Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

Håvard

Her om da'n lyste indikatorlampen for feil på 12 V i min bil, og jeg freste oppom Mathisen Auto på Kokstad i Bergen for å bestille time. På timebestillingen droppes opplysningen at de hverken har folk eller utstyr til å ta service på Think... I det heletatt hadde det vært veldig stille siden de returnerte bilene de hadde. På meg virket det som han regnet sammarbeidet som et avsluttet kapittel...  ??? Arti... for meg... på feil side av fjellet... Bilen er da på toppen av det hele kjøpt direkte via Think, men ble utlevert fra Mathisen Auto før jul. Ikke vet jeg om det er flere 2008 modeller i Bergen heller... Om det er - gi en lyd!!

Er det noen som vet hvor lenge det kan kjøres med den feilmeldingen? Den lyser ikke konstant forresten, men kommer og går litt.
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

HHF

#76
Vedr vasking av de nye Thinken i vaskemaskin, spurte jeg Sjur hos Think om dette i går når jeg hentet mine sommehjul og han sa at dette var helt greit. De gjorde alltid dette selv hos Think og det var ikke noen betenkeligheter der. Selvfølgelig må man ta av antennen.


Til Håvard - ring Automotive i Oslo og hør med dem. Jeg tror det er det mest operative og kunnskapsrike verkstedet for Think du kan finne pt. Så lenge ikke fabrikken er helt "oppe og kjøre", viser også Think dit ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Håvard

#77
Sitat
Til Håvard - ring Automotive i Oslo og hør med dem. Jeg tror det er det mest operative og kunnskapsrike verkstedet for Think du kan finne pt. Så lenge ikke fabrikken er helt "oppe og kjøre", viser også Think dit ...

Jeg fikk heldigvis svar fra Vegard Hansen - ettermarkedssjef hos Think her om dagen. De har kjørt en diagnosesjekk via Mindbox og sannsynligvis funnet feilen. CPU, PCU, PPT eller hva f... det nå heter må sannsynligvis byttes. Del er forhåpentligvis på vei over fjellet :)
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

El rayo

Sitat fra: Håvard på mandag 27. april 2009, klokken 12:26
De har kjørt en diagnosesjekk via Mindbox og sannsynligvis funnet feilen. CPU, PCU, PPT eller hva det nå heter må sannsynligvis byttes. Del er forhåpentligvis på vei over fjellet :)
Mindbox'en gjør nytte for seg! Noen som vet om andre bilmerker som det kan fjærn-feilsøkes på? Ikke jeg heller.

Boksen kalles PCU - PowerControlUnit.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

corvette

PCU ble byttet på min også, tydeligvis en Achilleshæl

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Håvard

Sitat fra: Håvard på mandag 27. april 2009, klokken 12:26
Sitat
Til Håvard - ring Automotive i Oslo og hør med dem. Jeg tror det er det mest operative og kunnskapsrike verkstedet for Think du kan finne pt. Så lenge ikke fabrikken er helt "oppe og kjøre", viser også Think dit ...

Jeg fikk heldigvis svar fra Vegard Hansen - ettermarkedssjef hos Think her om dagen. De har kjørt en diagnosesjekk via Mindbox og sannsynligvis funnet feilen. CPU, PCU, PPT eller hva f... det nå heter må sannsynligvis byttes. Del er forhåpentligvis på vei over fjellet :)

I dag tippet den 10000 km. Jeg har hatt min siden julen 08, MEN - det har ikke vært problemfritt. Som nevnt; første indikasjon på feil dukket opp så tidlig som i april. Ladelyset for 12 V. Etter en sjekk hos Mathisen Auto på Kokstad, konkluderte Think med at PCU måtte byttes, men at jeg kunne kjøre med lyset fram til at enheten skulle byttes. Etter langt om lenge ble denne byttet. Og bilen nektet å starte... Enheten var nemlig ikke programmert mot startsperren i nøklene... Mathisen sin ivrige mekaniker fikk etter litt nattarbeid fixet det problemet - men... feilmeldingen var fortsatt tilstede + en ny... feil temp på batteriene. Think foretok en fjerndiagnose og konkluderte at feilen var feil... dvs... sannsynligvis ikke feil i det heletatt. Jeg kjørte videre... men for snart to mnd siden fikk jeg "power limit" - og etter lang avkjøling og oppstart igjen kubbet bilen totalt. Jeg testet "Assist"-knappen i bilen, men ingen hjemme... Bilen ble så fraktet opp til Mathisen igjen - og der ble den stående - lenge... Til ny PCU dukket opp. Og ny indikasjon på temp feil... Enden på visa var at mekanikeren skiftet en bitteliten temp-sensor - og viola! Bilen går - uten feilmeldinger. Må si det var en lang vei gitt...

Oppi alt det her har jeg oppfattet det slik at Mathisen strengt talt ikke vil ha noe med Think å gjøre. De har ingen formell avtale med Think - og de har heller ingen teknikere som har fått opplæring på bilene - og det har vært veldig vanskelig å få fatt i folk hos Think som kan hjelpe. Det jeg nå sitter å lurer på er hva planer har Think egentlig for å opprette et serviceapparat i Norge? Utenom Oslo altså?
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

HHF

Tempfølere er åpenbart også noe som må kunne kalles en svakhet på disse bilene, for jeg har også måttet bytte dette. La vel inn saken om dette bare på det andre forumet dog ...

Det hadde jo vært fint å hørt hva Think tenker om service fremover ja. Så langt har min erfaring vært at R&S i Sandvika har en mekaniker i dag som kan Think rimelig godt. Han får så hjelp fra Think sine folk fra Aurskog når noe helt spesielt skjer. Derfor blir det noen ganger utført service hos R&S som heller ikke de selv kan ta, men Think har til nå gjerne ville ha bilen til Aurskog også, forstår jeg. Min har ihvertfall vært der oppe en tur eller to.

Fremtiden er det alltid vanskelig å si noe om, men om Think skal ha en sjanse for å selge noe på dette markedet, må de nok også på et vis kunne garantere at bilene kan fikses innenfor rimelig tid. Der har de nok en jobb å gjøre etterhvert som Aurskog ikke lengre blir adressen, men Finland ...

Hilsen en som snart runder 11.000 km. Tør nesten ikke skrive det, men de siste månedene har bilen ikke hikket i det hele tatt bortsett fra at varmeenheten måtte byttes - driftsstans har det ikke vært på en god stund .... :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Kan ikke noen av dere heldige ny-Think eiere få inn litt info om bilene deres på ElbilWiki da ???

Her har jeg startet for dere  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Ny-Think
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elox

Har nå hatt Thinken i over 1 år og må si meg godt fornøyd, har passert 22000 km. Varmeelementet måtte byttes tidligere i høst, R&S i Sandvika var overrasket over at denne hadde holdt så lenge da jeg var en av de første som fikk Think i november -08. I tillegg så har bilen i dag vært inne å byttet bremseklosser og skiver (lite brukt, rustet og begynte å lage mange lyder) Dette gikk på garantien og R&S gjorde jobben mens jeg ventet, de brukte 1 time så var bilen klar!  :D
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

Joakim Sveli

Har nå hatt bilen i 13 mnd og kjørt 32 000km.

Har i den tiden bytte PCU 2 ganger (den andre gangen var det egentlig ikke noe feil på den) og har byttet bakluke. Har ikke hatt noe problem med varmeapparatet.

Jeg har derimot hatt en feil som viste seg i at bilen ikke ville lade. Bilen indikerte med ett, grønt lys på dashbordet når strømmen ble tilkoblet, men klikket og syngingen som kommer ved ladestart kom aldri. Noen ganger kunne jeg stå og ta ladekabelen ut og inn av bilden en 10-15 ganger og så få respons, andre ganger virket det ikke i det hele tatt. Feilenvar ikke konstant, men gjerne etter lengre turer. Ved et par anledninger sendte jeg den til Automotive hvor de fikk lade helt greit.

Etter en del feilsøk og feilanalyse med mistanker om at batteriet hadde havarert, så fant Think endelig ut at de måtte bytte et komponent på toppen av batteriet, som angivelig styrer strømmen inn i de ulike delene av batteriet.

Det tok over en måned ut og inn på verksted å finne ut dette. Heldigvis hadde jeg forsikring som dekket leiebil (IF) og leide nyThink fra MoveAbout.no. Think tok til sist skikkelig tak i feilen, lånte meg bil, kjørte full service og byttet slitedeler og testet bilen skikkelig før retur. Bilen fungerer jo nå som ny
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Studleif

Opplevde den samme ladeproblematikken som du beskriver på en tur til Tønsberg. Bilen ble tauet til RS Sandvika som ikke hadde hørt noe tilsvarende og sa det antagelig var en softwaresak da jeg hadde en "gammel" software.

Min ville selvfølgelig også lade igjen da RS prøvde. Typisk! Så ble det selvfølgelig 500 kr til NAF

froland

#86
Hei elbilvenner. Det tok lang tid for at jeg oppdaget at det nye forumet var blitt gammelt igjen, så derfor har jeg vært borte. Jeg har kjørt 24300km på den nye Thinken  nå. Jeg har en feil  på den, det er sannsynlig startsperra som surrer. jeg må vri på nøkkelen i hvertfall 100 ganger før den starter. Men starter gjør den....foreløpig. Men her er det ikke noe service så jeg venter med det, gidder ikke sende den til Sandvika. Og begge bremseklossene fremme er utslitt, det skal de ta garantien. Ellers så er denne bilen en meget positiv opplevelse. Kona kjører en gammel Think og jeg den nye som seg hør og bør  Så her er vi helt elektriske. Og i tillegg har jeg kjøpt en pelletsovn fra Bionordic, den er bare fantastisk. Så skal dere bytte eller sette inn nye varmekilder er denne ovnen et must. Beste hilsener fra Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Velkommen tilbake Froland

Der var noen som datt av da det nye forumet kom. Heldigvis er det nå historie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: froland på tirsdag 09. februar 2010, klokken 13:48
Og i tillegg har jeg kjøpt en pelletsovn fra Bionordic, den er bare fantastisk. Så skal dere bytte eller sette inn nye varmekilder er denne ovnen et must. Beste hilsener fra Froland
Gratulerer :)

Jeg har fyrt med biobrensel i snart 10 år nå, så det er like før jeg begynner å tilby klimakvoter 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: bosonic på onsdag 06. januar 2010, klokken 12:48
Tips og oppfordring til alle forumbrukere:

Men håpet mitt er allikevel at vi prøver i størst mulig grad å holde oss til det opprinnelige temaet.

Jeg vil også oppfordre oss alle til å poste innlegg i tråder som er relevante før en lager nye tema.

;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA