Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosedyre/plan for vasking og polering av min sorte bil

Startet av krister461, torsdag 26. juni 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

krister461

Jeg tenkte å dele min egen prosedyre/plan for vasking og polering av min sorte bil.

Jeg er som mange helt amatør og sliter med alt for dårlig tid. Jeg har heller ikke tatt meg råd til polering og lakkforsegling hos andre da jeg heller ønsker å forsøke å holde bilen godt selv. Jeg har prøvd å plukke opp litt tips og triks og finne meg en form for rutine som funker greit. Her benytter jeg forskjellige nivåer avhengig av hva slags tid jeg har til rådighet:

Berøringsfri vask så ofte som mulig (typisk 1 gang per uke)

  • Starter med tørr bil
  • Valgfri: Er bilen veldig skitte så sprayer jeg Prickbort fra vinduer og ned
  • Valgfri: Har jeg tid så sprayer jeg hele bilen med Surfex HD (blandet ca 1:15) med en grei trykksprøte
  • Valgfri: Er felgene ekstra skitne så sprayer jeg de med P21S
  • Sprayer bilen med skumkanon og en god skumsåpe og lar alt virke en stund
  • Spyler av bilen med høytrykkspyler
  • Valgfri: Har bilen metallpartikler så sprayer jeg med Iron-X og lar virke litt før jeg spyler av igjen
  • Valgfri: Er bilen blitt veldig ren og jeg har tid så tar jeg kanskje sjansen på å tørke veldig forsiktig med et godt mikrofiberhåndkle
Stegene 1-4 gjør jeg til tider i garasjen så produktene ikke tørker for fort.


Håndvask vask så ofte som mulig (typisk 1 gang per måned dessverre)
Stegene 1-4 gjør jeg til tider i garasjen så produktene ikke tørker for fort.


Voksing ca. 4 ganger i året


Polering 1-2 ganger i året