Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønn" på lading!

Startet av acedynamite, søndag 13. juli 2014, klokken 11:14

« forrige - neste »

arthur

Hvorfor skal man ikke lade opp batteriene fullt når man setter fra seg bilen før f.eks en tre ukers ferie? Gjelder dette både sommer og vinter?

Har nettopp fått levert en ny Miev og hverken forhandler eller noen brosjyrer eller manualer sier noe om dette.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tomrh

Sitat fra: arthur på torsdag 24. juli 2014, klokken 21:26
Hvorfor skal man ikke lade opp batteriene fullt når man setter fra seg bilen før f.eks en tre ukers ferie? Gjelder dette både sommer og vinter?
Se http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

"Li-ion does not need to be fully charged, as is the case with lead acid, nor is it desirable to do so. In fact, it is better not to fully charge, because high voltages stresses the battery. Choosing a lower voltage threshold, or eliminating the saturation charge altogether, prolongs battery life but this reduces the runtime. ... Avoiding full charge has benefits, and some manufacturers set the charge threshold lower on purpose to prolong battery life. "

Mitsubishi setter 100% = 3,95V pr celle og har dermed beskyttet batteriet endel allerede. GS Yuasa, som produserer batteriet, har fabrikktestet ved å toppe det til 4,1V pr. celle og lade det ut igjen til 2,75V pr. celle. Etter 1500 ladesykluser ved 25 grader C var kapasiteten nede på 81%. Hvis man kjører 100 km pr syklus, blir dette teoretisk 150.000 km kjørelengde. For hver tidels volt man går ned på topplading, dobles levetiden. Dvs. lading til 4,0V skal teoretisk gi 3000 sykluser (~300.000 km) og lading til 3,9V gir 6000 sykluser (~600.000 km). I tillegg kommer svekkelse pga. aldring av batteriet som selvfølgelig ikke dekkes av fabrikktesten, og aldringsprosessen går saktere jo mindre oppladet batteriet er. Aldringsprosessen går saktere i kaldt vær. Men selv om man alltid topplader til 100% vil batteriet uansett vare mange hundre tusen kilometer. Likevel - når man kjenner til batterifakta om lithiumbatterier - så vil man jo ta vare på batteriet som best man kan.  :)

(Ang referanser: Alt dette er dokumentert i andre tråder, gidder ikke lete opp alt nå).

Sitat fra: arthur på torsdag 24. juli 2014, klokken 21:26
Har nettopp fått levert en ny Miev og hverken forhandler eller noen brosjyrer eller manualer sier noe om dette.
Gratulerer med ny i-MiEV! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sn0le

Har begynt å lade til 70% til vanlig etter at jeg lærte litt om Lithium-Ion batterier.
Kort fortalt så er det en parasittisk prosess i batteriet som minsker batteriets evne til å holde på energi.
Jo høyere celle-spenning, jo mere aktiv er denne prosessen.
For langtidslagring er vel 50% anbefalt?
Men om bilen ikke er plugget i så må man ta høyde for litt selvutlading, og sørge for at batteriet ikke tappes for lavt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

tomrh

Sitat fra: sn0le på torsdag 24. juli 2014, klokken 23:56
Men om bilen ikke er plugget i så må man ta høyde for litt selvutlading, og sørge for at batteriet ikke tappes for lavt.
Nja, er vel ikke helt riktig?
Fra lenka mi over: "To minimize stress, keep the lithium-ion battery at the 4.20V/cell peak voltage as short a time as possible. Once the charge is terminated, the battery voltage begins to drop, and this eases the voltage stress. Over time, the open-circuit voltage will settle to between 3.60 and 3.90V/cell."
Altså, om man forlater bilen med 50%, har man "alltid" 50%. Forlater man den med 100%, synker spenningen sakte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på fredag 25. juli 2014, klokken 08:19
Sitat fra: sn0le på torsdag 24. juli 2014, klokken 23:56
Men om bilen ikke er plugget i så må man ta høyde for litt selvutlading, og sørge for at batteriet ikke tappes for lavt.
Nja, er vel ikke helt riktig?
Fra lenka mi over: "To minimize stress, keep the lithium-ion battery at the 4.20V/cell peak voltage as short a time as possible. Once the charge is terminated, the battery voltage begins to drop, and this eases the voltage stress. Over time, the open-circuit voltage will settle to between 3.60 and 3.90V/cell."
Altså, om man forlater bilen med 50%, har man "alltid" 50%. Forlater man den med 100%, synker spenningen sakte.
Dette gjelder kun om bilen ikke bruker noe strøm når den er av. Stort sett alle moderne biler bruker litt strøm når de er av. I hvert fall de som kan styres via app, o.l.

Uansett hvilken bil man har bør man ikke parkere bilen med 1% lading og så dra på jordomseiling i et år. Man risikerer at batteriet er ødelagt når man kommer tilbake, da det har ladet seg helt ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Takk til tomrh for nok et godt og konstruktivt innlegg! Som jeg forstår det behøver jeg da egentlig ikke være så veldig nervøs for dette hva angår min Miev siden produsenten har tatt høyde for det hele. Ved lengre fravær så er det bare å la være å lade bilen rett før den settes bort for noen uker, og det er jo ganske enkelt, å la være å gjøre noe mener jeg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

sn0le

@tomrh:
Batteriene har litt selvutlading, men tenkte mest på at bilen tapper litt strøm underveis.
YouTube-Bjørn tapte vel rundt 20% om jeg ikke husker feil, på 27 dager.
Vi har vel alle lest om han som kjøpte en Roadster der batteriet var blitt dyputladet og ødelagt under transport.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

elektrolux

Sitat fra: sn0le på fredag 25. juli 2014, klokken 11:43
Vi har vel alle lest om han som kjøpte en Roadster der batteriet var blitt dyputladet og ødelagt under transport.

Nei, men skulle gjerne gjort det. Link?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: sn0le på fredag 25. juli 2014, klokken 11:43
@tomrh:
Batteriene har litt selvutlading, men tenkte mest på at bilen tapper litt strøm underveis.
YouTube-Bjørn tapte vel rundt 20% om jeg ikke husker feil, på 27 dager.
Vi har vel alle lest om han som kjøpte en Roadster der batteriet var blitt dyputladet og ødelagt under transport.
For trillinger er dette et ikke-problem siden bilen omtrent ikke bruker strøm når den er parkert. Det mikroskopiske som brukes, trekkes av 12V batteriet. For Teslas modeller kan slik vampire drain være betydelig, som du påpeker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emil


elektrolux

Ikke helt ulikt Think City kjøpet mitt fra Holland. Går nå mot rettsak i Holland om ikke selger benytter seg av siste muighet til å tilbakebetale kjøpesum innen slutten av denne måneden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

acedynamite

Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:46
- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er.

Er det mulig å sette opp bilen til å lade 80% så lenge jeg ikke har Carwings?

2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

emil

Sitat fra: acedynamite på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:55
Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:46
- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er.
Er det mulig å sette opp bilen til å lade 80% så lenge jeg ikke har Carwings?

Ja. Gjøres via touchskjermen. Trykk på den blå e-knappen nede til høyre ved skjermen og velg charging-timer.

Velg en av timerene og sett start og sluttid til 00:00, ladenivå til 80% og de dagene den skal gjelder for. Da vil bilen starte lading med en gang du setter inn ladekontakten og stoppe når ladingen når 80%

acedynamite

Sitat fra: emil på tirsdag 29. juli 2014, klokken 12:06
Sitat fra: acedynamite på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:55
Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:46
- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er.
Er det mulig å sette opp bilen til å lade 80% så lenge jeg ikke har Carwings?

Ja. Gjøres via touchskjermen. Trykk på den blå e-knappen nede til høyre ved skjermen og velg charging-timer.

Velg en av timerene og sett start og sluttid til 00:00, ladenivå til 80% og de dagene den skal gjelder for. Da vil bilen starte lading med en gang du setter inn ladekontakten og stoppe når ladingen når 80%

Jøss! Den teknologien altså! Hadde jeg fått med instruksjonsbok, så hadde nok det vert en del lettere å forstå ting. Den måtte kjøpes i tillegg (!)
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Kent

Sitat fra: acedynamite på tirsdag 29. juli 2014, klokken 13:36
Sitat fra: emil på tirsdag 29. juli 2014, klokken 12:06
Sitat fra: acedynamite på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:55
Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:46
- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er.
Er det mulig å sette opp bilen til å lade 80% så lenge jeg ikke har Carwings?

Ja. Gjøres via touchskjermen. Trykk på den blå e-knappen nede til høyre ved skjermen og velg charging-timer.

Velg en av timerene og sett start og sluttid til 00:00, ladenivå til 80% og de dagene den skal gjelder for. Da vil bilen starte lading med en gang du setter inn ladekontakten og stoppe når ladingen når 80%

Jøss! Den teknologien altså! Hadde jeg fått med instruksjonsbok, så hadde nok det vert en del lettere å forstå ting. Den måtte kjøpes i tillegg (!)

Du kan laste ned håndboka til en av de andre trillingene, burde være for det meste lik.

http://www.elbil.no/wiki/IMiEV:Instruksjonsbok
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA