Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Momsfritak på elsykkel?

Startet av Mippen, fredag 18. juli 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Mippen

Det går en debatt nå om momsfritak på elsykkel. Hva syns folk om dette? Jeg er for en grønnere hverdag, men tenker også at dersom elsykler får momsfritak må også vanlige sykler få det samme. De er jo enda mer miljøvennlig enn en elsykkel.
Fremtiden er elektrisk.

Reodor

For elbil er det vel strengt talt et minimalt marked utenfor Norge. Å få igang et marked og en storskala test av hvorvidt det lar seg gjøre å elektrifisere store deler av bilparken er et viktig steg på veien mot et fossilfritt samfunn.

For elsykler gjelder vel ikke dette da de allerede er populære i andre land og det således finnes et betydelig marked for disse og teknologitesting og utvikling er ivaretatt.

Da står man igjen med argumentet om å stimulere til miljøvennlig adferd. Det kan like gjerne gjøre gjennom å skattlege uønsket adferd slik som fossilt drivstoff og la markedet ordne resten på mest mulig økonomisk vis.

I utgangspunktet er vel nesten alt forbruk miljøbelastende i ulik grad. Å skattlegge forbruk er derfor en miljøriktig skatte og avgifts politikk. Dersom man skal frita allt ikke skadelig/ mindre skadelig forbruk fra mva og andre avgifter faller fellesskapets inntektsgrunnlag langt på vei bort og skillelinjene ville være vanskelig å trekke. Elsykkel er åpenbart miljøvennlig sammenlignet med bil men dersom den erstatter buss,sykkel,gange eller å redusere transport behov blir saken en annen.

Jeg ser egentlig ingen grunn til å fjerne avgiftene på el-sykkel annet en at jeg ønsker meg en og at den ikke skal koste for mye slik at jeg kan bruke pengene på andre ting...

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tahustvedt

Energien til vanlige sykler kommer utelukkende fra matproduksjon, og kroppen har en virkningsgrad på rundt 20%, så elsykler er mer miljøvennlige enn matsykler da man slipper å anstrenge seg. Det er gjort forskning på det, men jeg finner ikke link nå.

Jeg er for midlertidig momsfritak på elsykler, sykler og komponenter for å stimulere til økt bruk av sykler fremfor biler. Nordmenn bruker bilen for å kjøre 300 m for å kjøpe avisa i dag.

Ferry

Hvis det blir momsfritak på elsykkel så kommer vi ihvertfall til å få en diskusjon på hva en elsykkel er. Hvis det er nok å montere på en liten lekemotor til 10 kr for å spare 1000-lapper i moms, så kommer det ikke til å selges en eneste sykkel uten elmotor. Det kunne blitt mange kreative tolkninger av elsykkel.

Reodor

Starter man å skulle gi avgiftsfritak for alt som er "miljøvennlig" får vi en fullstendig ødeleggende jungel av tullete regler.
Dersom el-sykler får fritak så må sykler uten batteri få fritak og da bør også joggesko og gå sko få fritak. Hva da med sko med heler? Avgiftsbelagt fordi de ikke er gode å gå i?

Hva med huset. Avgiftsfritak for varmepumpe men ikke på ekstra varme sokker og genser?

Jeg mener man bør ha mva på "allt", ekstra avgifter på uønskede varer som f.eks fossilt brennstoff osv samtidig som man må være forsiktig med avgiftsfritak fordi det uansett blir så byråkratisk, urettferdig og teknologispesifikt å trekke opp skillelinjene.

Dersom vi f.eks må redusere strømforbruk er det bedre å sette opp strømprisen slik at forbrukerne kan velge mellom genser, varmepumpe og nye vinduer og dermed få frem best mulig løsninger snarere enn at byråkrater skal fastsette ulike avgiftsatser basert på genserens isolasjonsverdi med fratrekk for ermlengde etc...

Jeg mener det er riktig med avgiftsfritak for elbil på grunn av situasjonen jeg beskrev i forrige innlegg, men allerede her viser problemene seg. Vi har fritak for ny bil med batteri men ikke på reservedels batteri. Er det mer miljøvennlig å bytte hele bilen fremfor bare batteriet?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Mippen

Jeg er for at det bør selges mer sykler og elsykler, men syns ikke å fjerne mva på elsykler er riktig vei å gå. På en bil skjønner jeg mer at de stimulerer flere til å velge et miljøvennlig alternativ, men en sykkel er uansett miljøvennlig og det blir da feil å fjerne mva på en elsykkel og ikke en vanlig sykkel. For å ikke snakke om andre typer fremkomstmiddler som segway, sparkesykkel, rulleskøyter, kano, kayak mm.
Fremtiden er elektrisk.

janstok

Hvorfor nevner du fremkomstmiddler som segway, sparkesykkel, rulleskøyter, kano, kayak?
Dette brukes i mine øyne til rekreasjon og trening, har ingenting med fremkommelighet å gjøre.
Og elsykkel er ikke i nærheten av å være lik en sykkel, de er vidt forskjellige med forskjellige bruksområder. En vanlig sykkel har en naturlig rekkevidde på 3-5 km og selv da er det bare et par prosent av landets befolkning som bruker den. En elsykkel har en naturlig rekkevidde på 2-3mil. I tilleg kan en enkelt transportere varer og unger enkelt med disse doningene. Hvis alle som har helsen i behold og to ben og som var innenfor grensen 2-3mil, samt litt bagasje, kunne vi sagt goodbye til kø, og veinettet kunne vært slik det er nå i 100år til. Selvsagt burde det vært momsfritak på elsykkel.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Hansi

Sitat fra: janstok på lørdag 19. juli 2014, klokken 10:15
Hvorfor nevner du fremkomstmiddler som segway, sparkesykkel, rulleskøyter, kano, kayak?
Dette brukes i mine øyne til rekreasjon og trening, har ingenting med fremkommelighet å gjøre.
Og elsykkel er ikke i nærheten av å være lik en sykkel, de er vidt forskjellige med forskjellige bruksområder. En vanlig sykkel har en naturlig rekkevidde på 3-5 km og selv da er det bare et par prosent av landets befolkning som bruker den. En elsykkel har en naturlig rekkevidde på 2-3mil. I tilleg kan en enkelt transportere varer og unger enkelt med disse doningene. Hvis alle som har helsen i behold og to ben og som var innenfor grensen 2-3mil, samt litt bagasje, kunne vi sagt goodbye til kø, og veinettet kunne vært slik det er nå i 100år til. Selvsagt burde det vært momsfritak på elsykkel.

Nja.. Det er vel flere og flere som har blitt avhengig av bil og kjører i kortere avstander uansett hvor mye "drahjelp" de får fra elsykkelen. Jeg syns elsykkel er kjempebra og har planer om å kjøpe selv, men jeg ville ikke syklet "innenfor grensen" 2-3 mil med den hver dag hvis det var veien jeg hadde til jobben f.eks., og sånn tror jeg vel mange tenker.. Hvis det er gang/sykkelfelt hele veien (som det stort sett ikke er?) er det muligens mulig en gang iblant (sommeren?), men langs trafikkerte veier hver dag i all slags vær, nei takk.

Vedrørende momsfritak syns jeg forsåvidt godt de kunne innført rabattordninger i noen år for å få opp konkurranseevnen til elsykkelen i Norge, men samtidig er jeg er mye enig i det Mippen skriver, hva blir det neste å innføre fritak på hvis elsykkelen får momsfritak?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Mippen

Poenget med momsfritak og avgiftsfritak på elbil var for å la den konkurrere med fossilbiler som ikke er så miljøvennlige. En elsykkel er miljøvennlig, men den er ikke like miljøvennlig som en vanlig sykkel. Den er naturligvis mer miljøvennlig enn en bil og tar mindre plass.

Hvis poenget er å fjerne mva fordi det er et fremkomstmiddel bør man også se på andre ting. En segway er også et fremkomstmiddel. Det er også kayak til jobb,  sparkesykkel, vanlig sykkel, joggesko med mer. Hvorfor skal ikke slike ting være moms fritak på siden det også er mer miljøvennlig enn en bil? Hvorfor har en elsykkel mer rett på fritak når det er mange alternativer å velge framfor bil?

Når det gjelder rekkevidde på sykkel så har jeg både elsykkel og racer. Jeg bruker elsykkelen til og fra jobb mest, men jeg har lenger rekkevidde med raceren fordi batteriet ikke går tomt. De fleste jeg treffer på veien til jobb sykler minst like langt som meg og det er 3-4 mil om dagen, og 9 av 10 sykler på hybrid eller racer. 4-5 km på vanlig sykkel er ikke langt. De fleste klarer å sykle 2-3 mil for dagen og lenger. Før syklet jeg 6-8 mil om dagen på vanlig offroadsykkel. Ofte med full oppakking.

Jeg er ikke imot at ting som er mer miljøvennlig blir belønnet, men jeg syns det er feil å belønne en elsykkel fremfor eksempelvis en vanlig sykkel fordi den har en motor. Jeg har som nevnt selv en elsykkel og den er praktisk til og fra jobb, og til å trekke med, men jeg kommer like fort fram med en vanlig sykkel og det er enda mer miljøvennlig siden den ikke må ha et batteri og motor. Får også mer trim. :)
Fremtiden er elektrisk.

tahustvedt

Det er ikke prisen på vanlig sykkel som gjør at folk ikke gidder å sykle i stedet for å kjøre bil. Det er komforten og tilgjengeligheten til bilen. Elsykkel synes folk er dyrt, men bare 20% reduksjon på prisen er sikkert ikke nok, så det må nok mer enn momsfritak til.

Folk flest har ikke prøvd elsykkel. Å prøve elsykkel er en skikkelig vekker for alle jeg har lånt min bort til, og får sikkert flere til å vurdere kjøp.

pberg

Undersøkelser fra Tyskland viser at 40% av billistene vurderer å kjøpe seg en elsykkel til pendling, men 60% av disse synes de er for dyre. Altså vil redusert mva være et godt tiltak for å få flere over på elsykkel.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Mippen

Er enig i at de burde være billigere, men syns fortsatt det er feil å redusere mva på en elsykkel når det også er mange andre miljøvennlige transportmetoder. Da burde de også slippe. Mange bor også til slik at de kunne fint ha klart seg med vanlig sykkel, men bruker i stedet bilen rett bort til butikken.

At elsykler ikke skal betale avgifter og mva tror jeg henger sammen med at folk tenker elbiler betaler ikke, så hvorfor skal ikke elsykler slippe.

Det sier seg egentlig selv også at en elsykkel er dyrere enn en vanlig sykkel. Den har tross alt en motor, batteri og elektronikk som styrer den. Elsykler har også blitt billigere og de billigste elsykkelen du kan få kjøpt i dag koster 5000kr og 8000kr. Det går derfor ikke an å si at alle elsykler er for dyre. Det er med elsykler som for andre sykler - du får de i alle prisklasser og modelle. Siden batteriteknologi og motorteknologien er dyr koster det ekstra å gå for de ekstra gode syklene. 
Fremtiden er elektrisk.

janstok

Bare en liten oppklaring her. Elsykkelen er mer energigjerrig enn elbil, buss tog, trikk. Ja, ingen fremkomstmidler kan måle seg med elsykkelen på energiforbruk, dvs mest miljøvennlig.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

hastmust

#13
Avdrag på selvangivelsen då? Om man cyklar/elcyklar till jobbet kan man få avdrag på X NOK. Då vinner både de som köper elcykel OCH de som cyklar som vanligt kanske tusen kronor. Är man då lat och köper en elcykel då blir det inte lika god vinst som för den som trampar själv, båda två har insentiv att ställa bilen och spara pengar på riktigt.

Jag håller med om att det blir lite snett att sälja elcyklar på momsavdrag när vanliga cyklar är bättre på alla vis förutom komfort. Elbilen är fortfarande ganska handikappad jämfört med fossil bil (dragrok, räckvidd) Tesla och norge är ett undantag tack vare den brutala skatten på fossibilar, då är det bara rätt att ge lite hjälp mtp avgifter

Elcykeln är en lyxvariant av cykeln och finns bara av bekvämlighet. Visst kan cyklingen ta över fler bilresor men det är inte rätt att låta vanlig cykel stå utan rabatt i det här fallet. Cykeln fungerar och har alltid fungerat mycket bra.

Vanlig cykel förbrukar faktiskt mycket mindre energi än en elcykel, tveklöst.

Ferry

Sitat fra: hastmust på tirsdag 30. september 2014, klokken 19:57
Elbilen är fortfarande ganska handikappad jämfört med fossil bil (dragrok, räckvidd) Tesla och norge är ett undantag tack vare den brutala skatten på fossibilar, då är det bara rätt att ge lite hjälp mtp avgifter

Sverige burde kopiert vårt avgiftssystem. Norge har ca. 2,5 mill biler, Sverige kanskje det dobbelte? 5 mill biler * 200 kkr i avgifter = 1000 milliarder, 1/5 oljefond. Kom ikke og klag.. I Norge er elbil subsidiert, i Sverige er alle biler subsidiert ;)

Sitat
Vanlig cykel förbrukar faktiskt mycket mindre energi än en elcykel, tveklöst.

Har du tallene? Jeg har hørt at virkningsgraden på menneskekroppen ligger på ca. 20%. Så dårlig er ikke elsykkelen uansett hvor mye tap du regner inn i lading , utlading etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA