Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjul tar borti innerskjermen

Startet av Muffinman, onsdag 25. juni 2014, klokken 18:20

« forrige - neste »

Muffinman

Nå har venstre forhjul begynt å skrape i innerskjermen ved rygging og rattutslag til høyre. Skjer ikke ved kjøring forover. Innerskjermen både ser og kjennes ut til å sitte der den skal. Hva kan ha skjedd?

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

Nope. Akkurat 42 psi, målt med kalibrert måler for et par uker siden.

Hetlsh

#3
Bærekulene eller foringer kan være slitt eller løse bolter som justerer sporingen. Jeg skiftet bærekulene i går på Mercedes E-class pga. ulyd ved rygging og klunking ved store rattutslag og kun etter 30.000 km. Muligens pga skade på mansjett som holder fett inne i bærekulene. Det kostet Nok 9500,- hos Mercedes. Det ga mye stygge lyder ved dårlig underlag også og vibrasjoner og rumling ved noen hastigheter omkring både 40km/t og 70 km/t pga. resonans. Dekket ble også ødelagt med sprekk i innersiden.

Muffinman

#4
Hmm, har hørt et og annet "knekk" foran siden bilen var ny men veldig sjelden. Kanskje 5-6 ganger på snart 29.000km og det er jo ikke noe nytt slik som dette. Har dog hatt en dekkslitasje på innsiden av framdekkene som i det minste jeg vurderer som unormal, men som Tesla anser som ikke uvanlig på denne bilen. Leter etter verksted som kan ta hjulinnstilling nå. Men uansett er heller ikke det nytt.

Det er ganske enkelt ikke noe nytt som har skjedd samtidig med dette. Byttet om på hjulene  før helga, men berøringen oppstod ikke før i går kveld og har gjentatt seg ved hver rygging i dag.

bb har vel byttet en bærekule, og han har vel også høyere kjørelengde enn meg.

Teslanewbie

Hvilken type innerskjerm har du , jeg har en filt som dekker innerskjermen , din ser ut å være av plast ?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hetlsh

#6
Muffinman. Det var noe på det amerikanske forumet om at de boltene som går gjennom de store foringene mot karosseriet manglet et spor i bolten slik at sporingen kunne endre seg hvis bolten løsnet da hullene i foringene er ovale for å kunne justere. Mercedes E-class som kona kjører, har slike spor som hindrer at den flytter seg hvis bolten løsner. Trodde Tesla hadde fikset dette på de norske Tesla bilene. Kan du be verkstedet som utfører forhjulstillingskontrollen hos deg ved å sjekke dette ved å løsne en av de store boltene i de største foringene? Det bør være langsgående kileformete spor langs bolten slik som Mercedes har. Fint om du bekrefter?

jazzwheel

Bytte bærekule etter 1-2 år og 30k km? Det koster neppe mindre på Tesla enn Mercedes, men jeg skulle da anta at bærekuler er ment å vare lenger og at man følgelig ikke skal betale for det?

Hetlsh

#8
Mercedes e-class V6 2009 mod sliter de nedre bærekulene med 18" felger. De sier ca. 70.000km i gjennomsnitt. Hørte foresten fortsatt klunkelyden på Mercedesen og tror at de skiftet bærekulene litt tidlig og pga sprekker i gummien. Mistenker den bolten med spor i den store foringen. Det kan være en slik løs bolt som medfører at det ovale hullet har mistet taggene og glir frem og tilbake på bolten. Teslaen er også en tung bil med store hjul. Det amerikanske Tesla forumet vil ha diskutert problemer med bærekulene hvis det var større slitasje enn normalt der. Det har jeg ikke sett til nå.

Hetlsh

Forresten, Er det ikke 20mm forskjell på innpress på de bakre felgene i forhold til de fremre på Tesla P85+++ Har du P85+ Kan du ha montert feil hjul fremme? ;D :-X

Muffinman

Hihi, da skulle det blitt like stille fra meg som fra ts i en annen tråd som ligger under "lading av Tesla"...

Har ikke +.

Det var vel en bulletin på noen låseskiver i forstillingen, mener at den ble utført ved første verkstedopphold. Og bilen har vært gjenstand for minst to såkalte "courtesy inspections". Usikker på hva det innebærer, men man burde jo oppdaget eventuelle feil da. Med mindre det handler om å sjekke dekkmønster og spylevæske.

Tuxedo

Muffinman:  Nå vet jeg ikke hvor langt du bor fra et Tesla service center, men personlig ville jeg svingt innom og spurt "hva er dette for noe"?

ViperX35

Har siden jeg fikk bilen den 19.05. i år hatt en klikkelyd fra venstre forhjul ved rygging og lave hastigheter.. fant til slutt ut at jeg skulle se om det var noe løst der fremme. Siden bilen nå har gjort nesten 5000km.

Jeg fant da det samme som @Muffinman på venstre hjul..
God klaring rundt høyre forhjul uansett høyde og rattutslag.. men venstre subber borti på maks rattutslag både ved "high" og "low".

Sendte mail til Service Skøyen men fikk beskjed om at dette ikke var noe som var kjent og kunne enten få en drop-inn time uten mulighet for leiebil, eller en time i september.
Bestilt - Februar 2013
Produksjon - 26. mars 2014
Levering - 19. mai 2014

Tesla Model S P85 - ELelctra
11.000km - 19.08.2014 (3måneder)

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:00
Hvilken type innerskjerm har du , jeg har en filt som dekker innerskjermen , din ser ut å være av plast ?
Du har også plast helt foran i hjulbuen. Resten er filten vi elsker ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA