Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Start/stopp av bensinmotor

Startet av maggedotno, tirsdag 08. juli 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

maggedotno

Jeg har prøvekjørt PHEV de siste dagene.

I en situasjon hvor batteriet er kjørt tomt men det fremdeles er lang og variert kjøring som gjenstår, så opplever jeg at bensindelen starter og stopper ofte. Dvs at den lader litt i en nedoverbakke og bestemmer seg for at motoren kan stoppes, men en oppoverbakke litt senere går batteriet igjen tomt og motoren starter. Tilsvarende er det andre ting som kan skje, en oppbremsing og en forbikjøring kan bli til en stopp+start feks.

Spørsmålet mitt er om dette er fullstendig ukritisk eller om det ligger en slitasje i stopp+start av motoren? Hvis ja så kan det kanskje være en god idé å trykke inn "charge" knappen når man først går tom for strøm for å la motoren kjøre mer kontinuerlig? Men da ryker vel forbruket opp ganske kraftig også ... :)

Det er bare noe som sier meg at en ordinær gammeldags bensinmotor på en bensin-only bil hadde hatet dette ganske intenst. Samtidig er det lite som minner om oppstarten av en gammeldags bensinbil når motoren i hybriden starter. Vi snakker jo om en potensiell kald motor som rives i gang på brøkdelen av et sekund, og kanskje umiddelbart dras opp i høyt turtall...

sigurdi

Kjører mye Taxi, og har spurt om start stop problematikken.
Problemet med start stopp gjelder all nye biler når de står stille, eks lyskryss, kø osv.
Mange skrur dette av, men må ofte gjøres hver gang.
De fleste mente at dette var en uting, flere jeg har sitte på med har måtte bytte motor pga sprekt blokk, og da på under 200 000km.
Han ene har kjørt Toyota i alle år, og første gang han har måttet bytte motor, bil 1.5 år gammel 180000km, sprekt blokk.

Er ikke start stopp som er størst problem, men varm/kald varm/kald osv som gir stor termisk belastning på motorblokk og kan føre til spenninger med sprekker som følge.
Horten
Model X90D (18.03.17)

E_S

Når motoren først har oppnådd driftstemperatur vil den holde denne selv om den "står" en ganske god stund. De fleste biler med start-stopp som jeg har kjørt aktiverer heller ikke denne før motoren har fått olje- og vanntemperatur ihvertfall opp på minst 60 grader.

Den termiske belastningen ved start/stopp vil jeg anta er neglisjerbar når det fungerer sånn, da motoren ikke rekker noen nevneverdige temperatursvingninger når den stopper/står om den først har fått driftstemperatur.

Er igrunn mer skeptisk på sikt til at en motor som står har 0 oljetrykk, og at motoren da hver gang den starter vil gå et halvt sekund før trykket bygger seg opp igjen..

At blokken sprakk skyldes nok en kombinasjon av uflaks, produksjonsfeil og det faktum at på nye motorer er alt så lett, tynt og spinkelt som overhodet mulig for å redusere vekt maksimalt.
:)

maggedotno

Ja - enten det dreier seg om tempratursvigninger, oljetrykk, eller generelt sett deler som belastes mer når motoren starter opp (i en vanlig bensinmotor er det vel noen slike) så er spørsmålet om antall ganger motoren blir sparket i gang kan være et aktuelt slitasjepunkt for en Outlander PHEV ?

Jeg håper jo inne i meg at det er gjort lure løsninger som gjør at dette ikke er noen topic. Det virker helt uskyldig at motoren starter når man kjører bilen iallefall, jeg måtte se på displayet for å vite om den gikk eller ikke på flat mark.

Fiffik78

Nå går jo denne bensinmotoren på er ganske konstant turtall, 1500 omin når den lader, usikker på ha som skjer under belastning. Dette er nok forsket på og testet.
Outlander PHEV 2014

maggedotno

Ja, rundt 1000 omdreininger er vel turtallet det lades på, uten øvrig last. Når man kjører på tomt batteri vil turtallet variere etter forbruket. Hvis man trykker klampen i bånn (dvs man vil ha maks effekten fra batteriet + strøm fra motoren i tillegg) vil motoren starte opp og øke til ganske høyt turtall med en gang. Det er sikkert andre situasjoner man kan få til også hvor motoren våkner til et effektbehov større enn ladestrømmen.

Men:

Jeg har lett rundt og ikke sett noe om at det er noe man trenger å tenke på. En parallell som noen jeg har snakket med trekker er automatisk anti-tomgang som finnes på mange nyere bensin/diesel biler; dvs at motoren slår seg av med en gang bilen står på vent (lyskryss feks) og starter når man trykker på gasspedalen igjen. På samme vis skal dette ikke være skadelig for motorene. Leste på et annet forum (har rotet bort URL, så ingen kilde) at motoren skulle være testet til "hybrid bruk" (hvilket må betyr relativt tett med start/stopp) opptil 300 000 miles (~500 000 km), og igjen at det ikke skulle være noe å tenke på.

Alt i alt er det nok å kjøre og la motoren starte som den har lyst til selv. Jeg har ikke funnet noe som tilsier annet. Det er nok bare "sermonien" med å starte den forrige bilen min som henger igjen og gjør meg bekymret uten grunn...  :)

maggedotno

Etter å ha kjørt PHEV en stund har jeg også lagt merke til at motoren tar seg tid til starte forsiktig når den er kald. Foruten at man kan høre at motoren går på lavt turtall er det også synlig i dash ved at blå pil fra motor til batteri blinker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA