Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panaromic Roof SunShades i Tesla Shop

Startet av iCar, søndag 20. juli 2014, klokken 07:39

« forrige - neste »

iCar

Ser at dette dukket opp på Tesla shop igår, ingen bilder foreløpig men flere fra TMC har bestilt og forventer å få den snart.

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-panoramic-roof-sunshades

bull

Noen som har fått denne og fått gjort en vurdering?

Trustno1

Jeg har tenkt på noe lignende, men med mer foring som kunne vært egnet for ekstra isolasjon på vinterstid. Kanskje det er en idee å kjøpe denne og kle den inn med noe sikkelig tekstiler.

Muffinman

Blokkerer to tredeler av varmen står det.

Synes å huske at selve soltaket blokkerer 98% av lys/varme og at det ikke var noen ulemper med soltaket i så måte. Hvis dette produktet har en nytteverdi var vel soltakets egenskaper litt oppskrytt?

bull

Jeg lurer på om den ligger helt oppi glasset eller om det er et lite mellomrom som gir en viss isolasjon vinterstid. Selv om den er syltynn så vil den kanskje skape et lite rom med stillestående luft som vil hjelpe mot kulderas.

bb

For vinterisolering fungerer høyttalermatte fra Biltema for 120 kr veldig bra:
https://www.youtube.com/watch?v=3MVp9LXv6Kw&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Om vinteren merker jeg ingenting til kulden som kommer ovenfra. Men uten isoleringen merkes det allerede ved null grader. Hvis du ser på videoen nedenfor er det kondensering på det bakre glasset som er isolert, mens det fremre glasset har ingen kondensering fordi varmen lekker ut.

Her om dagen stod jeg og snakket med en annen med Model S. Og en stund etter at sola gikk ned observerte vi at det kom kondens på mitt baktak, mens foran var kondensfri. Og på hans tak var begge delene kondensfri. Dette må være en indikasjon på at isolasjonen fungerer.

https://www.youtube.com/watch?v=FhOx0t7MCN4&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Når det gjelder sunshade til Tesla så har jeg nå brukt den til bakvinduet en stund. Og den demper ikke mye stråling. Og isolering er det nok heller lite av. Når jeg bruker den stapper jeg høyttalerplatene mellom. Sunshaden brukes i grunnen kun til å holde skumgummien på plass. Med skumgummien tror jeg isoleringen er såpass bra at jeg kommer til å få det varmt og godt for føttene mine i vinter når jeg skal sove i bilen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. august 2014, klokken 22:24
Blokkerer to tredeler av varmen står det.

Synes å huske at selve soltaket blokkerer 98% av lys/varme og at det ikke var noen ulemper med soltaket i så måte. Hvis dette produktet har en nytteverdi var vel soltakets egenskaper litt oppskrytt?

To tredeler av de 2 prosentene som slipper igjennom. Altså at det nå blir blokkert 99,333% av lys/varme, mot 98% som det er uten shades.
I hvertfall sånn jeg tenkte.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cobos

Jeg tenker hovedpoenget med denne må være når du kjører med soltaket åpent. Da kommer jo 100% gjennom og hvis man bare vil ha luft og ikke bli solbrent på toppen av hodet/nakken kan det vel være nyttig. Tviler dog på at dette er veldig etterspurt i Norge (bortsett fra 2014 sommeren da).

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 01. september 2014, klokken 07:31
Sitat fra: Muffinman på søndag 31. august 2014, klokken 22:24
Blokkerer to tredeler av varmen står det.

Synes å huske at selve soltaket blokkerer 98% av lys/varme og at det ikke var noen ulemper med soltaket i så måte. Hvis dette produktet har en nytteverdi var vel soltakets egenskaper litt oppskrytt?

To tredeler av de 2 prosentene som slipper igjennom. Altså at det nå blir blokkert 99,333% av lys/varme, mot 98% som det er uten shades.
I hvertfall sånn jeg tenkte.
Jeg også. Hvis det er sånn er jo forbedringen ubetydelig.

bull

Jeg har et ønske om at Tesla lanserer en slags hybridløsning mellom løsningen til @bb og de nevnte "sunshadesene". Aller helst noe man kunne trukket frem og tilbake etter behov. Selv om løsningen til Bjørn fungerer mtp isolasjon, så ønsker jeg noe levert av Tesla mtp utseende.

sn0le

Skulle ønske de lagde en ny versjon av den plastkassa midt i kupeen, med uttrekkbare sunshades.
Evt noe som er litt tykkere og som isolerer litt på vinteren.
Da hadde jeg kastet penger til de. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

P85D+

Sitat fra: bb på mandag 01. september 2014, klokken 00:27
For vinterisolering fungerer høyttalermatte fra Biltema for 120 kr veldig bra:
https://www.youtube.com/watch?v=3MVp9LXv6Kw&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Om vinteren merker jeg ingenting til kulden som kommer ovenfra. Men uten isoleringen merkes det allerede ved null grader. Hvis du ser på videoen nedenfor er det kondensering på det bakre glasset som er isolert, mens det fremre glasset har ingen kondensering fordi varmen lekker ut.

Her om dagen stod jeg og snakket med en annen med Model S. Og en stund etter at sola gikk ned observerte vi at det kom kondens på mitt baktak, mens foran var kondensfri. Og på hans tak var begge delene kondensfri. Dette må være en indikasjon på at isolasjonen fungerer.

https://www.youtube.com/watch?v=FhOx0t7MCN4&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Når det gjelder sunshade til Tesla så har jeg nå brukt den til bakvinduet en stund. Og den demper ikke mye stråling. Og isolering er det nok heller lite av. Når jeg bruker den stapper jeg høyttalerplatene mellom. Sunshaden brukes i grunnen kun til å holde skumgummien på plass. Med skumgummien tror jeg isoleringen er såpass bra at jeg kommer til å få det varmt og godt for føttene mine i vinter når jeg skal sove i bilen.

Har kjørt i -25 uten å ha problemer med kulderas fra taket.

Vær "forsiktig" med å isolere glasstaket. Man flytter kuldebroa inn i bilen med påfølgende flytting av duggpunkt inn i bilen. Kan da få uønskede vannansamling. Dette er elementærkunskap fra byggebransjen. 
P85D og 85D

Muffinman

Kulderaset kjenner du neppe veldig mye av hvis du ikke er vant til en bil uten panotak. Jeg kjørte 20+ mil med min uten pano, og fortsatte øyeblikkelig i en loaner med pano i 20+ mil til. Temperaturen var like over 0 grader.

Forskjellen var påfallende, og jeg opplevde kaldgufset som ubehagelig. Merket meg også at jeg måtte dra på 1-2 grader ekstra på klimaanlegget for å oppnå omtrentlig samme komfort. Overgangen fra sommer til vinter via høsten tar såpass lang tid at man neppe merker noe spesielt selv i ekstremkulde. Det skal sies at jeg opplevde mindre forskjell når jeg byttet tilbake til egen bil.

petersv

Med den sirkulasjonen av luft man ha i en bil tror jeg det er vanskelig å måle noen forskjell på biler med eller uten. Hva som oppleves er jo en helt annen sak, og høyst reelt for den enkelte.

bb

Sitat fra: TeslaSignature på mandag 01. september 2014, klokken 20:14
Har kjørt i -25 uten å ha problemer med kulderas fra taket.

Vær "forsiktig" med å isolere glasstaket. Man flytter kuldebroa inn i bilen med påfølgende flytting av duggpunkt inn i bilen. Kan da få uønskede vannansamling. Dette er elementærkunskap fra byggebransjen.
Det kommer an på hvor mye klær du pleier å ha på deg når du kjører på vinteren. Som du ser fra mine videoer satt jeg i T-skjorte mens det var -10 ~ -25°C ute. Alt dette takket være isolasjonen. Jeg klarte meg med 20°C inne.

Da jeg prøvde uten isolasjon måtte jeg ha 1-2 grader høyere for å oppnå samme komfort. Kulderaset var veldig merkbar. Det samme opplevde jeg på min forrige bil, BMW 525d E61 med panoramatak. Men den hadde et elektrisk innertak som isolerte varmen ganske bra.

Når det gjelder kondens så er ikke dette noe problem. Jeg har sjekket flere ganger under vinteren.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA