Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arendal - Oslo (og tilbake)

Startet av emil, fredag 11. juli 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

emil

Mens vi venter på Ishavsveien og noen andre hurtigladere langs E18 nordover fra Arendal måtte jeg prøve siden det nå er ferie. Følgende fungerte greit i min bil med ca 10% tap i batteriet. To personer med bagasje, girvelger i ECO, CC på fartsgrensen eller 80km/t der fartsgrensen var høyere og det var flere felt i samme retning. Sørlandporten-Brokelandsheia ble kjørt over gamle E18 begge veier. Det gjennomsnittlige forbruket for hele turen lå på ca 1.35kWh pr mil

To timer saktelading rundt Porsgrunn i tillegg til 30 minutter hurtiglading i Tønsberg gjør at man kommer seg greit til Oslo (vest) så lenge du ikke skal veldig langt opp i Holmenkollåsen...

Tilsvarende også tilbake, 30min på hurtiglader i Tønsberg, 1t på Skjellsvik (Porsgrunn) og 1t på Brokelandsheia. (kjørte riktignok via Oslofjordtunellen og Moss-Horten siden vi skulle ha et stopp i Drøbak uten lading.)

Det jeg derimot ser er at jeg hadde fått ekstrem rekkeviddeangst hvis jeg ikke hadde kjent godt til bilen (etter 20.000km) og hatt LeafSpyPro til å si nøyaktig gjenværende kapasitet. Hadde f.eks aldri kjørt ut på E18 fra Horten mot Tønsberg etter at jeg hadde fått føste low battery warning hvis jeg ikke var trygg på forbruket på motorvei og strekning vs gjennværende kapasitet på batteriet.

Hurtigladerene er jo et kapittel for seg selv, med forskjellige betalingsmåter osv i tillegg til ekstremt varierende oppetid. Tønsbergladeren er vel femte hurtigladeren jeg bruker av forskjellige typer, og den viser også ca 10% mer SOC enn LeafSpy der LeafSpy sine målinger virker mest realistiske. Middagen på Cinderella på Brokelandsheia spiste i tillegg opp hele fortjenesten vs bensinbil på hjemveien, men jeg putter heller mat i magen enn bensin på tanken.

Kunne sikkert redusert ladetid noe ved å kjøre enda saktere, men da kunne jeg likegodt tatt buss eller tog eller blitt hjemme.

Ellers har jeg etter et snart et år som elbilist med 20.000 kjørte km blitt enda noen erfaringer rikere, og jeg ble ikke helt skremt fra å kjøre turen flere ganger (sommerstid, glem vinteren).

VanillaBean

iMiev siden september 2013.


svingen

nå er det semi hurtiglader i skien så da blir vel turen enda enklere :)
kom opp i går.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

NoWaX

Hei,

Jeg kom meg akkuratt til Larvik ifra Kongshavn på Tromøya og ikke mange meterene lengre :P. Eneste fungerende lademulihet i denne byen var farris bad, privat også verdt og nevne(180,-for fulllading). Heldigvis skulle jeg ikke lengre i denne omgang.

Jeg må jo si at å ta turen mellom Oslo-kr.sand må være et sjansespill og det bør jobbes hardt for å få opp minst 5-10 hurtig ladere på denne strekningen. Det er jo fryktelig jalla å komme til f.eks cinderella å kun en ladestasjon som fungerer og 6 Tesla aktive ladere. Hvor mange Tesla er det i forhold til Leaf, imew, e-up og BMW? :)

Få fingeren ut!


goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Sitat fra: NoWaX på lørdag 26. juli 2014, klokken 07:24
Jeg må jo si at å ta turen mellom Oslo-kr.sand må være et sjansespill og det bør jobbes hardt for å få opp minst 5-10 hurtig ladere på denne strekningen.

Hurtigladere hver 5. mil ca  (Arendal - Brokelandsheia - Rugtvedt - Larvik - Fokserød - Grelland) og gjerne to selvstendige ladere pr sted. Kanskje forskjellige operatører også så man får litt konkurranse. Da burde det være en lek å kjøre den strekningen hele året.

Sitat
Det er jo fryktelig jalla å komme til f.eks cinderella å kun en ladestasjon som fungerer og 6 Tesla aktive ladere. Hvor mange Tesla er det i forhold til Leaf, imew, e-up og BMW? :)

Fortsatt fler Model S enn VW+BMW, mens CHAdeMO bilene banker alt.

5.193 Tesla Model S (+ ca 100 Roadstere)

2.330 eUp!
247 eGolf
1.283 i3

ca 13.000 Leaf
ca 4.800 Trillinger (ca 1.100 iOn, 1.300 c-zero, 2.400 imiev)

(tall fra midten av juli)

eivind85

Jeg kjørte Oslo-Mandal flere ganger i sommer med Leafen. Trengte kun 2 hurtigladinger, en i Skien v Skagerak arena og en i Arendal. Brukte kun 6,5-7 timer på hele turen. Denne turen er på ca 34 mil og tar 4,5-5 timer med fossil bil. Det er viktig å merke seg at jeg kjørte over Siljan på vei til Skien, da det er vesentlig færre km kontra E18. Dersom laderen v Skagerak hadde vært hurtig og ikke semihurtig ville turen blitt en halvtime kortere. Kjørte fartsgrensen hele veien, og litt over på siste etappe fra Arendal-Mandal da dette kun er 105 km.

Synes at 1-1,5 timer ekstra er lett verdt det når man sparer hundrevis av kroner på drivstoff og bompenger.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

VanillaBean

Regner da med at du kjørte med Leafen og ikke C-zero?
iMiev siden september 2013.

NoWaX

Sitat fra: efot på søndag 03. august 2014, klokken 11:51
Synes at 1-1,5 timer ekstra er lett verdt det når man sparer hundrevis av kroner på drivstoff og bompenger.

Det er ikke det som er poenget og tror nok at alle kjører denne strekningen med fokus på å spare penger  ;). Jeg syns det er dårlig politikk at det kun er fokus på kjøpe incentiver fremfor utbygging av nettverket. Jeg mener at det burde bli satset mer på subsidiering til private aktører om å starte "Ladestasjoner" langs veiene. Kanskje også bil-produsentene skulle tatt større del av denne kostnaden. :)

Rav4_EV

Vi har ladeincentiver også.
Dessverre er dette blitt sterkt byråkratiset.
Det er gitt tilsagn til flere hurtigladere mellom Oslo og Arendal.
Aktørene har allerede brent fingrene på manglende inntekter fra de første etableringer.
Transnova vil ikke ha konkurranse mellom aktører. Samtidig forlanger de dobbel lader på nye plasser.

Trolig kunne hele Transnova legges ned i morgen.

Før de slukker lyset kunne de tegne et kart over hvilke veier som skulle få støtte til hurtiglading.

Alle ladetilbydere langs disse veiene vil ha en strømmåler fra e-verket.
For hver kilowattime kjøpt strøm kunne aktørene få 1-20 kroner i støtte tilbake fra myndighetene.

Nesten ingen administrasjon og alle pengene gikk til å skaffe til veie billig hurtiglading til brukerne.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Thomas Parsli

Det største problemet med støtten Transnova gir (til hurtigladere) er at den er konkurransevridende, konkurranseødeleggende og i praksis virker mot sin hensikt.

At de i tillegg har kastet penger på aktørene uten ordentlige avtaler gjør saken lettere komisk.

I mellomtiden venter vi på at Statoil og Kiwi skal gjøre det mulig å kjøre norges mest trafikkerte veier med norges mest solgte elbiler...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

abc

Det går et rykte om at det er satt opp 2 x 22 kw type 2 ved sjøflykroa i Tønsberg? Jeg kjenner ikke området i det hele tatt, men kanskje noen føler for å ta en kjapp sjekk om de bor i nærheten?

trondi

Jeg og kona kjøpte oss en 2012 leaf nå. Vi kjører ofte tur retur OSLO , og bor i Kristiansand. Hvordan bør jeg legge opp ruten for å "klare" denne turen?  Oppdaget idag via Leaf Spy at jeg har ca 87% SOH.  Er veldig nervøs for hvordan dette skal gå uten å måtte bruke mange timer ekstra. Regnet jo egentlig 2-3 hurtigladere. Er jo kommet bedre utstyr på Brokelandsheia så jeg. Her er vel kanskje første stopp, hvis jeg er heldig? Neste er kanskje Brevik, og så?

emil

#14
Sitat fra: trondemor på søndag 08. mars 2015, klokken 03:39
Jeg og kona kjøpte oss en 2012 leaf nå. Vi kjører ofte tur retur OSLO , og bor i Kristiansand. Hvordan bør jeg legge opp ruten for å "klare" denne turen?  Oppdaget idag via Leaf Spy at jeg har ca 87% SOH.  Er veldig nervøs for hvordan dette skal gå uten å måtte bruke mange timer ekstra. Regnet jo egentlig 2-3 hurtigladere. Er jo kommet bedre utstyr på Brokelandsheia så jeg. Her er vel kanskje første stopp, hvis jeg er heldig? Neste er kanskje Brevik, og så?

Når jeg kjører Arendal-Oslo på tørre veier holder det fint med ladestopp på Rugtvedt/Lasses og Holmestrand. Kjørte innover nå på fredag igjen og da tok jeg et lite ladestopp på Brokelandsheia for å teste den (fungerte fint) og da hadde jeg lit mer futt på batteriet enn vanlig så jeg hoppet over Lasses og testet Kiwi Heistad i steden for. Siste ladestopp kom på Holmestrand som vanlig. Nå skal ikke vil lengre enn Jar/Skøyen/Smestad til vanlig.

Kommer du fra Kristiansand har du jo lademuligheter i Lillesand, Stoa, Brokelandsheia, Lasses, Heistad, Telemarksporten(statoil, kommer snart), Sandefjord (kiwi, kommer etterhvert), Tønsberg (travbanen), Holmestrand, Drammen (masse), Liertoppen, Bærum (mange) og noen i Oslo. Så dekningen begynner å bli grei.

Skulle jeg kjørt med min bil ville det nok blitt stopp på Harebakken, Brokelandsheia, Heistad og Holmestrand. Kan kanskje være greit å ta noen flere ladestopp i starten til dere blir godt kjent med bilen. Jeg kjører med CC på fartsgrensen (+3km/t på speedometer) på strekningen Arendal-Vestfold og på 4-felt legger jeg meg i ca 80 i høyrefeltet og lar meg ikke stresse av alle som kjører forbi. Kommer du fra kr.sand sentrum eller østsiden kan du nok kanskje hoppe over stoppet på Harebakken.

Husk også at du får mer strøm inn på batteriet når SOC er lavt enn når det er høyt, så skal du ha kortest mulige ladestopp lønner det seg å tilpasse disse så du starter lading på ca 15% og lader akkurat nok til å komme videre til neste hurtiglader.

Regn og snøvær endrer alt igjen og du trenger fler ladestopp og med vinterdekk er forbruket høyere enn sommerdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA