Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Praktisk sommerrekkevidde?

Startet av Gordon Retriever, lørdag 05. juli 2014, klokken 18:48

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Det er litt vanskelig å finne tilbakemeldinger på hvor langt man kan regne med å komme på en enkelt opplading i en Focus Electric.

Oppgitt rekkevidde fra Ford er 160km, mens Leaf skal kunne gå opptil 199km. Nissanforhandlere er som regel forsiktige med å skryte på seg særlig mer enn 160km, men en slik forhandler fortalte meg at de hadde kjørt en prøverunde på litt over en time med en Focus Electric og en Leaf, og den bekreftet at Leaf hadde ca. 30km mer restrekkevidde etter turen enn Focus.

Samtidig ser jeg at NAF-bladet Motor i en av de siste numrene testet rekkevidde på en del elbiler, og der strevde Leaf med å kjøre lengre enn VW e-up!  Leaf klarte her 163km, mens det for e-up! med mindre batteri var slutt på 158km.

Setter vi disse opplysningene sammen, skal Focus Electric slite med å kjøre mer enn  135km på variert 50-60-70-80-sone. Akkurat det har jeg litt vondt for å tro.

Så, Focus-eiere, hvor langt kommer dere i sommermånedene uten å ligge i 60km/h i 80-sonene? :)

ghsdevel

Da jeg sjelden kjører bilen tom er det vanskelig å si eksakt rekkevidde, men man kan se på gjennomsnittet.

Jeg bor på et av de mest kuperte områdene på Østlandet. Kjører landevei, by og motorvei. Kommer ut ca med 130 W/km med AC.

Bilen skal ha en batterikapasitet på 20,7 kWh. Ta 16 mil som utgangspunkt. Da ser man at snittforbruket må ligge på ca 129 W/km for å klare det målet. Noe som stemmer bra med det jeg opplever.

Du kan gjøre samme øvelsene med konkurrentenes biler. Les på forumet og hør med noen du kjenner om hva deres snittforbruk er.

Jeg har satt opp noen eksempler.
Tesla 80 kWh 159 W/km
BMW i3 98 W/km
Leaf 108 W/Km

Hvis disse bilene har høyere forbrukstall enn dette går de kortere enn oppgitt.

Jeg hentet tallene på elbil.no.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

Focus

Da har jeg gjort et forsøk på å svare trådstarter med følgende tur.
Startet med en kalkulert rekkevidde på 166 km. Temperaturen var 20grader. Veien relativt flatt som det er her på Jæren. Hastighet 50,60,70,80 noenlunde likt fordelt og litt 90. Holdt konsekvent fartsgrensene brukte crusecontroll.

Kjørte 135,8 km
rest på GOM 35 km
totalt 170,8 km

Regner med at dersom jeg hadde kjørt til det var tomt hadde det blitt rundt 180 km
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Svenn78

Jeg lurer litt på hvordan dere kjører så energieffektivt. Jeg ligger på rundt 145-165 W/km. Ser man på livsløpet på bilen så ligger den på drøyt 150 W/km. Det skal nevnes at bilen jeg har var en demokjørt bil, så den har nok blitt testet en del ganger med gassen i bunnen for å kjenne på "draget" i den... Men jeg ser selv når jeg nå kjører relativt pent så ligger forbruket som regel som angitt på 145-165 W/km. Jeg har E-18 rett ved siden av meg - og det hender jo at jeg ligger i 110 der...  Men selv på småturer føler jeg at jeg har et relativt høyt forbruk i forhold til det dere beskriver.

Som regel så står det forventet antall km på rundt 140 når den er fulladet. Jeg har aldri kjørt den helt tom, men jeg har vært nede på 15 km gjenstående før den har blitt ladet.

Ble litt rotete dette - men noen tips mottas med takk. :)
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Focus

Den rekkevidden jeg postet er ikke å oppfatte som en normal rekkevidde. Det er et forsøk på å se hvor langt det går an å komme på en lading. DVS at jeg kjører ekstremt forsiktig, lar bilen klatre opp i hastighet, unngår å bruke bremser osv. Ved normal kjøring vil rekkevidden bli redusert vesentlig. Det samme dersom du bruker varme eller AC. Grunnen til at jeg tar denne turene av og til er for å selv kunne ha et øye på utviklingen til batteriene. Da kan jeg sammenligne hvor langt jeg kom under samme værforhold og den samme strekningen fra bilen var ny.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Esp1K

Rekkevidden på min Focus er overkill i forhold til bruken så jeg kjører den uten å tenke så veldig mye på rekkevidden. Det har gitt et totalsnitt på 175 w/km. Når jeg får ånden over meg og skal 10 mil fra Gardermoen og hjem med minusgrader så skjerper jeg meg skikkelig og da er jeg nede på 135 w/km.

Anders Jensen

Sitat fra: Svenn78 på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:24
Jeg lurer litt på hvordan dere kjører så energieffektivt. Jeg ligger på rundt 145-165 W/km. Ser man på livsløpet på bilen så ligger den på drøyt 150 W/km. Det skal nevnes at bilen jeg har var en demokjørt bil, så den har nok blitt testet en del ganger med gassen i bunnen for å kjenne på "draget" i den... Men jeg ser selv når jeg nå kjører relativt pent så ligger forbruket som regel som angitt på 145-165 W/km. Jeg har E-18 rett ved siden av meg - og det hender jo at jeg ligger i 110 der...  Men selv på småturer føler jeg at jeg har et relativt høyt forbruk i forhold til det dere beskriver.

Som regel så står det forventet antall km på rundt 140 når den er fulladet. Jeg har aldri kjørt den helt tom, men jeg har vært nede på 15 km gjenstående før den har blitt ladet.

Ble litt rotete dette - men noen tips mottas med takk. :)

Du kan tilbakestille livsløp forbruket under Innstillinger i dashbordet. ;)

Da kan du starte fra scratch. Jeg har gjort det og klarer å kjøre Øvre Lindeberg i Oslo- til Langhus I Ski med et snitt på 113 wh. Kjører da indre vei over ekebergsletta ned forbi hauketo/prinsdal via kolbotn og til slutt hjem.  34,2 km kjørelengde. Bruker ca 3,8 kWh på en tur. Av dette er 10,2 km  regenerert strøm. Brake score på 96%.

Livsløp forbruket ligger rundt 145wh da bilen brukes til noe småkjøring også.

Fartsgrenser på strekningen er 40-50 og 60 km/t.

Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA