Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosedyre/plan for vasking og polering av min sorte bil

Startet av krister461, torsdag 26. juni 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

Batteritralla

Sitat fra: eclipse på fredag 27. juni 2014, klokken 09:19
Ser ambisjonene er store og det er jo bra. Jeg har hatt sort Tesla siden September og har vel landet på at jeg skummer den med Surfex HD når den er skitten (ser skitten ut noen timer etter vask så gled deg) og høytrykkspylt den, det blir vel sånn ca annenhver uke eller oftere hvis det er mye skitt.

Innimellom sprayer jeg den med sterkere blanding Surfex for å få bort asfaltprikker, men det var mest nødvendig i vinter.

Og ingenting slår en skikkelig håndvask og microfiber tørking.

Lesson learned: Hvis jeg hadde valgt på ny ville jeg hatt grå metallic

Hehe - jeg valgt grå metallic nettopp av denne grunn. Klart at bilen blir like skitten som andre, men den ser ikke skitten ut etter 5 sekund - slik en sort bil gjør  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

BMW850

Ja, jeg har hatt sort bil de siste 17 åra. Sort er fin men jeg valgte grå. Har ikke angret ett sekund. Den behøver egentlig ikke vaskes har jeg merket  :P
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

krister461

Sitat fra: Resistes på torsdag 03. juli 2014, klokken 22:43
Kan foreslå ONR metoden som det desidert enkleste og om man gjør det riktig,det mest skånsomme.
(blir noen 2 bøtters angrep regner eg med:)  )
Når jeg vasker min bil så er den vanligvis altfor møkkete til at jeg tør å vaske den uten en forvask/spyling først.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ONR-metoden i første video skal være "det mest skånsomme"? Ser rimelig ordinært ut for meg, foruten at han dropper forvask, avspyling av såpe og to-bøtte system...

Resistes

Som sagt er det ikke uten forvask om behovet er der, og hvorfor den ikke riper så mye har med den kjemiske sammensettningen å gjøre.

---------------------------------------------------

Words from David Ghodoussi, when asked to describe ONR VS soap.

Soap is a blend of surfactants that are designed to emulsify (dissolve)
oils into water. There is nothing in soap to help with dirt removal.
Foam is a by product of soap and it is caused by entrapment of air in
soap and water. People perceive foam to create lubricity and correlate
it to concentration and cleaning ability of soap. In fact, manufacturers
add foamers to increase foam to capitalize on these misconceptions.

No Rinse is based on reactive polymers that have the ability to bond to surfaces as well as dirt or oily particles. These polymers have much greater lubricity than soap and form a film around the particles as well as paint to protect from marring. The concentration of these polymers is very high which is why only 1 oz. per wash is needed. In fact, when people use 3-4 oz., they complain about the excess lubricity and streaking! If anyone washes half their car with no rinse and the other half with soap, over time, they will see marring on the soap side only!That is why many add no rinse to their soap bucket before washing which
works well. However, because of the nature of these reactive polymers,in concentrated form, they react with soap and foaming agents to form a gel (you can try this by mixing soap concentrate with no rinse). That is why we can not add foaming agents to no rinse!

The Water softening ability of ONR comes from bonding and removing minerals from water which takes place by the polymers in No Rinse in the same way as it bonds to dirt or other surfaces. The polymers remove minerals from water by bonding and trapping them similar to how they remove dirt particles and drop them down to the bottom of solution. There is nothing in soap that has that ability hence dirt or contaminants float in the solution. The reactivity of the polymers come from having both negatively charged and positively charged groups in the polymer which
gives it a zwitterionic character. It can therefore bond with any particle whether they are anionic or cationic in nature.

With the new no rinse wash and wax, we have further increased the
lubricity, gloss, and protection. There is no product out there that can
match the performance of these products.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

krister461

Aha, så det er ikke metoden/teknikken som er poenget, men det at man benytter en gitt såpefri shampoo som også inneholder voks.

Det burde man jo kanskje prøve en gang. :-)

Resistes

De fleste større aktørene i dag har et rinseless eller waterless produkt.
ONR (Optimum No Rinse) var blandt de første, og det er neste generasjon bilvask.
Kombinasjon av teknikk og produkt sparer tid,riper,vann,miljø,produkt mm.
Og om man bruker feks 20-30 min ONR hver uke el 14 dag så blir behovet for voksing av bilen redusert og tilogmed blir unødvendig. Og er man litt dreven kan man lett gjøre det i egen garage uten å få vann på gulvet, inkl felg vask.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

ToWalkOrDrive

#21
Jeg fikk tilfeldigvis vite at min Tesla, som er svart, ble levert med lakkforsegling som varer ca 6 mnd. Levert ny (bilen) av Tesla, bør jeg påpeke. Var visst "kun å skylle av" bilen. Right....det funka jo....ikkje...sjøl med høyttrykk. Må nok frem med noe såpe...noen tips?
Tesla Model Y                         2021-

satheesh.net

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. juli 2014, klokken 00:48
Jeg fikk tilfeldigvis vite at min Tesla, som er svart, ble levert med lakkforsegling som varer ca 6 mnd. Levert ny (bilen) av Tesla, bør jeg påpeke.

Meg bekjent leverer ikke Tesla bilen ferdig lakkforseglet (altså, ikke noe utenom standard fabrikklakk)? Hvor har du fått denne infoen fra? ???

Brede

De hiver vel på noe hurtigvoks og så er det sikkert en uvitende kundebehandler eller to som kaller det forsegling..

Varte cirka to vask det som var lagt på bilen vår iallefall..

Resistes

Tesla leverer ikke med lakkforsegling , men noen sjeler ynder å kalle en polish for det.
6 mnd er kun i garage , virkeligheten ligger på 2-3 , og kortere ved litt tøff vask.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

krister461

Da har jeg tatt meg tid til å dokumentere min første runde med skikkelig polering i tilfelle noen er interessert:
http://www.detailersclub.no/forum/topic/21319-s-s-tesla-model-s-sort-2014/


ToWalkOrDrive

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 08. juli 2014, klokken 03:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. juli 2014, klokken 00:48
Jeg fikk tilfeldigvis vite at min Tesla, som er svart, ble levert med lakkforsegling som varer ca 6 mnd. Levert ny (bilen) av Tesla, bør jeg påpeke.

Meg bekjent leverer ikke Tesla bilen ferdig lakkforseglet (altså, ikke noe utenom standard fabrikklakk)? Hvor har du fått denne infoen fra? ???

Så svarene litt sent, men det var min "Delivery Experience Specialist, Europe Sales" i Sandnes som skrev:

"Greit å nevne at det nå ligger på en lakkforsegling på som vil bidra med å holde bilen fin, så alt du trenger å gjøre det første året er å spyle av bilen når den er møkkete. Etter dette kan man ta en håndpolering og da vil trolig de ørsmå poleringsripene gå bort også."

Tror jeg bør høre om han kan spesifisere litt nærmere hva denne lakkforseglingen består av, når dere sier det dere sier....
Tesla Model Y                         2021-

Resistes

Meguiars M20 eller M21 er en av de mest vanlige syntetiske voksene som blir brukt , og det er en god sealer, men ikke lakkforsegling sammenlignet med de som er på markedet av coating/lakkforsegling. Den beskytter på en tradisjonell måte som en voks gjør men er en syntetisk base som gir normalt fra 4-12 mnd avhengig av påvirkning, vask, vær etc. Den øker ikke ripemotstand og tåler ikke kjemikalier , kraftige avfettninger mm. Zalo er en god fjerner av sånne :) Det finnnes mange produkter i samme segmentet som overgår disse lett, mitt valg er nano polish fra Raceglaze om man er i markedet for en rimelig sealer som holder godt. Den ligger normalt på ca 2 med fin behandling , superglatt og veldig fin finish .Ligger på 1500 etter polering . veldig lik produkt egenskaper som Ditec / diamondbrite etc, ser bra ut,lettstelt  men tåler ikke mye påkjenning.  OptiCoat er det som eg anbefaler og er den tøffeste mot ytre påvirkning men den koster litt mer da. :)
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Roma

Fått noe inntrykk av voksen Collinite Liquid Insulator Wax No. 845?

Holder den i 8-12 måneder som en av anmeldelsene sier?

Jeg har brukt Autoglyms poleringsvoks ultra deep shine og extra gloss protection på min sorte TMS.
Jeg er ikke overveldet nå når det har gått en måned. Vatnet samler seg som "prikker" på panelene riktignok og renner forsåvidt lett av, men synes hele glansen er borte vekk. Den forsvant omtrent en uke etter påføring.

Jeg hadde forøvrig produktene på vår bil  nr 2 også. Her ser jeg tydelig at vannet renner mye lettere av selv etter 4 måneder. Denne bilen er burgunder rød med klarlakk. Følte Autoglym fungerte bedre på denne bilen enn på teslaen.

Merkelig at resultatet kan variere så mye på to biler?!?

krister461

Jeg har vanskelig for å tro at noen voks holder 8-12 måneder. Men jeg valgte Collinite 845 da den er rimelig og kjent for god holdbarhet. Har bare hatt den på en måned, og holdbarhet så langt er veldig fin.

Planen var å vokse tre-fire ganger i året. Men når jeg ser hvor lett bilen får riper så vurderer jeg å legge en lakkforsegling ala Gyeon q2 mohs isteden i håp om bedre ripemotstand... :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA