Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

PakTrakr

Startet av Lynet, tirsdag 30. desember 2008, klokken 22:13

« forrige - neste »

Lynet

Jeg ønsker å starte en ny tråd for oss som bruker PakTrakr uansett bilmerke.

Det har vært flere tråder som har diskutert kontaktproblemer, er det noen som har funnet noen løsning? Kan det også være radiostøy som forstyrrer?

Jeg fikk i dag kodene "p1" og b0" av Ken Hall, de betyr "side 1" og "byte 0" "p1" gjorde at loggen min ble lastet ned :-) Tidligere har det ofte kommet bare ett tegn når jeg har prøvd å laste den ned.

Er det noen datakyndige som kan lage ett enkelt program som gjør at man kan se alle data live på en liten PC med 8,9" skjerm?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

En liten bekymring ang. PakTrakr:

Thinken sto på verksted i 14 dager i påvente av skifting av defekt bakaksel. Det jeg observerte ved første lading etterpå bekymrer meg. De to første blokkene på alle tre rekkene komme betydelig senere opp i spenning enn de andre. De to på C-rekka brukte 2,5 time av etterladingen for å komme over 8V! Og det er jo de to selve displayet er koplet til.

Min konklusjon blir at man må lage seg en mulighet for å kople den fra når bilen skal stå parkert noen dager/uker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Paktrakr trekker opp til 15 mA fra første batteri i rekken til en remote, og 5 mA fra resten, og vil derfor desynkronisere batteripakken ved lang stillstand.

Så på dette som en så stor ulempe at jeg valgte å ikke montere egen Paktrakr.

Det kan likevel til dels kompenseres for ved å sette de sterkeste batteriene på nettop disse plassene.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#3
I installasjonsguiden for remotene (her) er det advart mot akkurat dette.
"Note: If the battery pack is to be left unattended and not recharged for an extended period (i.e. more than a week), disconnect the PakTrakr Remote's black wire from the battery 1 negative terminal to prevent battery discharge."

Ikke lett å få til det på PSA iallefall, med mindre man trekker de sorte ledningene en sving ut av kassene til feks. en bryter. Tror jeg kommer til å gjøre det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. januar 2009, klokken 22:23
Paktrakr trekker opp til 15 mA fra første batteri i rekken til en remote, og 5 mA fra resten, og vil derfor desynkronisere batteripakken ved lang stillstand.

Dette stemmer ikke med min manual, der står følgende:
Current Draw
Battery 1: 4mA (without PakTrakr Display)
9mA (with PakTrakr Display attached)
Batteries 2-6: < 1mA


Trekket blir da 1,5Ah trekk fra blokk 1 i uken, og da 3Ah på to uker. Men mine to på rekka som displayet står på var ca10Ah etter de andre på to uker.

Men etter tre fulladinger og mange herlige elektriske mil den siste uke viste loggen i dag at de som var langt etter på mandag nå bare er 30 minutter etter de beste blokkene (nye i 2007), og 5 minutter etter de blokkene  som er like gamle (originale fra 2001) (regner da fra vekslingen fra normallading til etterlading).

Er det noen som har målt det virkelige trekket? Jeg tror at både blokk 1 og 2 får samme strømtrekk ved bruk av PakTrakr 800. Mulig PakTrakr 600 trekker bare fra blokk 1??
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Nå har tre Think biler i Kristiansand fått Paktrakr montert denne helg etter en maraton innsats i en lånt bilverksted med løftebukk osv.

Vi har montert fulle pakker med strømmålere og datalogger med minnebrikker.
Monteringen gikk greit nok med noen bemerkninger:

ministøpsler låser ikke og kan lett trekkes ut.

En av/ på bryter på nøytralen ville har vært greit men det går sikkert an å ettermontere en dersom man klarer å trekke ut ledningen gjennom luken. Det kan fungere som reboot i tilfelle problemer samt spare strøm. Det ser ut som at man må stille inn batteritype og ampere "range" på nytt hver gang man koble fra.

Live data er ganske treg gjennom displayet og en midlertidig strømmåler jeg hadde koblet til ga mye raskere visninger av ampere. Think kan levere 230A ved fullgass som er begrenset etter et par sekunder til 180 eller sånt. PakTrakr viser bare 180A så det er mindre nyansert.

Hvis man trodde det var farlig å snakke eller tekste på mobil telefon mens man kjøre så er Paktrakr høyest ulovlig! Veldig morsomt likevel å kontrollere batterispenning under belastning.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Jeg har tatt ut paktrakr for litt testing.
Når jeg måler strømtrekket viser det seg at den trekker 30mA fra blokk 1 og 2 når lyset i diplayet er på. Fra +pol på blokk 1 målte jeg bare 1mA. Dette bekrefter min mistanke om at strømtrekket går fra de to første blokkene.
Skal teste videre i morgen med et nøyaktigere amperemeter.

Har forøvrig stusset over at lyset står på enkelte ganger når jeg kommer til bilen om morgenen!!
Kan det ha noe med at en alarm om vannfylling stadig går?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

#7
I morgen ble ikke før i dag  :D men bedre sent enn aldri  ;)

- en remote uten display tilkoplet trekker 0,11mA i rød ledning fra blokk 1 og ca 3,5mA  i grønn ledning fra blokk 2, det vil si ca 3,6mA fra blokk 1 og ca 3,5 mA fra blokk 2.
- display trekker ca 5 mA fra blokk 1 og 2
- lyset i display trekker ca 12 mA blokk 1 og 2
- serial logger trekker ca 5 mA blokk 1 og 2

Normal drift uten lys vil da være på ca 13,5 mA.
Men jeg har ofte sett at lyset i diplayet er på når jeg kommer til bilen, kan alarmer om vannfylling tenne lyset?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Det stemmer at PakTrakr trekker fra blokker 1 og 2.
Andre batterityper de holder på med trekker fra 1,2 og 3.

På de ene bilen har jeg montert en sikringsholder på den sorte nøytral ledning som kunne fjernes hvis bilen står lenger. Kanskje det er lettere  å koble fra displayet og spare strøm den veien. Displayet sitte fint i hullet på venstre siden av dashet uten muttere og det er veldig lett å trekke den ut og koble fra. Strømmåler og batteritype må stilles inn på nytt så det blir ikke noe hverdagssak.

Jeg tror ikke at paktrakr vil registrere en vannfyllingsmelding på displayet siden den er bare generert av datasystemet og ikke en unormal tilstand i en av de blokkene.

Takk for målingene
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#9
Sitat fra: Ken på mandag 22. juni 2009, klokken 11:43
Man kan godt følger med dårlige blokker med paktrakr også.

Man kan velge den rekke som har den svakest blokk på displayet og følge med under kjøring. Med innstilt ampere måler kan man kjøre mot 5 volt grense av den blokken uten at varseling på displayet aktiveres. I dette tilfelle må man stille inn Paktrakr på nytt til å vise ønsket parametrene. Dette går an under kjøring, men kanskje jeg vil være den første som få bot for uoppmerksomhet under kjøring!

Jeg sliter fortsatt med Paktrakr som stadig hopper ut av innstillinger og må rebootes ofte.
Jeg må kanskje finne en annen plassering av kabeler fra remotes.
... tar PakTrakr diskusjon her. (kopiert fra denne tråden)

Jeg kan konkurrere med deg om hvem som får bot først ::)  - farlig opplegg ;D

Jeg har ikke problem med at den hopper ut av innstillingene. Men jeg har festet display'et med skruene og festet lednignene med strips.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#10
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juni 2009, klokken 12:03
Paktrakkeren har helt klare fordeler med at en ser nøyaktig hvilket batteri som sliter.

Robometeret gir kun beskjed om at ene eller andre halvparten av pakken har problemer.

Fordelen med Robometer er enkel montering, enkel (eller ingen) betjening, Meget godt display, og at det ikke har noen funksjonsforstyrrelser.

En annen fordel er at batterikassene forblir omtrent urørte. Hadde inne en kasse med Paktrakr montert, og syntes synd på Ken, som skal koble dette spindelvevet av kabler sammen igjen. :D
(kopiert herfra)

Da jeg monterte PakTrakr (før Robometeret fantes) kuttet jeg lednignene i korrekt lengde og samlet dem i strømper (fra twisted pair kabel) så det er lettere å holde styr på dem under montering og neste gang kassen er ute. Se bilder.

Jeg gjorde også kablene så lange at remotene kommer ut av kassene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Jeg fortsetter diskusjonen om bug i loggen her.

Jeg hadde også dette problemet når jeg brukte USB-seriell adaptret fra Clas Ohlson.
Jeg kjøpte en bedre type av BauDemo i Malmø, dette reduserte problemet til nesten 0 :)
Dårlig kontakt mellom hver remote eller strømføler kan også være en årsak. Prøv å kjør uten strømføler en periode.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Det adapteret jeg brukte her har jeg kjøpt hos PS-data eller Komplett. Da jeg så ved første forsøk at det feilet mye så forsøkte jeg også å kjøpe et fra Clas. Det var ikke nevneverdig forskjell.

Noen (kanskje det var Boogie?) har sagt at de har samme problem med ren RS-232 seriekabel.

Skal prøve uten CurrentSensor.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Jeg har også brukt alt for mye tid men den datalogging funksjon på PakTrakr. Jeg skulle sende en logg til produsenten til å bevise en tilfeldig feil jeg sliter med. Bruker null modem kabel med 9 stifter hunn til hann seriekabel.

Det er veldig greit å ha "All Batteries" på overst linje og ampere ned. Å lese live data er veldig bra bortsett fra displayet er for lite. Jeg tror at denne konfigurasjen er mest ustabil og å koble fra strømmåler er lurt. Vi kan jo bruke Nikometer til det ;)
Man kan kjøre ned batteripakken uten fare for reversering akkurat som Robometer og med 10 ganger risiko for å krasje under lesing av data!

Takk for tips om Nikolays ledning.
Dette flyttet fra Robometer tråd.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#14
Foretar en liten opprydding og flytter et par innlegg jeg har hatt om PakTrakr i denne tråden.
Kanskje dette innlegget dermed blir litt i utakt med rekkefølgen i tråden  :-\

Sitat fra: Elmo
PakTrakr...Periodisk for mye rubbish data
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 06. august 2009, klokken 11:26
Tolker dere slik at denne funksjonaliteten i praksis ikke er brukbar under kjøring.. og det var jo synd. Hvordan er det når bilen står stille / er under lading? Fungerer det bedre da ?
Godt spørsmål.
Jeg har ES1R (serial interface med memory) på to biler. Nedlasting av dataene i ettertid gir særlig mye rubbsih - gjennomsnittlig hver 10'ende linje inneholder bitfeil. - på begge bilene.
På den ene bilen fungerer direktelogging til PC mye bedre (ca hver 100'rede linje feil), både når den står stille og kjører, mens på den andre bilen får jeg ikke til direktelogging i det hele tatt.
Samme PC, samme RS232/USB overgang (samme mann :-)  :o

--- en dag senere ---
Jeg har nå testet å kjøre litt direktelogging og litt nedlasting av lagrede data på min P106.
Det ser ut for meg som ca 1% av linjene er korrupte på direkte, og ca 3% ved nedlasting av lagrede data.
Men, formatet har mange kontrollkarakterer og den tar seg stort sett inn på neste linje så hvis bare et program tar med kaste alle linjer med feil så har man mye brukbare data. 

Selv har jeg ikke programmert siden Turbo-Pascal tiden så jeg tror ikke jeg skal gi meg ut på noen programutvikling, men det burde være veldig enkelt.

EDIT 2010-03-05
Jeg legger inn et bilde som viser problemet med rubbish-data i filene mine.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA