Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommunal (gratis) parkering nær aker brygge?

Startet av Oakl, torsdag 12. juni 2014, klokken 10:35

« forrige - neste »

Oakl

Hei.

Er det en plass i nærheten av Aker brygge hvor man kan stå parkert rimelig/gratis med elbil noen timer på ettermiddagen/kvelden i uka? Er ikke avhengig av å kunne lade der.

Caspar

Du kan jo parkere gratis på alle kommunale plasser i Oslo. I Vika og bak rådhuset er det en del plasser.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Oakl

Ok, takk :-)

Er sjelden i Oslo med bil og å kjøre rundt på måfå og lete er vanskelig, da de som er lettest tilgjengelig ofte er opptatt allerede, og eneste ledige er de plassene man "må vite om".

Men da har jeg jo et par tips jeg kan sjekke.

Ser det har vært to dedikerte elbilparkering ved aker brygge hvorav den ene "trekanten" nå visstnok er steng. Den som er ved Filipstad brygge, er det en plass hvor det typisk alltid er fullt?

Elmo

Sitat fra: Oakl på torsdag 12. juni 2014, klokken 14:23
Den som er ved Filipstad brygge, er det en plass hvor det typisk alltid er fullt?

Sjelden fullt der på ettermiddag/kveld
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kjbu

Slenger meg med på denne tråden, skal ut og reise med Color Line til Kiel i et par dager. Dette er jo like i nærheten av Aker Brygge.
Noen som vet om det er gratis el-bil parkering i nærheten? Må være langtids, siden det blir i 48 timer. Greit å spare 400kr i parkering hvis mulig  ::)

Lading er et pluss, men ikke nødvendighet. Kan bruke hurtiglading på hjemturen. Litt redd for å miste ladekabelen ved langtidsparkering.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Elmo

LADE-plassene på Tjuvholmen er vel maks 16 timer.
Jeg hadde samme problemstilling med fossilbil for en del år siden, og da fant jeg ut at det faktisk ble mye billigere å ta med bilen på båten enn å parkere i Oslo. Det var ikke helt uvanlig, og jeg fikk en plass så jeg slapp å ta bilen av båten i Kiel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cstromme

Jeg hadde heller betalt litt mer og satt igjen bilen enn å risikere å ta den med på Magic eller Fantasy. Ufattelig trangt stuet ombord i de båtene. Vi fikk bare såvidt opp dørene kun på den ene siden av Toyotaen når vi tok Color Magic, og Teslaen er jo en del større.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

kjbu

Har snakket med 4 (!) ulike personer i Oslo Kommune og INGEN kan svarene på dette med el-bil-parkering. Til og med parkeringsvakt-"etaten" har ikke fasiten. De sier jeg må se på skiltene, for de vet det ikke selv.

Min oppsummering så langt ang. langtidsparkering ved Color Line :
1. Kongen Parkering
  - 4 ladeplasser
  - Gratis for el-bil
  - Man kan stå opp til en måned
  - De vet ikke om man må betale med el-bil når man står lengre enn 16 timer,
    eller om man står på vanlig p-plass gratis i over 16 timer med el-bil

2. Saga P-Hus
  - 30 ladeplasser
  - Gratis
  - De TROR man kan stå så lenge man vil, men visste egentlig ikke.

3. Filipstad P-plass
  - 36 ladeplasser
  - Gratis
  - Visste ikke om det er gratis over 16 timer

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sigurd

På kommunale plasser i Norge merket med BLÅ P-skilter kan du ALLTID stå gratis med elbil. Tidsbegrensning eller andre begrensninger (ikke betaling) angitt med underskilt gjelder likevel.
Filipstad har maks 16 timer parkering uansett. Kjenner ikke til de andre du nevner.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

pottle

"Så lenge en vil" kan vel være litt villedende:

Du plik­ter å se etter bilen minst en gang i døgnet, da et parkerings­regulerende skilt kan settes opp bare 24 timer før du må å rette deg etter det.

(http://forbrukeradvokaten.no/parkering/)
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

emil

Sitat fra: pottle på torsdag 24. juli 2014, klokken 15:21
Du plik­ter å se etter bilen minst en gang i døgnet, da et parkerings­regulerende skilt kan settes opp bare 24 timer før du må å rette deg etter det.

(Gitt fossilbil nå)

Gjelder dette også på plasser der man kan betale for f.eks 3 døgn? Må man komme tilbake til bilen en gang i døgnet for å sjekke at det ikke har blitt endring i skilting?

pottle

Går ut i fra det. I Oslo kommune sin informasjon om parkeringsbestemmelser så står dette 2 ganger på de første 3 sidene, så jeg regner med at at dette er en hovedregel. Selv om du betaler for tre dager så kan det være at dag to er 17. mai. Du skal ikke regne med å få parkere der denne dagen.

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20(TET)/Internett%20(TET)/Dokumenter/Publikasjoner/Trafikketaten_Parkeringsbestemmelser_orginal_til_arkiv_low.pdf
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Rio

Sitat fra: kjbu på fredag 11. juli 2014, klokken 11:23
Har snakket med 4 (!) ulike personer i Oslo Kommune og INGEN kan svarene på dette med el-bil-parkering. Til og med parkeringsvakt-"etaten" har ikke fasiten. De sier jeg må se på skiltene, for de vet det ikke selv.

Min oppsummering så langt ang. langtidsparkering ved Color Line :
1. Kongen Parkering
  - 4 ladeplasser
  - Gratis for el-bil
  - Man kan stå opp til en måned
  - De vet ikke om man må betale med el-bil når man står lengre enn 16 timer,
    eller om man står på vanlig p-plass gratis i over 16 timer med el-bil

2. Saga P-Hus
  - 30 ladeplasser
  - Gratis
  - De TROR man kan stå så lenge man vil, men visste egentlig ikke.

3. Filipstad P-plass
  - 36 ladeplasser
  - Gratis
  - Visste ikke om det er gratis over 16 timer



1) Hvis det ikke er noen tidsbegrensing for avgiftsbelagt parkering, så kan en elbil stå gratis på vanlige parkeringsplasser permanent.

2) Saga Parkeringshus er maks 72 timer, etter det jeg vet.

3) Når det er en begrensning på 16 timer, så er det ulovlig å parkere lengre enn det, og man kan få bot. Det er også usosialt å oppta en ladestasjon i flere døgn.

Det er mange gratis vanlige parkeringsplasser i Oslo, og man står gratis på alle de kommunale som ikke har tidsbegrensning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjbu

Juli 2014 : Parkeringsplassen ved Kongens Brygge (like ved Color Line) er gratis for el-biler, UBEGRENSET tid (opp til noen uker) ;D  Foreløpig er det 4 ladeplasser. Var 2 ledig når jeg parkerte der for å ta Kiel-fergen i juli.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA