Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Speedometeret streiker i perioder

Startet av Elmo, mandag 29. desember 2008, klokken 20:06

« forrige - neste »

Elmo

Nå har speedometeret begynt å streike periodisk på P106en min. Samme bil som en stund har hatt problem med at varsellampen for elektrisk feil lyser nå og da (ref).  Så nå har begge PSAene mine problemer >:(
Mens speedometeret er "borte" går bilen litt dårlig og hakker voldsomt en gang i blant, og jeg har på følelsen at regenereringen ikke fungerer helt normalt.
Når speedometeret fungerer oppfører også bilen seg normalt (rent bortsett fra elektrisk-feil lampen).
Jeg har sett bla. her at slitte børster ofte er årsaken til at bilen går hakkete.

Jeg sjekket børstene for bare to måneder siden - da elektrisk-feil lampen først lyste, og selvom de da fortsatt hadde en del igjen så kjøpte jeg et sett børster fra Matthew T.

Jeg sjekket børstene igjen idag. Den mest slitte hadde fremdeles 3mm igjen til streken, men siden jeg nå hadde nye liggende så byttet jeg dem. Fulgte rådet om å file av dem litt på kanten og pusset kommutatoren litt med fint smergelpapir. Jeg gjorde også "stor reset".

Nye børster hjalp ikke :(  På den første forsiktige prøveturen med nye børster var speedometert "borte" og elektrisk-feil lampen lyste. Jeg drog ikke på så mye at jeg fikk noe inntrykk av om bilen hakket eller regenererte dårlig.
Så hva kan da være årsaken til problemet ???  Får liksom inntrykk av at det kan være "bare" en løs ledning :o
Noen som vet hvordan speedometeret styres, så jeg får en idé om hvor jeg skal lete ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Speedometeret på Th!nk teller pulser fra motoren og jeg tror det er samme system på P106. Tror motorstyringen bruker samme pulsene til å begranse maks turtall (fartssperre) så det er nok der de to problemene henger sammen. Prøv å rense kontaktene på en forholdsvis tynn signalledning fra motoren. Vet ikke om det er flere kontakter underveis til speedometeret. Rens også den store, lange kontakten på computeren (ta bort 120V hovedsikring og 12V batteri først!) som sitter oppå elektronikkboksen på førersiden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#2
Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 20:18
Rens også den store, lange kontakten på computeren
Jeg sjekket kontakten, men ser ingen tegn til at den er årsaken. Bare såvidt nok skitt til å gjøre én Q-tips svart.

Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 20:18
Prøv å rense kontaktene på en forholdsvis tynn signalledning fra motoren
Temperaturen - minus 12 her :o - og mangel på garasje forhindrer med fra å lete etter denne ledningen nå.

Som sagt merker jeg også på motoren at noe mere er galt når speedometeret er "borte",
men når jeg finner og følger den ledningen er det vel sansynlig at den har felles kontakt/feste med andre vitale ledninger et sted?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#3
Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 20:18
Prøv å rense kontaktene på en forholdsvis tynn signalledning fra motoren.
Gjorde iherdig forsøk på å finne eventuelle løse ledninger eller dårlig kontakter tidligere i uka uten hell. 
Så jeg "beit i det sure eplet" og kjørte bilen bort til Enviro Nesbru på torsdag morgen. Vet ikke helt om jeg skal være mest fornøyd (med meg selv), eller missfornøyd (med verkstedet), for de fant ikke feilen de heller. 
De kom så langt at de mener feilen må ligge inni motoren, og så fraktet de den til sin mor - Enviro i Drammen. 
Så får vi se - hva de finner ut.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Elmo på søndag 11. januar 2009, klokken 20:21
... Enviro Nesbru mente feilen må ligge inni motoren, og fraktet den til Enviro i Drammen. 
Hentet bilen på Enviro i Drammen idag. De sa at de hadde sjekket elmotoren, og den er helt OK. Men de hadde oppdaget at bilen har feil program og byttet det. Litt rart det der, for dette er en Enviro-bil som jeg kjøpte våren-08 av en dame som hadde brukt Enviro til alt - alltid. Men Sigmund var skråsikker på at jeg eller "noen andre" måtte ha fiklet med programmet ???

Nok om det. Hjemveien ble en selsom opplevelse >:( 
El-feil lampa blinket (nesten i takt med musikken), speedometeret kom og gikk og i perioder ossilerte det konstant mellom 0 og faktisk hastighet. Når speedometeret er helt borte (på 0) lugger bilen, og gasspedalen er  som når ladelampa lyser (ingen sjans å komme over grønt på eco).
Jeg ringte dem og sa at dette var ikke hva jeg hadde forventet. Etter litt diskusjon med mekanikeren sa de at det dessverre hadde vært kommunikasjonssvikt mellom Drammen og Nesbru. Drammen hadde ikke fått beskjed om de opprinnelig symtomene og dermed ikke lett etter årsaken. De hadde bare fått beskjed om å sjekke motoren. Så nå er det tilbake til Drammen igjen - så får vi se.

"no vert det spanandes - fylj med i nesta bolken"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har du sjekket at kontakten til CPU'en på ladeboksen er ren og fin, og ikke minst tørr. Husk å koble ut traksjonsbatteriet og 12V batteriet først.

Fuktighet oppi denne kontakten medfører alle mulige rare feil, og hjalp nettop en som hadde fått ene pinnen på CPU'en (galvanisk) erodert vekk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#6
Ja jeg har sjekket CPU kontakten som så OK ut, og for sikkerhetsskyld renset jeg også med Q-tips. El Rayo foreslo også den tidligere i tråden.
I tillegg må vel Enviro ha vært av med den for å sjekke og skifte programmet?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

turbokai

Hei
Jeg har sendt deg en pm. Sjekk meldigsboksen din.
Kai
106 1999 42000km Rød Asker

Elmo



Jeg har ikke mottatt noen PM, hvis det var meg du sendte til.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#9
Igår ringte Enviro i Drammen og fortalte at de hadde funnet ut at det var gasspedalen som skapte problemet og byttet ut hele enheten.

Jeg hentet bilen idag og ganske riktig, elfeil-lampen lvar slukket, speedometeret fungerte upåklagelig og bilen gikk uten rykking ........... 5 kilometer. 
Idet jeg skulle ut på motorveien var problemet tilbake. Speedometeret streiket og el-feil lyste til og fra helt i takt. Men så ble det bra igjen til bunnen av Lierbakkene. Oppover Lierbakkene var feilen konstant så jeg snudde på Liertoppen og kjørte ned igjen. Tenkte at hvis feilen er konstant må det være lettere å finne den.
Men akk nei. Midt nede i bakkene ble speedometeret OK igjen, mens el-feil nå lyste konstant igjen. Og slik var det helt frem til Enviro.
Ny lodder, nye gevinster.  What's next ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#10
Hentet bilen hos Enviro på tirsdag.
De hadde testet og feilsøkt i "benk" uten å finne ut noe mere, så deretter hadde de byttet hele elektronikk-enheten med en fra en annen bil og da ble feilen borte.

De var ikke helt enige med seg selv om de deretter reparerte min enhet eller om jeg nå har bytte enheten, så jeg fikk aldri noe svar på hva som egentlig var årsaken.
Regningen har jeg heller ikke fått enda.

Elfeil lampen kom tilbake etter et par mil, men resten er fremdeles OK etter 20 mil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ilmarw

Godt å høre at du er tilbake på veien!

ilmar
Polestar i bestilling

Elmo

Regningen endte på 5000,- for "deler" og 2400,- i arbeid, begge ex. MVA.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#13
Nå er det jammen #¤@£¤$%& meg på gang igjen (excuse my French). Samme bil - P106.

I ettermiddag da jeg startet opp fra jobben ville ikke den grønne "forover" lampen slukke etter at jeg begynnte å kjøre. Først da jeg kom ut på motorveien slo det meg at speedometeret stod konstant på 0. Bilen gikk ellers ganske normalt. Sperret kanskje litt tidligere enn normalt (65-70km/t ?) og regenererte kanskje litt mindre enn normalt (vanskelig å være sikker - uten speedometer).

Etter en liten stopp i Sandvika fungerte (slukket) forover lampen som normalt igjen, men nå hadde jeg lugge problemene og jo-jo speedometer (slik som er beskrevet tidlig i denne tråden) et par ganger på hjemveien.

Vel hjemme så gjorde jeg stor reset og satte på lading.
Turen til jobben imorgen blir spennende.

Er det ingen andre som har opplevd dette ??? ???

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#14
Nei gitt. Same shit idag. Grønn lampe konstant, og ikke speedometer  >:(
Etter ca en mil slukket den grønne lampa og speedometeret kom, men så fikk jeg igjen yo-yo speedometer en gang iblandt. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA