Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

moonbuggy

Jeg har nettopp installert 32A 230V enfase kontakt på et 400V TN anlegg. Jeg hadde et par elektrikere som kikket  på jobben først. En mumlet litt om at strømleverandøren ikke var så happy med slike koblinger, mens en større el-installatør som fikk jobben, ikke så noen problemer overhodet.

Fei


moonbuggy


Fei

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 09:09
Det er noen nettselskaper som ikke godtar 32A enfaselaster. Men det gjelder vel kun 230V IT nett. I 400V TN nett godtas vel 32A enfase ?

Jeg ringte nettselskapet idag og spurte om å få oppgradere OV i huset til 4x63a. Det kunne jeg ikke men 4x50a var ok. Da kunne jeg legge ut 32a 3fas og ha 12kw igjen til resten av huset om selv om jeg belastet den max.
Om jeg legger ut en ladestasjon på 32a 3fas med 22kw tilgjengelig så vil kia lade 6.6kw?

Griffel

#109
Sitat fra: Fei på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:25

Om jeg legger ut en ladestasjon på 32a 3fas med 22kw tilgjengelig så vil kia lade 6.6kwkW?
Ja laderen sitter i bilen, og er en enfaslader for 230V (L-N på et 400V anlegg) som kan trekke opp til 6,6kW,
altså ca 30A på den ene fasen den benytter. Dermed har du mye igjen til resten av huset uansett. Men det gjelder da å få fordelt lasten fornuftig mellom de ulike kursene.
Kjøper du en Renault Zoe eller en Tesla med dobbeltlader, kan du utnytte de 22kW til lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fei

Takk for svar.
Regner med behovet for mere enn 6,6kW blir vanligere i fremtiden så da blir kanskje dette den mest langsiktige løsningen, selv om den blir langt unna den billigste :'(

telecaster

Jeg hadde planer om å sette opp en 32A boks hjemme, men etter å har brukt 16A kabelen fra Charge-Amps i en ukes tid er jeg nå i tvil om jeg trenger 32 A hjemme. Jeg har en 16A kurs beregnet på motorvarmer, så ingen andre forbrukere er på den, når jeg kommer hjem fra jobb, kjørt 45-47 km så har jeg til nå brukt 6,68 kWh, da tar det 2 timer og 2 minutter å topplade den igjen. For mitt bruk er det helt greit, da ser jeg liten grunn til å bruke 7-10000 kr på ny 32A kurs pluss ladeboks pluss montering :)
Det ser ut til at den svenske kabelen faktisk lader på 16A, kabelen med kladd som fulgte med bilen gir ikke fullt 10A, den brukte 3 timer og 45 min på samme lademengde. En annen fordel, om enn ganske liten, med svenskekabelen er at batteriet er på 100% når du starter om morgenen og har brukt oppvarmingen i 30 min, fra originalkabelen får jeg bare 96% når jeg starter. Ser at den byr på 12 km lenger rekkevidde hver morgen.
http://charge-amps.com/um-evse-v2
____________
Kia Soul EV

Leo

Jeg bruker 10A som fulgte med bilen. Kjører 54km t/r jobb om dagen + noe kjøring ettermiddag/kveld. Har også mulighet for lading på jobben. Så jeg ser (foreløpig) ikke noe behov for noe større lader. Eventuelt er å investere i 16A kabel fra charge-amps. Fordelen vil jo være at en slipper kladden og at den er justerbar. Har stilt bilen min til å være oppvarmet til 22 grader om morgen, idag var det ca 4 grader ute og batteriet viste 99% etter 35 min.

Rav4_EV

Kia Soul kommer med 3 fase lader om et år eller to for Europa.
6,6 kW enfaselading er en amerikansk løsning som passer best "over there".
Hadde lagt opp en 3 fas 11 kW løsning som vil vare langt inn i fremtiden.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#114
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:29
Kia Soul kommer med 3 fase lader om et år eller to for Europa.
6,6 kW enfaselading er en amerikansk løsning som passer best "over there".
Hadde lagt opp en 3 fas 11 kW løsning som vil vare langt inn i fremtiden.
Er egentlig ikke uenig i dette, men Fei kan da fra denne ladestasjonen ikke lade sin Kia med 6,6kW slik han ønsker.

(Om han trenger 6,6 kW hjemme kan bare Fei svare på)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fei

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:40
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:29
Kia Soul kommer med 3 fase lader om et år eller to for Europa.
6,6 kW enfaselading er en amerikansk løsning som passer best "over there".
Hadde lagt opp en 3 fas 11 kW løsning som vil vare langt inn i fremtiden.
Er egentlig ikke uenig i dette, men Fei kan da fra denne ladestasjonen ikke lade sin Kia med 6,6kW slik han ønsker.

(Om han trenger 6,6 kW hjemme kan bare Fei svare på)
Jeg trenger det sikkert ikke, men jeg ønsker muligheten. Og jeg tenker da den mest fremsiktige løsningen blir å koble 32A 3fas ut for både kunne lade 6,6kW 1 fas og 22kW 3 fas.

Kostnadsmessig er ikke løsningen så altfor ulike. Den ene blir 5-6 tusen dyrere enn den andre.

Fei

Jeg øser på med teite spørsmål. :o

Diameteren på trekkrøret som er lagt ut her er 25mm i innerdiameter. Er den nok for kabelen som blir brukes i 32A 3 fas tilkobling?

Griffel

Sitat fra: Fei på fredag 31. oktober 2014, klokken 17:23
Jeg øser på med teite spørsmål. :o

Diameteren på trekkrøret som er lagt ut her er 25mm i innerdiameter. Er den nok for kabelen som blir brukes i 32A 3 fas tilkobling?
Det er snakk om en 5 leder 3 faser+N +jord. og jeg tviler sterkt på om du får dette gjennom et så tynt rør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fei

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:56
Sitat fra: Fei på fredag 31. oktober 2014, klokken 17:23
Jeg øser på med teite spørsmål. :o

Diameteren på trekkrøret som er lagt ut her er 25mm i innerdiameter. Er den nok for kabelen som blir brukes i 32A 3 fas tilkobling?
Det er snakk om en 5 leder 3 faser+N +jord. og jeg tviler sterkt på om du får dette gjennom et så tynt rør.

Oki. Blir det samme problem med 32A 1fas tror du?

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:56
Sitat fra: Fei på fredag 31. oktober 2014, klokken 17:23
Jeg øser på med teite spørsmål. :o

Diameteren på trekkrøret som er lagt ut her er 25mm i innerdiameter. Er den nok for kabelen som blir brukes i 32A 3 fas tilkobling?
Det er snakk om en 5 leder 3 faser+N +jord. og jeg tviler sterkt på om du får dette gjennom et så tynt rør.

Tja, jeg har akkurat trukket en PFXP 4G6 gjennom et 25mm rør, det er jo 25mm på utsiden. ~25mm på innsiden må nesten være et 32mm rør? I så fall bør nok en PFXP 5G6 gå, men 5G10 er vel mer tvilsomt og antageligvis påkrevd om det er A2 forlegning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA