Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybriddiskusjon midlertidig tråd

Startet av Rio, søndag 20. juli 2014, klokken 13:49

« forrige - neste »

sigurdi

Må bare legge til det jeg skrev i tråden:
Åpner for insentiver for Hybridbiler

Er ganske relativt og kan ikke se at andre har tatt dette opp:

Ser et stort problem med ladbare Hybrider, med lite batteri som skal brukes som ren elbil i det daglige.
Ladesykluser og tid bilen står på over 80% SOC.
(Ser Toyota ha satt 85% til Max lading på prius plugginhybriden, så 4.4 blir 3.7kWh)
Er ikke samme temperatur styring og kontroll som rene elbiler dette kan gi mer stress på batteriene på varme dager. (Ikke stort problem på en normal sommer i Norge)
Lav SOC er jo styrt av at bensinmotorer starter, så den er i boks. :-)

Dette og litt diverse batteriteknologi som brukes, vil gi avkorting på batterikapasitet lenge før ønskelig.
Teoretisk 50km kan fort bli både 40 og 30.........

Fordelen med en ren elbil er at en klarer seg fint i det daglige med å holde seg mellom 20-80%SOC og mange lader kanskje bare en eller to ganger i uka.
Dermed holder en batteriet der det liker seg best og maximerer levetiden.

Så når garantien på plugginhybridene går ut etter noen år blir plugginhybrid ren bensinbil eller til nøds hybrid, siden det er lite sansynlig eier tar selvkost på batteribytte. :-(
(Håper jeg tar feil og at samme kapasitet finnes etter 8-10 år men da blir jeg veldig overasket og leverandørene burde laget elbil istede, siden de har så gode batterier som tåler svært hyppig klattlading og vedvarende høy SOC og ofte uten temperatur kontroll)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

granskauen

Teknologisk sett er hybridbiler svært interessante mtp. systemene som skal virke sammen, men hollistisk sett mener jeg det er en dårligere løsning enn både bensin- og elbil, eller som P. Rosenquist sier: "det reneste tøv".
Når batteriet er tomt eller ikke kan levere høy nok effekt for hastigheten er bilen praktisk sett en bensinbil med dødvekt fra batteri, elmotor, inverter og lader, og når den kjører på batteri er det omvendt. Det vil si at det alltid er energitap (sett bort i fra at et stort og tungt batteri som i Tesla har mye "dødvekt" ved lav SOC) og ingen av fremdriftssytemene i en slik bil kommer noensinne 100% til nytte.

Jeg antar Toyota er verdensledende på hybridbilteknologi og at det er finansmessig fornuftig å pushe noe man er god på nå, enn å bytte spor og innrømme at det man er best på ikke er så bra likevel...

Jeg har større tro på Volvos regenerative bremsing for fossilbiler med ett lett, høy-RPM mekanisk svinghjul, enn hybridbiler. Avhengig av CVTen er kanskje kinetisk regenerativ bremsing mer energieffektivt en bensinmotor+generator+batteri. Se http://www.gizmag.com/volvo-flywheel-kers-testing/27273/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA