Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosedyre/plan for vasking og polering av min sorte bil

Startet av krister461, torsdag 26. juni 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

krister461

Jeg tenkte å dele min egen prosedyre/plan for vasking og polering av min sorte bil.

Jeg er som mange helt amatør og sliter med alt for dårlig tid. Jeg har heller ikke tatt meg råd til polering og lakkforsegling hos andre da jeg heller ønsker å forsøke å holde bilen godt selv. Jeg har prøvd å plukke opp litt tips og triks og finne meg en form for rutine som funker greit. Her benytter jeg forskjellige nivåer avhengig av hva slags tid jeg har til rådighet:

Berøringsfri vask så ofte som mulig (typisk 1 gang per uke)

  • Starter med tørr bil
  • Valgfri: Er bilen veldig skitte så sprayer jeg Prickbort fra vinduer og ned
  • Valgfri: Har jeg tid så sprayer jeg hele bilen med Surfex HD (blandet ca 1:15) med en grei trykksprøte
  • Valgfri: Er felgene ekstra skitne så sprayer jeg de med P21S
  • Sprayer bilen med skumkanon og en god skumsåpe og lar alt virke en stund
  • Spyler av bilen med høytrykkspyler
  • Valgfri: Har bilen metallpartikler så sprayer jeg med Iron-X og lar virke litt før jeg spyler av igjen
  • Valgfri: Er bilen blitt veldig ren og jeg har tid så tar jeg kanskje sjansen på å tørke veldig forsiktig med et godt mikrofiberhåndkle
Stegene 1-4 gjør jeg til tider i garasjen så produktene ikke tørker for fort.


Håndvask vask så ofte som mulig (typisk 1 gang per måned dessverre)
Stegene 1-4 gjør jeg til tider i garasjen så produktene ikke tørker for fort.


Voksing ca. 4 ganger i året


Polering 1-2 ganger i året

Merk at rutinene er under kontinuerlig forbedring og jeg tar gjerne i mot tips om noen måtte ha. :) Når det gjelder produkter så linker jeg til en blanding mellom "best in class" og "gode alternativer". Noen av de er rimeligere å kjøpe andre steder, f.eks. ebay. :)

(Jeg tenkte dette ville være nyttig å ha i en første post istedenfor at den skulle drukne i andre tråder om temaet).

sigurdi

Tusen takk for linker osv, for meg som er ennå mer amatør og vet ikke engang hvor en får kjøpt produktene. :-)
Var innom bilnerden, men gav opp i hele mangfoldet av produkter.
Nå blir det å trykke på linkene dine og shoppe he he he he.

Blir testing og øving på konebilen, mens jeg venter på min egen.
Så bilnerden tjener noen kroner nå.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

krister461

Hehe. Bilnerden har jeg i alle fall ingen problem med å anbefale. Du får 10% rabatt om du er medlem av TOCN også. :)

foijord

Har ikke superpeiling selv, men jeg ville definitivt ikke tørket en svart Tesla med microfiber uten å ha håndvasket den uansett hvor ren den ser ut!

Pompel

Flott post!

Jeg er også en amatør som har tittet innom bilnerden, men raskt "snudd i døra" av mangfoldet av produkter. Har til nå holdt meg til maskinvask av alle biler ::)

Har et mål om å i det minste bli litt flinkere til å vaske selv når Teslaen ankommer til høsten så disse punktlistene (med linker) hjelper virkelig på!
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

krister461

#5
Når det gjelder tørk etter berøringsfri vask er jeg svært forsiktig. Jeg tørker uten å dra tørkehåndkle langs lakken. Alternativet er kalkflekker fra vannet. Det beste hadde nok vært å investert i en form for blåsemaskin for tørking, men det blir litt for voldsomt for min del.

Når det gjelder utstyrslisten så er jo mesteparten til vasking man "trenger" selv om man betaler andre for polering og voksing/lakkforsegling. I tillegg vil jeg for min del benytte utstyret på minst to biler, og høytrykkspyler benyttes til mye annet også. ;-)

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

krister461

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 26. juni 2014, klokken 21:53
Du kan bruke mye billigere utstyr til "vanlig vasking" enten du har lakkforsegling eller ikke.
Selvsagt. Jeg lister bare de produktene jeg har valgt å benytte. Dette er stort sett ting jeg har lest mye positivt om og/eller hatt god erfaring med selv, men folk må jo selvsagt velge de som passer deres budsjett og ambisjoner. :)

foijord

Ang. tørking, kanskje det finnes filtre som kan ta vekk kalk og andre ting slik at man ikke får flekker selv om man dropper tørking?

krister461

Sitat fra: foijord på torsdag 26. juni 2014, klokken 23:50
Ang. tørking, kanskje det finnes filtre som kan ta vekk kalk og andre ting slik at man ikke får flekker selv om man dropper tørking?
Joda, det hadde nok hjulpet en del om man hadde benyttet et Aqua Gleam Filter 0ppm eller et Deluxe Clean Water Filter Kit.

Alternativet er jo en løvblåser eller en dedikert biltørker.

Jeg har ikke helt kommet der enda...  ;)

Jærbuen

Sitat fra: Car-El på torsdag 26. juni 2014, klokken 20:02
HA HA HA!

Kan æ forslå en hårføner?

;D

Har du lakkbehandling preller vannet så lett av at en rask kjøretur og bilen er tørr :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

eclipse

Ser ambisjonene er store og det er jo bra. Jeg har hatt sort Tesla siden September og har vel landet på at jeg skummer den med Surfex HD når den er skitten (ser skitten ut noen timer etter vask så gled deg) og høytrykkspylt den, det blir vel sånn ca annenhver uke eller oftere hvis det er mye skitt.

Innimellom sprayer jeg den med sterkere blanding Surfex for å få bort asfaltprikker, men det var mest nødvendig i vinter.

Og ingenting slår en skikkelig håndvask og microfiber tørking.

Lesson learned: Hvis jeg hadde valgt på ny ville jeg hatt grå metallic
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

bakskj

Skal legge på swissvax shield iløpet av uken, og ser vi bruker samme prosedyre men ser du skrev at du også vokser felgene. Kan man bruke shield også på felgene? Har ikke gjort det før, men hvis det er trygt ser jeg ingen grunn til å la være :)
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

ElViz55

Egentlig tåler ikke SW shield varmen fra bremsene på en vanlig bil som kjøres hardt. SW autobahn skal brukes på felger.
Men siden dette er snakk om TMS, hvor bremsene omtrent ikke brukes, så går det nok bra...


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

Resistes

Kan foreslå ONR metoden som det desidert enkleste og om man gjør det riktig,det mest skånsomme.
(blir noen 2 bøtters angrep regner eg med:)  )
MEN er den møkkete, kjør forvask med avfetting/prickbort surfexHD og høytrykkspyl først.
Her er det litt teknikk ute å går men det kommer lett.

http://youtu.be/WL5A29qIjnc

eller


http://www.youtube.com/watch?v=S39_fKxDbUA
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA