Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybriddiskusjon midlertidig tråd

Startet av Rio, søndag 20. juli 2014, klokken 13:49

« forrige - neste »

Rio

En hybrid er ikke bedre enn en vanlig fossilbil med mindre den er plug in OG faktisk lades hver gang. Så lenge man ikke kan ha noe krav til lading-hvis-mulig, så bør hybrid heller ikke ha noen videre fordeler, bortsett fra at de skal nettopp lade på ladeplasser.

Det er uansett kun en mellomløsning inntil batteriene blir bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Den erfaringen jeg har med Prius, Auris og Yaris hybrid er at forbruket egentlig ikke er noe lavere enn tilsvarende 100% fossilbil med mindre man utelukkende kjører bykjøring med masse kø-ståing. Vanlig bruksmønster med litt landevei og motorvei, så ender man minst like høyt som en sammenlignbar dieselbil. Ikke mye "miljø" sånn jeg ser det bortsett fra at det som kommer ut av eksosrøret på en bensinbil er litt snillere enn det som kommer fra en dieselbil..
:)

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. juli 2014, klokken 18:24
Da faller det dem nok tungt for brystet at folk elsker elbiler, at hydrogen ser ut til å falle mellom to stoler, og hybridkapittelet er noe et økende antall vil hoppe over.

Apropos ja... Snakket i dag med min gamle mor på godt over 80, og samtalen kom inn på elbiler. Selv er hun litt "fan" av Toyota, og brakte dem inn i samtalen. Jeg svarte bare "Nei, Toyota har ingen rene elbiler, de satser på hydrogen". Svaret var umiddelbart "Jamen, kan det være noe særlig miljøvennlig da?" Håper folk flest er like lite lettlurte som henne nå som hydrogenbilene kommer :)
Model S 85D

MGI

Sitat fra: Rio på søndag 20. juli 2014, klokken 13:49
En hybrid er ikke bedre enn en vanlig fossilbil med mindre den er plug in OG faktisk lades hver gang.

Hvorfor det? En hybrid lader jo seg selv. En hybrid i el-modus er like ren som en hvilken som helst elbil - uavhengig av om den er plug in eller ei.
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

Amoss

Sitat fra: MGI på mandag 21. juli 2014, klokken 12:50
Hvorfor det? En hybrid lader jo seg selv. En hybrid i el-modus er like ren som en hvilken som helst elbil - uavhengig av om den er plug in eller ei.

En hybrid i el-modus er - for lokale utslipp - like ren som en hvilken som helst elbil. Men totalt er den like ren som strømmen den kjører på. Kommer strømmen fra en fossilmotor så er den også like "ren" som denne...
Model S 85D

Leon

Sitat fra: MGI på mandag 21. juli 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Rio på søndag 20. juli 2014, klokken 13:49
En hybrid er ikke bedre enn en vanlig fossilbil med mindre den er plug in OG faktisk lades hver gang.

Hvorfor det? En hybrid lader jo seg selv. En hybrid i el-modus er like ren som en hvilken som helst elbil - uavhengig av om den er plug in eller ei.

Den største fordelen med en hybrid er at det bruker mindre drivstoff/bensin enn en tilsvarende fossilbil. Litt forenklet er det en bensinbil med forbruk som en tilsvarende dieselbil. Enda litt mindre på bykjøring, og litt mer på landeveiskjøring. DERFOR er den bedre enn en tilsvarende fossilbil, selv om den ikke er plug-in.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Epleskreller

En hybrid kan lade batteriene i nedoverbakker tilsvarende elbiler og bruke denne kraften senere.. Derfor er hybrid bedre enn kun fossil..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Rio

Sitat fra: MGI på mandag 21. juli 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Rio på søndag 20. juli 2014, klokken 13:49
En hybrid er ikke bedre enn en vanlig fossilbil med mindre den er plug in OG faktisk lades hver gang.

Hvorfor det? En hybrid lader jo seg selv. En hybrid i el-modus er like ren som en hvilken som helst elbil - uavhengig av om den er plug in eller ei.

Du skriver: "En hybrid lader jo seg selv." - vel, den lader seg selv fra bensin eller diesel. Det vil si at man har en lite effektivt mellomledd, hvor man har en lite effektiv bensinmotor, en ganske effektiv generator, en lader (maks 90%), og tap i batteriene. Det vil si at man kaster bort utrolig mye energi.

Så ja, når den er i el-modus er den ren, men det fordrer at noen faktisk gidder å lade den hver kveld (for plug in). Hvis ikke blir strømmen produsert av fossilmotoren, og det er meget lite effektivt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 21. juli 2014, klokken 12:54
Sitat fra: MGI på mandag 21. juli 2014, klokken 12:50
Hvorfor det? En hybrid lader jo seg selv. En hybrid i el-modus er like ren som en hvilken som helst elbil - uavhengig av om den er plug in eller ei.

En hybrid i el-modus er - for lokale utslipp - like ren som en hvilken som helst elbil. Men totalt er den like ren som strømmen den kjører på. Kommer strømmen fra en fossilmotor så er den også like "ren" som denne...

Faktisk enda verre, fordi den må gjennom en generator og lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Leon på mandag 21. juli 2014, klokken 13:06
Sitat fra: MGI på mandag 21. juli 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Rio på søndag 20. juli 2014, klokken 13:49
En hybrid er ikke bedre enn en vanlig fossilbil med mindre den er plug in OG faktisk lades hver gang.

Hvorfor det? En hybrid lader jo seg selv. En hybrid i el-modus er like ren som en hvilken som helst elbil - uavhengig av om den er plug in eller ei.

Den største fordelen med en hybrid er at det bruker mindre drivstoff/bensin enn en tilsvarende fossilbil. Litt forenklet er det en bensinbil med forbruk som en tilsvarende dieselbil. Enda litt mindre på bykjøring, og litt mer på landeveiskjøring. DERFOR er den bedre enn en tilsvarende fossilbil, selv om den ikke er plug-in.



Hvis du ser på det faktiske forbruket av en Toyota hybrid så er det ikke imponerende, etter det jeg husker. Og langt over det de oppgir.

De har også en masse kompleks teknologi som gjør dem dyre og vil gjøre at de får mange flere feil enn en elbil. 
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Epleskreller på mandag 21. juli 2014, klokken 14:34
En hybrid kan lade batteriene i nedoverbakker tilsvarende elbiler og bruke denne kraften senere.. Derfor er hybrid bedre enn kun fossil..

Men det er helt marginalt. Hvis man ser på hvor mye ekstra rekkevidde man får på grunn av regenerering, så er det ikke mange prosentene. Man ville trolig spart mer bensin på å skifte til dekk med mindre rullemotstand.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

Sitat fra: Rio på mandag 21. juli 2014, klokken 23:08
Sitat fra: Epleskreller på mandag 21. juli 2014, klokken 14:34
En hybrid kan lade batteriene i nedoverbakker tilsvarende elbiler og bruke denne kraften senere.. Derfor er hybrid bedre enn kun fossil..

Men det er helt marginalt. Hvis man ser på hvor mye ekstra rekkevidde man får på grunn av regenerering, så er det ikke mange prosentene. Man ville trolig spart mer bensin på å skifte til dekk med mindre rullemotstand.

Økte gjenstående batterikapasitet med 1,0 % ned Lierbakkene i dag i min Leaf, ved hjelp av regenerering, tilsvarende 0,22 kWt. På det kan jeg kjøre ca 1,5 km på flat mark i  70 km/t. Tilsvarende kunne altså også gjort med en hybridbil, for eksempel Prius.

Totalt sparer du ca 30% på en tilsvarende bensinbil. Dette tilsvarer forskjellen i forbruk mellom en bensin og en tilsvarende dieselbil. Anslår du kanskje kan spare 10% på dekk med høy og lav rullemotstand?  :-\
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 21. juli 2014, klokken 23:06
Hvis du ser på det faktiske forbruket av en Toyota hybrid så er det ikke imponerende, etter det jeg husker. Og langt over det de oppgir.

Mer enn oppgitt kanskje, men Prius er alikevel den bensinbilen med lavest reelt forbruk på spritmonitor.de. Den ligger der på 5.2L/100km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 21. juli 2014, klokken 23:04
Faktisk enda verre, fordi den må gjennom en generator og lader.

Sant nok.
Hmm... Jeg er enig med deg?  Hva er galt... ;)
Model S 85D

Ronny

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:04
Sitat fra: Rio på mandag 21. juli 2014, klokken 23:06
Hvis du ser på det faktiske forbruket av en Toyota hybrid så er det ikke imponerende, etter det jeg husker. Og langt over det de oppgir.

Mer enn oppgitt kanskje, men Prius er alikevel den bensinbilen med lavest reelt forbruk på spritmonitor.de. Den ligger der på 5.2L/100km.

En nabo sin ligger på 0,7 på langkjøring....
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA