flere hurtiglademuligheter på den strekningen, så akkurat det sakteladingspunktet jeg siktet meg inn på den gangen, og bensinstasjonen i nærheten, vil aldri mer bli besøkt.

zbk

Det kommer multistandard lader på Sand i løpet av våren. Laderen var i bestilling og skulle komme rundt påsketider, så kom det an på hvor lang tid det tok med strømarbeidet.

Det finnes også Type2, 32A IT-nett på Sand pr i dag. 92km fra Tau til Sand.

Ellers vil jeg tro at de fleste husstander innover der ville vært villige til å låne deg en stikk-kontakt en stund om det er krise.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Eikesaas

Dette fikk jeg til svar når jeg sendte Mail til kommunen for en stund siden:

Hei,
Normallader
Det er allereie ein ladestasjon på Sand (normallading) – Grøn stolpe Schuko og Type 2 Mode 3. Eg trur den har 32A med max effekt på 7,36kw.

Hurtiglader
Det har tid å få på plass finansiering av hurtigladeren, men no er hurtigladeren bestilt.  Det er ikkje satt dato for opning, men vi vonar at den er på plass før sumaren neste år. 

mvh
Ronny Mehus Rugland
Økonomirådgjevar
Suldal kommune
Tlf 52 79 22 33


Fra: Helge Eikesaas
Sendt: 10. november 2014 21:42
Til: Postmottak
Emne: Ladestasjon

Hei.

Ser det er planlagt en ladestasjon for elbiler på Sand, men jeg finner ingen info om når denne skal stå ferdig.
Er det satt noen dato for når denne åpnes?

Mvh.
Helge Eikesaas

K S

Er en først kommet til Sand er det bare ca 70 km til Røldal og ny fin hurtiglader fra Grønn Kontakt, åpnet i desember.
Skulle ønske det kunne kommet noe på Hjelmeland, hvis flere er enige, gi beskjed til Grønn Kontakt! :-)

odahle

Drar opp denne igjen. Ser det ligger inne en lader på kartet både på Sand og Tau. Men finnes det andre ladeplasser "i mellom" disse plassene? Finner ingen informasjon utover dette, og hadde satt stort pris på lokalkjennskap.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

K S

#10
Sitat fra: odahle på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:57
Drar opp denne igjen. Ser det ligger inne en lader på kartet både på Sand og Tau. Men finnes det andre ladeplasser "i mellom" disse plassene? Finner ingen informasjon utover dette, og hadde satt stort pris på lokalkjennskap.

Meg bekjent er det ikke noe på Tau, er også usikker på den som er oppført på det nedlagte vaskeriet på Jørpeland.
På Sand derimot er det en 32 A Type2(må ha egen kabel som vanlig), i tillegg til 16A husholdningskontakt.
Suldal Elverk skal sette opp hurtiglader, trodde den skulle vært operativ allerede, men jeg kan undersøke.

Siste:

Hurtigladeren kan være klar om minimum 3-4 uker, det blir bra! :-)

zbk

Glimrende om hurtiglader kommer på Sand. Mange muligheter som åpner seg da. Fra Tauferja til Sand er det ca 90km, så det er vel mulig for de fleste biler om man starter med rimelig oppladet batteri.

For oss med Zoe er det verdt å merke seg at dagens 32A type2 står på IT-nett, så den hjelper ikke før den nye laderen er oppe og går.

En lader på Hjelmeland hadde vært flott (eller ett annet sted mellom Sand og Stavanger. Jørpeland hadde også vært et greit sted om man vil ta over Lauvvik-Oanes
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

odahle

Takk for informasjon. En hurtiglader på Sand vil være veldig bra, selv om jeg for det meste kjører inn fra Stavanger. En ladestasjon i mellom Hjelmeland og Tau ville vært det neste. Absolutt ingen behov for hurtiglader, 16A ville vært holdbart. Så har vi i alle fall muligheten om det skulle oppstå problemer. Jeg skal kjøre fra Tau, og 90km videre. Må innrømme jeg er litt bekymret for den lengden med e-up. Veiene er jo nokså kuperte innover, og det ville vært greit med en plass for litt påfylling om jeg skulle bli usikker. Samtidig så er Sola-Haugesund også ca. 90 km, da ink. 3x tunneler. Så det burde egentlig ikke være noe problem.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

K S

Artic Roads sier de skal opp med lader på Hjelmeland i 2016.... Men det koster 3750 i året alternativt 240 per lading....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA